Zrekonštruovaný podkrovný byt v centre Brna
Surový štýl, ale s charakterom. Nepopiera pôvodné materiály krovu ani štítových múrov storočného domu v centre Brna. Pohľadovému betónu na podlahe a na niekoľkých stenách, napokon podobne ako cementovým omietkam, pristane susedstvo obnažených drevených trámov. Interiér jednopodlažného podkrovného bytu zdobí najmä odlišnosť priznaných povrchových štruktúr stavebných materiálov. Inak sa tu zariaďovalo nábytkom z Ikey.
{R1}
Kúpiť nadstavbu na staršom dome bez možnosti priebežného dohliadania na postup prác alebo dôverovať poctivosti vyhotovenia podkrovných prestavieb? Ani jedno a ani druhé nie je architektovi Jiřímu Plachetovi vlastné: „Je veľa prípadov, keď sa u nás rekonštrukcia podkrovia robí len ako biznis. Ak napríklad staviame len z ľahkých materiálov, ako sú sadrokatón a porobetónové tvárnice, tak neskôr nastane problém s vysokou priezvučnosťou muriva. Už si akosi nechceme pripustiť ani skutočnosť, že klasická konštrukcia domu fungovala. Dole murované, hore povala pod šikmou strechou. Raz za polroka sa tam idete pozrieť, skontrolujete, a keď tečie, len vymeníte škridlu. V obytnom podkroví sa ku krytine len tak nedostanete, a keď je nekvalitná, máte o starosť navyše.
Okrem toho extrémne výkyvy teplôt si voľakedy prirodzene prevetrávané podkrovie vyriešilo samo. Teraz sa trámy vypĺňajú izolačnou vatou, dá sa tam fólia a potom nech sa deje vôľa a dielo stavbárovo! Ak sa parozábrana poriadne nezalepí, najmä v detailoch okolo komína, trámov, štítu alebo vikierov, každou medzierkou uniká vyhriaty vzduch z miestnosti do konštrukcie strechy, kde z neho kondenzuje voda. Skryté časti krovu hnijú a domáci to zistia, až keď je strecha na spadnutie.“ Architekt Placheta získal skúsenosti na nemeckých stavbách, zakladá si na precíznosti.
Viac fotiek nájdete v albume
Návod na kvalitu
Z financií zarobených po rokoch prác a neskôr podnikateľských aktivít v Nemecku si doma v Brne výhodne kúpil storočný nájomný dom v starom meste: „Že to až tak výhodné nie je, som postupne zistil až počas rekonštrukcie.“ Po skúsenostiach zo zahraničia architekt dbal na dôslednosť v konštrukčných detailoch, dôkladné zateplenie aj v blízkosti konštrukčných priestupov cez strešný plášť a čo najvyššiu nepriezvučnosť stien medzi susednými bytmi: „V Nemecku neprichádza do úvahy, aby stavbári v spoločnej stene medzi bytmi viedli potrubie alebo rozvody. Deliaci múr je obyčajne dvadsaťpäť centimetrov hrubý a z tých najťažších materiálov. Dokonca sú schopní röntgenovať, či je murivo vyškárované do posledného detailu cementovou maltou.
Keď stavajú výťahovú šachtu, vybudujú monolitický tubus, obalia ho minerálnou vatou a obstavajú ďalšou vrstvou muriva z plných tehál tak, aby výťah nebolo počuť ani v noci. Aj podlahy majú viac vrstiev a kvalitnejšie odhlučnenie. V kúpeľniach sa potrubie nezasekáva do muriva, ale vedie sa po povrchu deliacej steny, pred ktorú sa potom vymuruje predstena. Inštalačné šachty priebežne cez poschodia sú u nich neprípustné: čo poschodie, to samostatná šachta. Pre ticho a súkromie sa všade v mestách montujú predokenné žalúzie, zabudované už počas hrubej stavby do nadokenného prekladu.“
Bývanie pod šikminami
Povala tvorila pred rekonštrukciou otvorený priestor, ktorý sa už v návrhu rozdelil na dva byty. Trámy väznicového krovu ostali pôvodné a na mieste. Odstránil sa však úsek väznicových trámov medzi protiľahlými drevenými stĺpmi, ktoré sú súčasťou stojatej stolice krovu: „Väzný trám, ktorý na neobývanom pôjde bežne prekračujete, sme museli nahradiť oceľovým U-profilom. Väzný trám neslobodno len tak prerezať; mohla by sa rozísť celá strecha! Najprv sa musí oceľový profil nainštalovať, upevniť a zoskrutkovať po oboch stranách krovu s plnou väzbou. Profil ostane ukrytý pod podlahou.“ Architekt medzi rečou ukazuje na časť zachovaného väzného trámu v tesnej blízkosti bielej pohovky. Otvorený spoločenský priestor bytu je vo veľkej časti dispozície členený najviac do výšky hambálku, teda vodorovného trámu v úrovni stropu.
Steny, nevytiahnuté až pod strechu, ponechali interiéru hĺbku. Šatňa, kúpeľňa, toaleta. Netýčia sa až pod strechu. Sú samostatnými objektmi akoby voľne rozmiestnenými v podstreší. Architekt vyčlenil zo spoločného priestoru nezávislé kubusy na kúpeľňu, WC a odkladacie miestnosti. Pri ich vytváraní sa kombinovalo murivo, sklo a pohľadový betón. Toaleta má vlastný strop z betónovej dosky a od kúpeľne ju delí sklenená priečka. Kuchyňa pri vstupe do bytu nie je hneď opticky „na rane“. Umiestnená za rohom má svoje súkromie. Cementové povrchy a betónová podlaha natretá epoxidom, sadrokartón a obnažené tehlové murivo tvoria pôsobivú materiálovú kompozíciu: „Všetky tehlové prvky nie sú pôvodné, pôvodný je len materiál. Deliace steny z tehly sme vymurovali dodatočne, priznané murivo štítových stien a komínov je originálne.“
Storočný ošetrený väznicový krov so stojatou stolicou a časťou väzného trámu v strede dispozície spoločenskej zóny bytu stále plní statickú funkciu.