Prírodný dizajn
Pokiaľ ide o domov, zelená sa pomaly stáva jeho novou normou. Hovorí sa tiež o akejsi ekologickej inteligencii (EQ). A snaženie dizajnérov ide príkladom!
V posledných rokoch sa myslenie dizajnérov a výrobcov nábytku stáva čoraz „zelenším“, priateľskejší k prírode sú aj architekti. Ekologické domy sú dnes technicky prepracovanejšie a najmä oveľa príťažlivejšie než tie, ktoré vznikali ešte donedávna. Len dve dekády dozadu by prívlastok „zelený dizajn“ skôr popieral než rozvíjal dnešný význam tohto slova. A aktuálna „zelená“ niť sa, prirodzene, tiahla aj tohtoročnými medzinárodnými salónmi nábytku.
Myslite na budúcnosť – saďte stromy
Výsledok svojho pokrokového zmýšľania predviedla na tohtoročnom milánskom veľtrhu talianska značka Riva 1920. Starostlivosť a záujem o zdravé životné prostredie sú základom ich firemnej filozofie – Riva 1920 nielen produkuje nábytok z dreva, garantuje tiež, že každý spílený stom, ktorý sa použil na výrobu nábytku tejto značky, bude nahradený stromom novým tak, aby nebol narušený životný cyklus lesa. Vo výrobe eliminovali syntetické nátery, drevené povrchy nábytku sú ošetrené len kvalitnými prírodnými olejmi. Navyše každý, kto si kúpi nábytok z kolekcie R 1920, dostane darček v podobe sadenice stromu vypestovanej v špeciálnej škôlke. Adaptovaná sadenica sa tak stáva kompenzáciou prírode za drevo, použité na výrobu vášho nábytku.
Ekologicky, nie ľahostajne
Ani mladí dizajnéri dnes neváhajú zúčastňovať sa projektov, ktoré poukazujú na ekologické problémy. Skvelým príkladom je holandská skupina Droog Design, ktorá vyhlásila „Climate Competition“ – súťaž upozorňujúcu na jednu z najdiskutovanejších tém: zmeny klímy a jej následky. Súťaže sa zúčastnili mladí dizajnéri z celého sveta, medzi finalistov sa dostal a nakoniec získal najviac hlasov český dizajnér Jan Čtvrtník. Jeho Droog Aalto váza, odkazuje na slávnu vázu Alvara Aalta z roku 1937 – tvar pôvodnej vázy je inšpirovaný kontúrami fínskych jazier, vplyvom klimatických zmien však jazerá vysychajú a ich tvar sa mení. Jan Čtvrtník navrhol aktualizovanú verziu, ktorá korešponduje so súčasným stavom.
Tradičné techniky, recyklované materiály
Stephen Burks sa spojil so známou talianskou značkou Cappellini pri realizácii projektu Cappellini Love. Kolekcia zahŕňa vázy a misky vyrobené z malých fragmentov skla a tiež súbor nízkych stolíkov vyhotovených z recyklovaného papiera. Projekt vznikol v Južnej Afrike a jeho cieľom bolo integrovať inovatívnou cestou tradičné ručné techniky do štruktúry dizajnu a nájsť medzinárodnú distribúciu. Stolíky sú vyhotovené z pásov skartovaných časopisov (dizajnér použil staré tituly časopisov Wallpaper a Domus) spojených technikou „paper maché“, podobnou kašírovaniu. Povrch bol nakoniec ošetrený netoxickým lepidlom a stužovačom.
{R1}
Škandinávsky príklad
Bývanie a príroda sú hlavnými témami škandinávskych umelcov už od čias pôsobenia Alvara Aalta, a ich pokorný odkaz na úctu k človeku i krajine sa úspešne interpretuje dodnes. Fínsko na svojej architektúre a uvážlivom prístupe k dizajnu dokonca založilo svoju národnú identitu. Severská architektúra vychádza z miesta, kultúry, topografie, histórie i mytológie. Dnes sa aj u nás stále hlasnejšie dostáva k slovu ekológia, racionalizmus, regionalizmus a sociálna zodpovednosť, ktoré už oddávna predstavujú základné východiská ľudskej činnosti. Obnosený je narcistický názor, že to, čo vytvárame, je nesmrteľné, večné a významnejšie než život sám. Poctivé a jednoduché predmety dnes rozvíjajú nový program dizajnovej dokonalosti.
Nejaký čas ešte potrvá, kým sa ochrana životného prostredia stane druhou prirodzenosťou nás všetkých. To, čo sa dnes považuje za svetlú výnimku či výkrik módy, bude azda u budúcich generácií samozrejmým štandardom.
Článok bol uverejnený v časopise Môj dom.