Športovať a bývať!

Športovať a bývať!

09. 01. 2007
Zdieľať

Už starovekí Gréci snívali o dokonalom človeku, v ktorého súmernom, športom vypracovanom tele bude navyše sídliť aj duša vzdelanca a umelca. Kalokagatia, ako sa tento antický ideál nazýval, je krásna, aj keď asi trochu nereálna myšlienka. Športové aktivity nám stále pomáhajú udržať si zdravú myseľ a kondíciu, ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako skĺbiť vaše fyzické aktivity a bývanie?


Športovať a bývať!

74800

O dôležitosti pohybu pre duševnú a fyzickú kondíciu asi nemá zmysel rozpisovať sa. Samozrejme si isto niekto nájde výhovorku, že nemá na podobné aktivity čas. Tak čo si trebárs zacvičiť priamo doma? Ak nepatríte k náruživým športovcom, možno by vám zo začiatku na malú domácu rozcvičku postačili drevené rebriny, hrazda alebo sa môžete vrátiť do detských rokov so stále populárnejším švihadlom – pokiaľ, samozrejme, pod vami býva dostatočne chápavý sused. Na hodinu jogy toho okrem pohodlného odevu a podložky tiež veľa nepotrebujete, efektívne je aj cvičenie s gymnastickými loptami, ktoré môžu byť vďaka svojim pestrým farbám aj veľmi pekným interiérovým doplnkom.

Malá domáca mučiareň


Športovať a bývať!

74802

Pokiaľ začnete uvažovať priamo o zriadení domácej posilňovne a nebývate sami, mali by ste zvážiť niekoľko dôležitých kritérií. „Predovšetkým ako často a koľko ľudí bude posilňovňu využívať a aká je fyzická úroveň osôb, ktoré v nej budú cvičiť,“ vraví tréner Jan Jirkal z pražského Hit Fitness Flora. “Tiež by ste mali popremýšľať, na aký typ tréningu bude posilňovňa slúžiť, koľko priestoru jej môžete venovať, a tiež zohľadniť technické zázemie,“ dodáva. Nepodstatný nie je ani finančný rozpočet.


Športovať a bývať!

74801

Začneme však priestorom. Jeho veľkosť bude ovplyvňovať množstvo vybavenia, obmedziť vás môže aj výška miestnosti. Dôležitá je možnosť priestor vetrať – pri športových aktivitách má človek väčšiu spotrebu kyslíka. Zvážte, koľko členov domácnosti bude posilňovňu využívať, a posúďte aj ich fyzickú úroveň a zdatnosť. Podstatný je i typ tréningu. Ak človek vyznáva prevažne aeróbny typ tréningu, bude mu stačiť napríklad iba stacionárny bicykel alebo bežecký pás a jedna lavička na posilňovanie brušných svalov. V prípade, že ste vyznávačom silového športu, vybavenie bude dosť odlišné.

Pri výbere strojového vybavenia sa oplatí vyberať dlho a najlepšie je dať si poradiť od odborníka. „Rozhodne nemôžem odporúčať stroje z televíznych reklám. Sú zle konštrukčne postavené a zväčša aj z nekvalitných materiálov. Na trhu je dosť firiem, ktoré sa zaoberajú vybavovaním domácich posilňovní,“ varuje tréner Jan Jirkal.


Športovať a bývať!

74798

Každý, kto si dá postaviť posilňovňu, a nikdy necvičil, by mal pred začiatkom tréningu kontaktovať trénera na prvých pár lekcií cvičení. Posilňovňa by v ideálnom prípade mala zlepšiť našu kondíciu, ale aj náladu. A k tomu by úraz, ktorý by sme si mohli neodbornou manipuláciou so strojom privodiť, rozhodne neprispel.


Športovať a bývať!

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste

74815

Došportované!

Keď už ste si dali, ako sa hovorí, riadne do tela, nezabúdajte na relaxáciu. Tá totiž k správnemu cvičeniu nerozlučne patrí. Možností je veľa. K najobľúbenejším patria masážne vane alebo prehriatie tela v saune či v infrakabíne. Okrem preukázateľne pozitívnych účinkov na našu telesnú schránku sú tieto aktivity zároveň veľmi príjemné.

Saunovanie skúsil hádam každý a na trhu je pestrá ponuka rozličných typov sáun. Majitelia rodinných domov si môžu na svojom pozemku vybudovať aj voľne stojacu saunu, ale ani my ostatní nemusíme zúfať. Existujú totiž aj špeciálne bytové sauny. Najvhodnejšie je umiestniť takúto saunu k vonkajšej stene bytu – a to z dôvodu vetrania. Na ochladzovanie môže okrem klasickej sprchy alebo bazénika dobre poslúžiť aj terasa či balkón.


Športovať a bývať!

74816

Ak neznášate horúčavu, môžete dať prednosť alternatíve, ktorú predstavuje tzv. infrasauna. Pri teplote do 60 stupňov Celzia sa telo prehrieva pomocou infračerveného tepelného systému. Veľkou výhodou je veľmi krátky čas na vyhriatie kabíny a aj pomerne nízka spotreba energie.


Športovať a bývať!

74817

Voda namiesto maséra

To by asi málokto odmietol – dať sa nadnášať v príjemne teplej vode, zatiaľ čo sa pomocou vodných dýz masíruje celé telo… Pri týchto zariadeniach, či už ide o masážne vane alebo bazéniky, je dôležité najmä ich tvarové riešenie. Musí byť také, aby ste si mohli nájsť čo najpríjemnejšiu polohu. Malo by sa v nich pohodlne sedieť, polosedieť či ležať, mať dostatočnú oporu pri relaxácii a aj priestor na pohyb. Súčasný trend je doplniť tieto zariadenia napríklad o televíznu obrazovku alebo počítač.

Snoubord ako stôl


Športovať a bývať!

74813

Lyže, bicykle, snoubordy – keď na nich jazdíme, tak sú to naši najlepší priatelia. Doma nám však väčšinou prekážajú. Pivnica či kočikáreň nie je asi z pochopiteľných dôvodov to najlepšie riešenie, takže kam s nimi? Ľudská fantázia je bezbrehá. Pamätám sa na jedného kamaráta, vášnivého snoubordistu, ktorý pomocou dvoch stabilných stoličiek využíval cez pracovný týždeň svoj snoubord ako originálny stolík, kam si odkladal oblečenie a iné veci. Praktické je využiť strop alebo steny vášho príbytku – vďaka špeciálnym úchytkám a hákom môžete problémy so skladovaním športového náradia mimo sezóny hodiť za hlavu a možno aj zabudnete, že nejaké lyže alebo inlinové korčule máte.


Športovať a bývať!

74818

Možno vás niekedy potrápilo po príchode domov aj skladovanie spotenej výstroje – či už ide o výbavu na hokej, futbalové kopačky, alebo iba spotené tričká. Dôležité je skladovať ich tak, aby mohli dýchať – takže si veľa starostí ušetríte zaobstaraním akéhokoľvek praktického priedušného vaku alebo vetrateľnej skrinky na topánky.
 

Tip odborníka

Radí Jan Jirkal, tréner Hit Fitness Flora

Výbava stredne veľkej domácej posilňovne určenej na zvýšenie celkovej kondície:

  • Stacionárny bicykel alebo bežecký pás.
  • Jedna polohovacia lavica.
  • Veľká nakladacia činka so závažím na úrovni vašej kondície.
  • Dva páry nakladacích jednoručných činiek na úrovni vašej kondície.
  • Multifunkčný stroj obsahujúci adaptér na široký chrbtový sval (sťahovanie kladky pred hlavu a za hlavu), na prsné svaly (peck deck), triceps (vrchná kladka), biceps (spodná kladka), stehenné svalstvo (predkopávanie v sede), zadná strana stehien (zakopávanie v stoji).
  • Veľká a malá cvičebná lopta.
  • Penová podložka na cvičenie.

Takto vybavená domáca posilňovňa zaberie priestor od 10 do 15 m2. Cena môže byť asi od 70000 do 150000 korún, záleží napríklad na množstve závaží a na tom, či je posilňovňa vybavená bežeckým pásom, alebo stacionárnym bicyklom.

Nezabúdajte na relaxáciu!

Názor odborníka: Dan Balušek, Masážne štúdio Klamovka

Dôležité je po cvičení svaly pretiahnuť? Čo sa vlastne deje s naším telom po skončení tréningu?
Po tréningu alebo cvičení sa v svaloch nahromadí množstvo látok, napr. laktátov, ktoré sú výsledkom látkovej výmeny organizmu v priebehu fyzickej záťaže. Tieto látky ostávajú v svaloch aj niekoľko dní a prejavujú sa únavou alebo dokonca bolesťou konkrétnych partií. Na odstránenie takýchto problémov existuje celý rad spôsobov, ako napríklad kompenzačné cvičenia, strečing alebo plávanie. Ak nemáte takéto možnosti, postačí rekreačná jazda na bicykli alebo krátky spánok. Odporúčali by ste napr. relaxáciu v saune alebo v masážnej vani? Jednoznačne áno. O prospešnosti sauny alebo kúpeľa sa toho už napísalo a povedalo veľa, nerád by som opakoval známe fakty. V saune dôjde k celkovému uvoľneniu organizmu a zároveň sa zlepší krvný obeh, lepšie sa tak vylučujú škodliviny. Treba však počkať aspoň 30 – 40 minút po tréningu, kým sa organizmus po námahe upokojí. Do kúpeľov aj napríklad v masážnych vaniach by som sa nebál pridať do vody bylinky alebo aromatické esencie.

Ak si zacvičím a mám pocit, že ma niekde niečo bolí, môže mi pomôcť odborná masáž?
Masáž je ďalším prostriedkom na účinnú relaxáciu zaťažovaných svalov. Neodporúča sa iba po nadmernej záťaži alebo pri celkovo presilených svaloch. V takom prípade musíme niekedy aj niekoľko dní počkať. Z tohto hľadiska je dôležité, aby si cvičiaci dobre rozvrhol záťaž a postupoval naozaj pozvoľna, najmä ak s cvičením iba začína. Ak dôjde nesprávnym zaťažením k stiahnutiu alebo zablokovaniu svalu, masáž neodporúčam. Preto je dôležité rozlišovať, kedy je sval presilený a kedy sa iba stiahol.

Názor odborníka

Šárka Ayeni, Schachermayer

Rôzne typy miestností používaných na ukladanie vecí vyžadujú rôzne riešenia úložných systémov. Ucelený rad úchytiek, držiakov a hákov je celkom univerzálny a použiteľný v akomkoľvek priestore, alebo sa hodí na doplnenie rozličných úložných systémov. Môžete ho namontovať prakticky všade – do pivnice, garáže, podkrovia, komory alebo do skladu… Jediné, čo musíte brať na zreteľ, je to, kam budete držiaky montovať, a vybrať ten správny spojovací materiál (na drevené, betónové alebo sadrokartónové steny atď.).

Umiestnenie vyberajte podľa toho, ako často budete skladované veci používať. Na výber sú držiaky s uchytením na stenu aj na strop, takže vás prakticky nič neobmedzuje. Dostupný priestor môžete naozaj úplne využiť a prispôsobiť svojim potrebám.

Kategória: Bývanie Navrhovanie interiéru Relax
Tagy: posilňovňa sauna
Zdieľať článok

Diskusia