Dizajn bez názvu

3 najčastejšie zlozvyky, ktoré vedú k chaosu a neporiadku. Profesionálna organizátorka domácností radí, ako si poriadok ľahko udržíte

Galéria (7)
Zdroj: TERÉZIA PLAŠOVÁ,/Nicol Dunčko
23. 04. 2023
Zdieľať

Žiadny "refreš" vášho domova by nebol úplný, ak by vám po ňom zostal neporiadok a kopa neužitočných vecí. A neustály kolobeh upratovania býva vyčerpávajúci. Opýtali sme sa teda profesionálov, ako postupovať pri správnej organizácii domácnosti a ako si poriadok udržať čo najdlhšie.

Nicol Dunčko je zakladateľkou, srdcom i dušou, projektu Komínky – Well Organized Home. Zaoberá sa organizáciou domácností a kancelárií po celej Českej republike a na Slovensku. Ľuďom vytvára prostredie, do ktorého sa budú radi vracať, a to v súlade s ich zvykmi. Zároveň im pomáha zariadiť  si domov, v ktorom sa nebudú cítiť po dlhom dni v práci zahltení a unavení ďalšími nekonečnými úkonmi, ktoré ich tam čakajú.

Toto radí všetkým, ktorí majú pocit, že ich valcuje malý-veľký chaos v domácnosti.

gauč v neupratanej izbe

Každý krok v procese veľkého upratovania je dôležitý. Triedenie a eliminovanie vecí, ktoré vám neslúžia, je kľúčom k vytvoreniu domova, ktorý budete mať radi a budete sa v ňom cítiť dobre. Zdroj: iStock

Unavuje nás neporiadok aj upratovanie? Na vine je možno vizuálny smog

Organizácia domova prináša nielen úľavu po fyzickej, ale hlavne psychickej stránke. Mnoho ľudí sa cíti zahltených, unavených vinou každodenných úloh, povinností a aj samotného upratovania v domácnosti. S tým sa spája termín „vizuálny smog“. Vizuálny smog sú rušivé elementy, ktoré strhávajú pozornosť nášho oka a zamestnávajú našu myseľ natoľko, že nás v podstate nútia vykonávať nejakú činnosť. Môže to byť mnoho etikiet, farieb a ďalších rušivých elementov v našej domácnosti, ktoré nás nútia upratovať a prehadzovať isté veci stále dookola.

„Ak sa v našej domácnosti nachádza mnoho rušivých elementov, ako sú napríklad rôznorodé dekorácie, materiály, nesúrodosť farieb, elektroniky, všetko to náš mozog zamestnáva, núti ho premýšľať a to nás vyčerpáva.“

Nicol Dunčko, profesionálna organizátorka

Prostredie, v ktorom ste, ovplyvňuje nielen vás, ale, samozrejme, náladu celej rodiny a celkovú komunikáciu členov domácnosti. Vo všeobecnosti platí, že čím menej vecí budete mať, tým menej budete mať pocit zahltenia. Čím menej vecí budete vlastniť, tým menej budete upratovať a hľadať veciam miesto.

ženské ruky držia organizéry s upratanou bielizňou

Najskôr si ujasnite, prečo s celou organizáciou domácnosti chcete začať. Je dobré uvedomiť si všetky dôvody, ktoré vás k nej vedú. Zdroj: iStock

Nebojte sa začať a postupujte krok za krokom

Každý krok v procese veľkého upratovania je dôležitý. Triedenie a eliminovanie vecí, ktoré vám neslúžia, je kľúčom k vytvoreniu domova, ktorý budete mať radi a budete sa v ňom cítiť dobre. Lipnúť na veciach, ktoré vám už neslúžia, nie je dlhodobo dobré. Namiesto prechádzky vonku potom budete utierať prach, namiesto výletu s rodinou budete presúvať veci, aby ste sa doma mohli hýbať.

Prečítajte si tiež
Ako si v spálni prakticky zariadiť úložné priestory

Dôležité je však povedať, že zorganizovať domov nie je jednoduché. Treba sa na celú organizáciu psychicky pripraviť a dôverovať celému procesu. Nenechať sa vydesiť veľkým chaosom a neporiadkom na začiatku a ísť neústupne za svojím cieľom. Výsledok bude potom to najkrajšie, čo uvidíte.

Najčastejšie zlozvyky, ktoré vedú k chaosu a neporiadku

1. Mixovanie vecí, ktoré spolu vôbec nesúvisia (tematicky alebo materiálovo). Sledujte, čo majú jednotlivé predmety spoločné a až potom ich zoskupujte na jedno miesto. V kuchyniach to vidno najlepšie. Napríklad, keď máte šuplík s príbormi, nie je úplne ideálne doň dávať aj utierky. K príborom sa skôr hodia kovové predmety alebo predmety súvisiace so stolovaním.

2. Nevhodne zvolené úložné priestory na objem alebo druh vecí. Mnoho ľudí odmieta investovať do kvalitných skríň a úložných priestorov. Hľadá lacné riešenia, ktoré však nefungujú, alebo nie sú určené pre konkrétne veci. Najskôr by ste mali zistiť a dopredu premyslieť, čo chcete do šatníkovej skrine ukladať, a potom vyberať a nakupovať.

3. Kúpa nábytku len preto, že sa niekam zmestí. Avšak málokedy sa naozaj hodí, alebo je využiteľný. Jednoducho, ak sa niečo do istého priestoru zmestí, nutne to neznamená, že to tam aj patrí. Prvé otázky, na ktoré by ste si pri nákupoch mali odpovedať, sú: „Je to funkčné? Kam to plánujem uložiť?“

10 základných princípov organizácie

Techník, ako sa dopracovať k zorganizovanému domovu, je niekoľko. Nicol pre vás vybrala základné princípy správnej organizácie, ktoré fungujú a osvedčili sa jej v praxi.

1. Najskôr si ujasnite, prečo s celou organizáciou domácnosti chcete začať. Je dobré uvedomiť si všetky dôvody, ktoré vás k nej vedú. A pokojne si ich môžete aj niekam zapísať. Pripomenú vám cieľ, keď stratíte guráž, budete unavení z triedenia, vykladania vecí alebo dočasného neporiadku počas organizácie.

2. Uvedomte si svoje časové a finančné možnosti. Každému sa lepšie pracuje, keď má stanovené isté medze, a to pri akomkoľvek plánovaní. V rámci organizácie domácnosti to platí tiež a je jedno, či je to menší projekt, alebo kompletná organizácia miestnosti.

3. Veci, ktoré majú rovnakú či podobnú funkciu, sa snažte skladovať na jednom mieste, a to nielen pri triedení, ale aj v rámci samotného ukladania.

4. Miestnosti upratujte buď jednu po druhej, alebo tematicky, no zároveň sa snažte myslieť na komplexné riešenie daného priestoru. To znamená, že ak budete premýšľať nad šatníkom, budete tiež čiastočne zasahovať do predsiene, pretože aj tam sa často nachádzajú odevy.

5. Organizácia priestoru by mala vyhovovať potrebám a zvykom celej rodiny, nie iba vám.

komoda s otvorenými šuplíkmi

Veci, ktoré majú rovnakú či podobnú funkciu, sa snažte skladovať na jednom mieste, a to nielen pri triedení, ale aj v rámci samotného ukladania. Zdroj: iStock

6. Pri ukladaní vecí používajte organizéry. Škatule a oddeľovače sú výborným pomocníkom, pretože jasne ohraničujú priestor, ktorý sa chystáte venovať napríklad módnym doplnkom.

7. Menšie celky musia na seba logicky nadväzovať.

8. Skrine by mali byť zaplnené max. na 80 % kapacity. Skvelý trik, ako si udržať nielen poriadok, ale mať aj nejaký voľný priestor na parádny kúsok z výpredaja.

9. Nezačínajte s organizáciou miestnosti plnej sentimentálnych vecí. Triedenie, pri ktorom sa nám vynárajú spomienky, patrí medzi najťažšie a najzdĺhavejšie. Na začiatok si vyberte miestnosť, kde je týchto sentimentálnych predmetov najmenej.

10. Škatule si dôkladne označte. Mnoho ľudí si myslí, že to nie je úplne potrebné. Avšak naozaj si budete pamätať, čo ste do uzavretého boxu uložili pred 3 mesiacmi? Ak dané predmety nepoužívate na dennej báze, dá sa so 100 % istotou povedať, že veľmi ťažko budete loviť v pamäti, čo je v ňom schované. V označených boxoch sa nielen rýchlo zorientujete, ale eliminujete tým aj duplicitné nákupy.

Prečítajte si tiež
12 skvelých trikov, ktoré oceníte pri jarnom upratovaní

Ako zorganizovať domácnosť krok za krokom

Celý proces sa skladá z niekoľkých krokov – počiatočná príprava, triedenie a eliminovanie vecí, organizácia pomocou rôznych boxov a organizérov, posledným krokom je posunutie vyradených vecí. Pokojne pridajte rôzne medzikroky alebo si zavolajte pomocníkov, ktorí vám celý proces uľahčia a pomôžu vám vytrvať až do konca.

Premýšľajte

Príprava spočíva v dôkladnom premyslení toho, aká je vaša denná rutina a čo všetko si prajete v danej miestnosti uložiť, čo v nej budete robiť. Ujasnite si svoje finančné možnosti a, samozrejme, koľko úložného priestoru máte k dispozícii. A v neposlednom rade je nutné mať prehľad o veciach, ktoré chcete zorganizovať (napr. ich veľkosť, využiteľnosť, funkčnosť a pod.). Keď už máte všetky potrebné informácie a rozmery miestnosti a skríň, rozdeľte si miestnosť na viac častí a premyslite si, aké úložné priestory sa do nich hodia. Mali by pritom logicky aj vizuálne nadväzovať.

žena upratuje šatník

Ujasnite si, koľko úložného priestoru máte k dispozícii, a vyberte si vhoné organizéry. Zdroj: WESTWING

Vyberajte organizéry

Potom prichádza na scénu proces triedenia, výberu tých správnych organizérov (veľkosť, dizajn, typ) a ukladania. Aby ste mali v priestore všetko pekne zladené, je dobré si vytvoriť tzv. moodboard.  A aby vás nezaskočili výdavky, prezrite si v predstihu ponuku rôznych predajcov. Nezabudnite si tiež nachystať aj spomínané štítky, ktorými si škatule označíte.

Čo vyhodiť, čo posunúť, čo si nechať…

Dĺžka samotnej organizácie potom závisí od toho, koľko času si naň počas dňa vyhradíte, od počtu pomocníkov a rýchlosti vášho rozhodovania.

Po dokončení by ste mali mať na jednej kôpke pripravené veci na vyhodenie, na druhej na darovanie a predaj. Vyradené veci si nenoste späť do vyčisteného priestoru a snažte sa ich čo najskôr poslať ďalej.

„Verím, že pekný a zorganizovaný domov podporuje produktivitu, celkový emočný stav človeka a ušetrí veľa času, peňazí aj stresu.“

Nicol Dunčko, profesionálna organizátorka

Ako si „nový“ uprataný a zorganizovaný domov udržať?

Organizácia je tiež o pravidelnej rutine rodiny či ľudí, ktorí sa s nami o domácnosť delia. Ak si každodenné drobné úlohy dobre rozdelíte a nastavíte, pomôže vám to udržať priestor uprataný po dlhý čas. Hneď na začiatok sa neodporúča zaviesť novú každodennú rutinu. Mohlo by vás to príliš zahltiť a celá snaha by mala opačný efekt. Nicol odporúča nastaviť si najskôr jednu až dve menšie úlohy na týždeň. Keď si zvyknete, môžete si pridať ďalšie.

Ako dávať všetko na miesto?

Jednou z častých nerestí je neukladanie vecí na svoje miesto. Na začiatok si treba položiť otázku, prečo to tak je? Je to pre nás ďaleko? Alebo predmet nemá svoje pevné miesto? Skúste popremýšľať, či nenájdete týmto veciam vhodnejšie umiestnenie. Pri následnom používaní zostaňte dôslední a zakaždým ho odložte tam, kam patrí. Len tak si vytvoríte dobrý návyk.

stojan s oblečením a organizéry

Nájdite veciam správne miesto, potom sa vám bude lepšie dariť odkladať ich. Zdroj: WESTWING

Neporiadok vzniká pomaly, a pokiaľ ho necháte stáť a kopiť sa, môže to mať katastrofálne následky. Najskôr neodložíme len nožnice, potom odznak, potom možno nabíjačku, potom kocku z doskovej hry a už sa to kopí. Z malého problému zrazu vzniká veľký. Menšie úlohy sa však riešia lepšie a nezaberú toľko času. Navyše, pribúdajúce neodložené predmety vám budú neustále pripomínať, že ste niečo neurobili, a to zbytočne zamestnáva vašu hlavu. Jednoducho to vyvoláva chaos.

Prečítajte si tiež
9 šikovných tipov od našich babičiek, ktoré oceníte nielen pri predvianočnom upratovaní

Tipy na udržanie organizovanej domácnosti

Menej je viac. Naše domácnosti sú zahltené, pretože máme veci, ktoré už nepoužívame, nechávame si ich s tým, že ‚sa raz možno zídu‘ alebo nakupujeme zbytočne veľa do zásoby. Pre našu psychickú pohodu a menej upratovania sa však oplatí týchto vecí zbaviť.

Pravidelné triedenie ušetrí čas pri väčších triediacich a upratovacích akciách. Ak vidíte, že je niečo nefunkčné, rozbité a ťažko sa opraví, vyhoďte to. Napríklad šatník je vhodné pretriediť, keď meníme sezónne oblečenie.

Nenakupujte, pokiaľ to naozaj nepotrebujete. Zvážiť niekoľkokrát, než vytiahnete peňaženku z vrecka, sa naozaj oplatí. Skúste sa sami seba opýtať: Naozaj to potrebujem? Mám to už doma? Mám na to miesto? Koľko miesta to zaberie a kam to dám? Budem to vôbec používať?

otvorené police, stolička, stolík

Skúste sa sami seba opýtať: Naozaj to potrebujem? Mám to už doma? Mám na to miesto? Zdroj: WESTWING

Dbajte na praktické a funkčné riešenie. Myslite na to, aby predmety, ktorými sa obklopujete, boli praktické (aj pre deti), dizajnové a funkčné. Človek sa musí prispôsobovať rôznym zvykom rodín, ale spoločnou komunikáciou určite nájdete spoločné riešenie.

Zbavte sa vecí čo najskôr, nenechajte ich sedieť v kúte. Naše oko časom začne ignorovať veci, ktoré mu predtým prekážali. Škatuľu postavenú pri stene prestanete časom vnímať, iba ju budete zbytočne obchádzať bez toho, že by ste si to uvedomovali. Všetky veci, ktoré sú na darovanie alebo predaj, je najlepšie hneď odfotiť a dať preč.

Dobrá rada

Na predaj vecí môžete využiť rôzne facebookové skupiny alebo ďalšie platformy, ktoré sa zaoberajú predajom použitého tovaru, napríklad MarketPlace, Bazárik, Modrý Koník, Vinted a pod. Ďalšou možnosťou je zaslanie vecí do špecializovaných predajní, zberní, re-use centier, odniesť veci na SWAP. Môžete si vytypovať v okolí rôzne charitatívne organizácie a opýtať sa, či niečo aktuálne potrebujú, prípadne či neusporadúvajú ďalšie zbierky pre iné organizácie, ktoré pomáhajú mamičkám v núdzi, ľuďom bez domova, zvieratám alebo aktuálne aj ukrajinským rodinám.

Text spracovala: LUCIA BLAŽIOVÁ
Foto: TERÉZIA PLAŠOVÁ/archív Nicol Dunčko, ISTOCK, WESTWING
Zdroj: časopis Môj dom

 

Kategória: Bývanie
Tagy: domácnosť Praktické rady triedenie úložné priestory upratovanie
Zdieľať článok
Ako udržať v dielni poriadok? Praktický úložný systém na stenu si môžete vyrobiť aj z paletyUrob si sám

Ako udržať v dielni poriadok? Praktický úložný systém na stenu si môžete vyrobiť aj z palety

10 neoceniteľných rád pri výstavbe: Zachránia vás pred zásadnými prešľapmiDom z tehly

10 neoceniteľných rád pri výstavbe: Zachránia vás pred zásadnými prešľapmi

Ako správne upraviť rozmery tehál?Dom z tehly

Ako správne upraviť rozmery tehál?

Kedy začať murovať?Dom z tehly

Kedy začať murovať?

Diskusia