Spomienky na Paríž
Začiatok roka býva už tradične najdôležitejším obdobím pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o bytovú kultúru a interiérový dizajn – práve vtedy sa totiž konajú v rôznych mestách Európy tie najvýznamnejšie salóny nábytku, na ktorých výrobcovia a dizajnéri predstavujú svoje najnovšie nápady, štýly a trendy. Interiérový raut sa začína každý január v Paríži, ktorý je charakteristický typickou francúzskou hravosťou, odvahou a vizionárstvom. Ak teda práve uvažujete nad tým, či sa na budúci rok vybrať na niektorý zo salónov nábytku, predstavíme vám, čo zaujímavé predviedol tohtoročný Paríž.
Sociológovia nazývajú súčasné obdobie Novou vlnou. Je to tým, že sa naraz objavila nová generácia spotrebiteľov, výrobcov i dizajnérov. Na trh vstupuje množstvo mladých podnikov s funkciami a logistikou celkom odlišnými od zavedených firiem. Produkcia je nápaditá a znova vykresľuje kontúry profesie, ktorá sa v minulých rokoch trošku strácala v spoločnej vízii budúcnosti bytovej kultúry. Najmarkantnejšia je však nová generácia dizajnérov. Túto disciplínu mali dosiaľ pevne v rukách najmä odborníci z Francúzska a Talianska, dnes sa tu však usídľujú dizajnéri z nečakaných krajín – oslobodení od akýchkoľvek komplexov primiešavajú do lokálnej kultúry východný štýl a tvoria tak modernosť, ktorá sa nedá s ničím porovnávať.
VilleAge nie je obyčajná dedina
Parížsky Salón sa už roky drží osvedčenej schémy členenia do troch častí – klasika, moderna a stred –, ktoré odráža situáciu na francúzskom trhu. V duchu tradície našli záujemcovia klasický nábytok v pavilóne VilleAge. Tu vždy vystavujú prestížne francúzske firmy typu Grange, ktoré sú hrdé na veľkú slabosť Francúzov pre klasické interiéry. Pôvodná Dedina (Le Village) dostala v minulom roku nový aranžmán. Autor scénografie Daniel Rozensztroch zrušil individuálne poňatie jednotlivých expozícií a všetky spojil jednotnou scénou z textilných stien. Tým zároveň vyjadril posun v segmente klasického nábytku – ani zďaleka už nie je strnulý, ale flexibilne sa prispôsobuje modernému životu a v spoločnosti, ktorá je veľmi citlivá na vývoj tendencií, dáva možnosť kombinácie štýlov. Novú situáciu dokumentovali 4 domčeky uprostred pavilónu, v ktorých bol interiér usporiadaný do štyroch rôznych tém.
Tému Industriel charakterizujú čisté línie, predimenzovanie priestoru, svetlo, vlna, koža, ale aj technické látky a pozinkované železo. V rozsiahlom priestore, voľne štruktúrovanom architektom podľa presného projektu, ktorý nenechá nič na náhodu, je málo objektov, ale sú to objekty mimoriadnej kvality – často predimenzované a vyberané podľa efektu, ktorý vyvolajú. V čistom svetle tu nájdeme priemyselné kovové regály, ale aj vzácny starý stôl v kombinácii so súčasným kreslom veľkého dizajnéra.
Téma Ethnico Baroque je ovplyvnená prvkami ako cestovanie, exotika, bohéma, príroda, ale aj remeslo, surové železo, rastlinné vlákna, fľakaté kože či ázijské laky. Atmosféra „odinakiaľ“ vytvára barokovú zmes koloniálneho nábytku a prehliadky výtvorov klasických remeselníkov z opačného konca sveta. Všetky objekty harmonizujú v dekore, kde cítiť duch dobrodružstva a vzdialených krajín. Štýlový nábytok sa etnizuje použitím špeciálnych látok, farieb a materiálov a vzniká nečakaná situácia – vedľa seba ležia objekty etnické a eklektické.
Téma Rokoko Kitch je charakteristická provokáciami, šokmi, humorom, fantáziou, neporiadkom, farebným drevom či napodobeninami kože. Mladí sa tu s fantáziou a provokáciou posmievajú konvenciám, pohrávajú sa s extravaganciou a neporiadkom a udivujú rôznymi asociáciami. Tie naznačujú koniec estetiky, pretože dôležitá je sloboda. Komoda v štýle Ľudovít XIV. je natretá načerveno, na nej je umiestená elektronika, počítač je osvetlený benátskym lustrom, ktorého súčasti sú z plastu…
Téma Rustique excentrique predstavuje ženskosť, gracióznosť, šarm, ale aj sofistikovanosť. Mušelín a tapisérie sa kombinujú s lazúrovaným železom. Celok je inšpirovaný veľkými anglickými excentrikmi dvadsiatych rokov a vytvára zmes prazvláštnych elementov, ktoré sa nemali stretnúť. Ultra brutálne sa mieša s extrémne gracióznym, banálny nábytok je pokrytý hodvábom, v pastelovom budoári je dosková podlaha.
Veľký trh pre každý naturel
Druhá časť Salóna má názov Le Grand marché (Veľký trh) a je určená skutočne najširšiemu okruhu spotrebiteľov. Bývajú tu expozície francúzskych nábytkárskych gigantov, ako Parisot či Gautier, ale aj zahraničné prezentácie vrátane nových členov EÚ. Ani tu nechýbalo množstvo animácií, ktoré odborníkom prinášajú niečo viac než len prehliadku jednotlivých expozícií. Scénografka Francesca Avossová v spolupráci s architektkou Isabele Cohendetovou vytvorili tentoraz pôsobivú inštaláciu štyroch interiérov rodín rôzneho sociálneho zloženia. Opäť ide o isté zveličené podanie spôsobu, akým sa dá pristúpiť k procesu zariaďovania interiéru, ako reagovať na rôzne situácie, ktoré život prináša, ako skĺbiť staré s novým, nábytok so suvenírmi…Farmárska rodina môže byť zdrojom inšpirácie pre obyvateľov nového francúzskeho vidieka. Rustikálny rodinný nábytok sa mieša s modernou, znova objaveným centrom domu je kuchyňa, kde sa odohráva rodinný kulinársky rituál. Tradičný materiál – drevo – sa kombinuje s kovom a plastom pod svetlom krištáľového lustra. Mladú dynamickú podnikateľku môže zaujímať hypotetický interiér módnej návrhárky. Má rada textílie a farby a inšpiráciu nachádza na svojich početných zahraničných cestách. Interiér módnej návrhárky podtrhuje jej osobnosť, je pohodlný a srdečný. Je to pôsobivá zmes módy, dizajnu, umenia a krásnych etnických objektov. b>Mestský pár môže byť inšpirujúci pre široké vrstvy. Jeho funkčný interiér vyjadruje sociálnu príslušnosť majiteľov a ich vzťah k špičkovým technológiám. Vyžaruje z neho ľahkosť, čistota línií, vášeň pre umenie a poéziu, cit pre dekorácie. Inak konvenčný interiér je ozvláštnený použitím poetických a nečakaných prvkov, efektmi transparentnosti a krajky.
Pozornosť si zasluhuje aj inštalácia Početná rodina. Interiér charakterizujú požiadavky spolužitia, flexibility, šírky a premeny. Je tu mnoho detí rôzneho veku a na to musí nábytok reagovať – stoly sa dajú rozkladať alebo meniť na stoly písacie, každá stolička je iná, lôžka sú poschodové, pohovky rozkladacie, ale pohodlné, chladnička veľká… Je tu miesto na prácu, ale aj na odpočinok a maznanie.
Parížska dizajnérska Mekka
Najnavštevovanejšia býva bezpochyby tretia časť Salóna – expozícia moderného nábytku Metropola. I tu sa to len hemží najrôznejšími animáciami a inštaláciami, ktoré sú často ovplyvnené talianskym duchom. Už niekoľko rokov organizuje časopis Interni výstavu Vers les nouveaux modeles de l’habitation (Smerom k novým modelom bývania). Každoročne ide o spoluprácu významných podnikov s vizionárskymi dizajnérmi, ktorí spektakulárnym spôsobom naznačujú budúce formy každodenného prostredia. Toho roku bolo päť priestorov s plochou 100 m2 určených kúpeľni, kuchyni, kolektívnemu životu a miestnostiam na hobby. V každej z týchto inštalácií bolo základným prvkom svetlo. Pod projekty sa podpísali dizajnéri Marco Riva, Riccardo Diottalevi, Giampaolo Benedini, Roberto a Lodovico Palombovci a Diego Grandi.Inštalácia L’univers du bain, alebo svet kúpeľní, sa venovala aj problematike telesnej hygieny. Našťastie sme sa zbavili prudérnosti, ktorá nás učila, že niektoré funkcie bývania by mali byť uzatvorené a vzdialené. Zároveň byt prestáva byť zhlukom rôznych entít a do popredia sa dostáva potreba kontinuálneho priestoru, v ktorom sa môže rozvíjať naša flexibilita a sloboda. Aj intímna a privátna zóna sa zbavuje priestorových bariér vytvorených priečkami a objavuje nové dimenzie, transparentnosť umožňuje uchopiť priestor v jeho celku. Kúpeľňa je v centre, v srdci bytu, je akousi pomlčkou, ktorá rytmizuje tok času. Dizajn Giampaolo Benedini.
Magnetom Metropoly je každoročne prezentácia Tvorca roka. Tento rok bolo toto prestížne ocenenie udelené francúzskemu dizajnérovi Pierrovi Charpinovi. Súčasne bola udelená cena Le nombre d’or, a to dizajnérom Hubertovi a Fernandovi Campanovcom z Brazílie za spolupráci s talianskou firmou Edra. Obe tieto udalosti sú také kľúčové, že si zasluhujú zvláštnu pozornosť rovnako ako expozícia inštitúcie V. I. A., ktorá udeľuje dizajnérom prostriedky na výskum nových technológií a financuje výrobu prototypov vybratých modelov. Francúzski priemyselníci navštevujú Salón s cieľom vybrať v expozícii V. I. A. výrobky na doplnenie svojich kolekcií a celý mechanizmus funguje úspešne už 25 rokov.
Parížsky Salón nábytku podporuje aj najmladšiu generáciu tvorcov a prezentáciám odborných škôl sa tradične venuje mimoriadna pozornosť. Predvedené práce boli aj tohto roku dokladom, že kreativita je študentom skutočne daná od prírody. Zrejme sa s niektorými na Salóne v budúcnosti ešte stretneme.
V roku 2006 sa Parížsky salón nábytku konal v dňoch 5 až 9. januára, tradične na výstavisku Paris Expo na Porte de Versailles.