Máte škodu na majetku? Ako čo najrýchlejšie dostať peniaze od poisťovne?
Stalo sa, čo nikto nechcel – vznikla škoda na majetku. Ak máte majetok poistený, je možné, že poisťovňa vám vzniknuté škody preplatí. Ako sa dá k peniazom z poistenia dostať čo najrýchlejšie a ako postupovať pri nahlasovaní škôd?
Dokumentácia urýchľuje proces
Prvým krokom je nahlásiť škodovú udalosť poisťovni. „Každá poisťovňa má na to svoje kanály, dnes je štandardom online hlásenie škody prostredníctvom webstránky poisťovne, nahlasovanie vzniknutej škody e-mailom alebo telefonicky na číslo klientskeho centra. Poisťovne poskytujú aj možnosť osobného ohlásenia na obchodnom mieste poisťovateľa a písomné ohlásenie na adresu poisťovateľa. Škodovú udalosť môže nahlásiť aj poverený sprostredkovateľ poistenia,“ vysvetlila Zuzana Lauermannová, vedúca organizačnej zložky pre Slovenskú republiku.
Kým pri zdokumentovaní škodovej udalosti veľmi pomáhajú fotografie a videá, zaznamenanie hodnoty majetku, na ktorom vznikla škoda, býva náročnejšie. „Ideálne je, ak má klient k dispozícii doklady – o kúpe, nadobudnutí, veku, pôvode. Pokiaľ ich nemá, môže predložiť aj fotografie alebo iný podklad, záleží na type poškodenej veci. V mnohých prípadoch postačuje čestné vyhlásenie. Ak tieto doklady v oznámení o škodovej udalosti chýbajú, likvidátor ich musí dopĺňať v spolupráci s poistencom. To môže predĺžiť čas vyplatenia poistného,“ spresnila odborníčka z poisťovne.
Oplatí sa teda odkladať si všetky bločky, záručné listy, faktúry. V ideálnom prípade nielen fyzicky, ale aj v digitálnej podobe, aby sa k nim dalo dostať kedykoľvek a z akéhokoľvek miesta.
Obrazy a iné cennosti
Ak máte v domácnosti cennosti ako obrazy, šperky, vzácny nábytok a podobne, ich hodnota v priebehu rokov rastie, ale výška poistného plnenia sa bude odvíjať od hodnoty určenej v znaleckom posudku. „Znalecký posudok musí mať klient už pri vstupe do poistenia, inak predmet nie je poistený ako umelecký. Prípadné zhodnocovanie diela nie je poistením kryté,“ upresnila riaditeľka z PREMIUM Poisťovne. „Kvôli hodnotným kúskom vybavenia domácnosti nie je nutné uzatvárať špeciálne poistenie, ale je dôležité, aby celková poistná suma bola dostatočne vysoká a zahŕňala aj nadštandardnú vec alebo veci. Taktiež je dôležité, aby klient vedel dokázať, prípadne zdokladovať vysokú hodnotu danej veci pri poistnej udalosti,“ doplnila.
Likvidácia má svoje pravidlá
„Likvidácia postupuje vždy v súlade s poistnými podmienkami, kde je zadefinovaný spôsob plnenia škodovej udalosti – či už v novej cene, alebo je uvedený spôsob výpočtu opotrebenia. Nie všetko a vždy sa hradí v nových cenách, poisťovne môžu uplatniť aj amortizácia,“ upozornila Zuzana Lauermannová z PREMIUM Poisťovne.
Základné informácie pri nahlasovaní škody poisťovni
Pri oznámení je potrebné poskytnúť základné informácie, ako je číslo poistnej zmluvy, identifikačné údaje poisteného (meno a priezvisko, názov spoločnosti, dátum narodenia, IČO). „Ďalej treba nahlásiť dátum a miesto vzniku škodovej udalosti, príčinu vzniku škody, rozsah poškodenia. Vyplatenie poistného urýchli aj uvedenie čísla bankového účtu, na ktoré sa majú poslať peniaze z poistného plnenia,“ doplnila Z. Lauermannová.
Nahlásenú škodovú udalosť poisťovňa zaeviduje vo svojom systéme. Pridelí jej číslo a ďalší postup do veľkej miery závisí od zdokladovania škodovej udalosti.
Vybavenie štandardnej poistnej udalosti trvá v priemere 14 dní, ale môže to byť aj rýchlejšie, pokiaľ máte k dispozícii všetky potrebné doklady. Na spôsob plnenia sa oplatí pýtať pred uzavretím zmluvy, aby ste potom nemuseli študovať mnoho strán popísaných drobným písmom a hlavne aby ste neboli v momente, keď ku škodovej udalosti dôjde, nemilo prekvapení.
Zdroj: PR článok PREMIUM Poisťovňa