Darujte dom vášmu autu!

16.03.2006  |     

Možno práve teraz si kladiete otázku: kam s autom? Odpoveď je jednoduchá: do garáže. Na jej stavbu však nestačia len peniaze a pozemok; trh so svojou širokou ponukou vás môže uviesť do rozpakov pri rozhodovaní pre správny typ garáže. Venovať dostatočný priestor tejto problematike sa vyplatí, pretože správnym garážovaním chránite vaše auto nielen pred škodlivými poveternostnými vplyvmi, ale aj pred záškodníckym ľudským faktorom (zlodejmi a pod.) Ak ste teda ešte vo fáze uvažovania, nasledujúce riadky sú určené priamo pre vás.

S návrhom novostavby či samotnej garáže sa v súčasnosti môžete obrátiť na projektantov a špecializované firmy, ktorí dokážu dať vašej približnej predstave konkrétnu podobu tak, aby bol výsledok funkčný a perfektne ladil s domom aj okolím. Vy sami by ste však už mali mať aspoň približnú predstavu. Pri garáži je prvoradé splniť účel – chrániť automobil a poskytnúť mu priestor vhodne zabezpečený pred zlodejmi či počasím. Nemenej dôležitý je aj samotný vzhľad garáže, ktorý by mal byť podriadený celkovému dizajnu domu – dôraz sa kladie nielen na farebné zladenie, ale aj na materiálovú a architektonickú harmóniu. Napríklad romantický drevený prístrešok by iste pôsobil rušivo pri modernej novostavbe s fasádou zo skla a z kovu.

Garáž v skratke

Jednoduché prístrešky či garáže sú obyčajne buď súčasťou rodinných či bytových domov, alebo tvoria samostatné jednotky. Garáž ako súčasť rodinného domu je asi najrozšírenejší variant „príbytkov“ pre auto, ktorý sa vyskytuje prevažne v starších typoch rodinných domov. Estetickejšia a praktickejšia je garáž vystupujúca z hmoty domu; jej strecha poskytuje možnosť ďalšieho využitia, napríklad ako terasa. Samostatná garáž je finančne náročnejšia a oproti ostatným typom má jednu nevýhodu – priechod od garáže k vstupnej časti domu. V menšej miere sa objavuje aj garáž situovaná priamo v prízemí rodinného domu. Či už sa rozhodnete pre variant prilepenej, alebo samostatnej garáže, musíte pri projektovaní jej výstavby vziať do úvahy aj také faktory ako rozmery, šírku príjazdovej cesty, osvetlenie, vetranie a vykurovanie.

Pri stavbe garáže nemôžete obísť jej priestorové riešenie. Rozmery garáže závisia od veľkosti automobilu (alebo automobilov). Preto si zvážte, či v budúcnosti neplánujete kúpu väčšieho auta, mohlo by sa totiž stať, že garáž bude pre vášho miláčika zrazu malá. Minimálna výška garáže je 2 m, šírka 2,25 m, pri dvojgaráži by šírka nemala byť menšia ako 4,5 m.

Priestor na výjazd by mal byť priamy a nekomplikovaný, pokiaľ možno čo najbližšie k verejnej komunikácii a s čo najlepším zorným uhlom. Alternatívnym riešením príjazdovej cesty môže byť aj oblúk, pravda, ak vám to váš pozemok dovoľuje. Šírka jazdného pása priamo závisí od veľkosti automobilu, odporúča sa však najmenej 2,5 m široká príjazdová, resp. výjazdová dráha (v prípade malých áut). Rovnako ako osvetlenie je dôležité aj vetranie. Umiestnenie vetracích otvorov v rohu tesne pri podlahe a hore pod strechou vytvára dokonalý sací efekt. V dôsledku toho vzduch prúdi oveľa rýchlejšie a garáž je tak chránená pred nežiaducou vlhkosťou.

Pred stavbou či kúpou garáže by sme mali vedieť, aký cieľ má plniť. Či bude slúžiť len na parkovanie automobilu a jeho údržbu, alebo aj na skladovanie rozličných vecí. V praxi by sa však nemalo zabúdať na to, že garáž by nemala slúžiť ako skladisko. Ak sa predsa len rozhodnete pre kombináciu garáže s dielňou, venujte pozornosť jej zatepleniu, resp. vykurovaniu – nie kvôli autu, ale kvôli vám, aby ste pri rôznych opravách, najmä počas chladnejších mesiacov, zbytočne nemrzli.

Garáž ako šitá na mieru

V prípade, že garáž nemáte v rámci domu alebo ste ju ani nemali a rozhodli ste sa pre ňu až po kúpe auta, môžete si ju zaobstarať aj dodatočne – na objednávku, proces je podobný ako pri donáške pizze priamo do domu. Vyberiete si tvar, farbu a príslušenstvo a výrobca či dodávateľ vám zmontovanú garáž dovezú priamo na miesto určenia. Tieto typy garáží sú vhodným riešením pre tých, ktorí si chcú ušetriť starosti spojené so stavbou murovanej garáže.

Monolitické železobetónové garáže sú rýchlym a takmer bezstarostným riešením, ako si zaobstarať prístrešok pre auto. Tieto konštrukcie slúžia okamžite po usadení na základ. Strop, steny a podlaha sú zo železobetónu, steny sú upravené fasádnym náterom, strecha je izolovaná kombináciou asfaltového náteru a vrstvou kameniva. Môžete si vybrať z viacerých typov: jedno- či dvojgaráž, radovú garáž alebo garáž s prístreškom. Široká ponuka zahŕňa aj nadštandardnú výbavu, ako napr. elektroninštaláciu, zateplenie, ako aj dodatočnú montáž pultovej alebo sedlovej strechy (s možnosťou využiť povalový priestor) a rôzne varianty brán – dvojkrídlové, výklopné, sekciové... a tiež bočné dvere a okná.

Plechové montované garáže tvorí oceľový rám opláštený pozinkovanými plechmi. Môžu byť aj zateplené. Výrobcovia ponúkajú okrem klasických veľkostí takmer akýkoľvek tvar alebo rozmer. Na ich zasadenie do priestoru potrebujú štyri až šesť pevných bodov. Štandardná výbava obsahuje dvojkrídlové vráta, na objednávku sa však dodávajú aj plechové garáže s výklopnými bránami, bočnými dverami alebo s oknom. Plechové garáže sú približne o tretinu lacnejšie, ale vyžadujú si každoročné ošetrovanie. Pri rozhodovaní sa nenechajte oklamať nízkou cenou, tá síce môže byť istou prioritou, no ich plechový dizajn hovorí sám za seba. Nikto nechce haniť tieto stavby, no priznajme si, že niekedy nepomôže ani snaha popínavých a krovitých rastlín, aby sa doladila ich „jedinečnosť“. Ak pri pohľade z okna nechcete mať pocit, že ste niekde na stavenisku, vyberte si radšej iný variant garáže. Je predsa toľko iných možností, ako si pokaziť okolie domu.

Výrobcovia dodávajú spomínané garáže ako hotové výrobky. Dodacia lehota sa pohybuje od štyroch do piatich týždňov. Sú koncipované ako samostatne stojaca garáž, dvojgaráž či radová výstavba. Ich fasáda môže byť aj obložená drevom; platí pravidlo, že ponuka sa prispôsobí požiadavkám zákazníka.

Jednoduchším variantom garáže je prístrešok. Ak sa rozhodnete pre jeho stavbu, vaše auto síce získa strechu nad hlavou so vzdušným priestorom, ale v prípade snehovej víchrice či dažďa spojeného s vetrom bude jeho ochrana minimálna (len zhora). Dočasným riešením môže byť výsadba hustých krovitých rastlín z náveternej strany.

Brána ako brána

Dôležitou súčasťou každej garáže je brána. Jej výber netreba podceňovať, pretože plní nielen ochrannú, ale aj estetickú funkciu. Zvážte teda možnosť včasnej konzultácie s odborníkmi. Do úvahy tu treba vziať aj praktické stránky, ako sú odolnosť, spôsob otvárania, priestorové možnosti, zateplenie. V ponuke je hneď niekoľko druhov brán: klasické otváracie jedno- a dvojkrídlové, výklopné, sekcionálne či rolovacie. Ich farba by mala byť prispôsobená fasáde domu, zladená s okennými rámami a vchodovými dverami.

Jedno- alebo dvojkrídlové otváracie vráta patria k najbežnejším typom. Sú ekonomicky nenáročné a pri aplikácii antikorózneho náteru (pri plechových bránach) dlhodobo plnia svoju bezpečnostnú funkciu. Sú zasadené do kovového rámu vmurovaného priamo do stavby. Priestorovo sú však náročnejšie ako ostatné typy garážových brán.

Sekcionálne brány sú projektované tak, aby odolávali nielen nepriazni počasia, ale aj nepriazni ľudskej, teda zlodejom. Základom sekcionálnych brán sú lamely široké 40 až 50 cm, krídlo je rozdelené na štyri až päť častí. Lišty na každej sekcii plnia ochrannú funkciu – slúžia ako izolácia proti poveternostným vplyvom a zlepšujú aj vzhľad garážových brán. Neizolované brány predstavujú ekonomickejší variant – konštrukciu lamiel tvoria plech a kovové výstuže – uplatnia sa v nevykurovaných, samostatne stojacich garážach; izolované sú vyplnené polystyrénom, ktorý má hrúbku približne 35 až 40 mm, či polyuretánovou penou s hrúbkou 20 až 40 mm. Drevené sekcionálne brány majú príjemný estetický vzhľad, ale treba tu rátať s vyššou cenou. Zákazníci s vyššími požiadavkami na komfort si môžu objednať dekoráciu garážovej brány so vzorom podľa vlastnej predlohy. Trh ponúka brány, ktorých šírka sa pohybuje od 2 do 6 m, pričom možno do nich zakomponovať aj samostatné dvere. Na výrobu lamiel sa používajú rozličné materiály: oceľ, hliníkové zliatiny, drevo; plné kazety lamiel sa dajú doplniť a oživiť aj presvetľovacími prvkami. Brány možno otvárať mechanicky alebo pomocou elektromotora. Ani mechanické otváranie nie je náročným posilňovacím cvičením, pretože veľkú časť práce za vás vykonajú torzné pružiny. Vhodná stavba každej lamely je istením proti priškripnutiu zvedavých prstov medzi panely. Keďže sa sekcionálne brány otvárajú zvisle, môžete využívať celý priestor garáže a auto zaparkovať aj tesne pred ňou. Ich prednosťami sú jednoduchosť obsluhy a dlhá životnosť.

Výklopné brány fungujú na princípe čapov umiestnených na pákovom mechanizme, pomocou ktorého sa brána vyklopí pod strop, resp. dostane sa do vodorovnej polohy tak, aby sa nepoškodilo vozidlo. Na otvorenie tohto typu brány netreba vynakladať veľa síl – pomôže vám protizávažie umiestnené v otváracom mechanizme. Výklopné brány možno uplatniť aj pri rekonštrukcii staršej garáže, pretože nemajú osobitné priestorové nároky na konštrukciu otvoru.

Ak sa rozhodnete pre rolovacie brány, rátajte s tým, že budete musieť siahnuť hlbšie do vrecka, pretože sa dodávajú len s motorovým pohonom, ale s možnosťou núdzového mechanického ovládania. Tvoria ich lamely široké 5,5 až 7,7 cm, prípadne 10 až 13 cm, ktoré sa pri otváraní zrolujú do navíjacieho boxu. Lamely sú síce citlivejšie na náraz, no dajú sa vymeniť. Tieto typy brán sú menej odolné proti vlámaniu. Ich ďalšou nevýhodou je, že ich konštrukcia neumožňuje zabudovať v lamelách samostatné priechodné dvere, čo zvyšuje nároky na priestor na vybudovanie bočných dvier.

Sezam, otvor sa!

Určite ste to už zažili: po náročnom dni sa vraciate domov a zrazu stojíte s autom pred zatvorenou garážovou bránou. Či už vonku zúri jesenný vietor, alebo mrazivá fujavica, musíte vystúpiť a otvoriť vchod do príbytku pre vaše auto. Od všetkých týchto tzv. nepríjemností spôsobených počasím vás môže uchrániť práve motorový pohon garážovej brány s automatickým otváraním. S týmto systémom je cesta vpred voľná, jednoduchá a najmä pohodlná.

Tento mechanizmus sa dá dodatočne namontovať takmer do všetkých typov garážových brán, všetko závisí od rozmerov a konštrukčných možností samotnej brány. Jednou z podmienok je aj dostatok miesta pod stropom (približne 15 cm pri sekcionálnych bránach) na umiestnenie elektromotora. V podstate sa krídlové, sekcionálne aj výklopné brány dajú otvárať diaľkovo (automaticky) aj manuálne. Okrem toho každá brána je vybavená kľučkou so zámkom. Nemusíte sa obávať toho, čo urobíte v prípade výpadku elektrickej energie – všetky druhy brán vybavených motorom možno ovládať aj ručne. Pri sekcionálnych bránach je to práve systém ťažných pružín, ktorý umožňuje ich ľahké mechanické ovládanie. Nová generácia riadiacich jednotiek na ovládanie garážových brán so vstavaným prijímačom diaľkového ovládania je zostavená tak, aby spĺňala tri hlavné kritériá: bezpečnosť, pohodlie a funkčnosť.

Prvoradým kritériom pri otváraní garážových brán pomocou motora je bezpečnosť. Pri ovládaní brán pomocou elektrického pohonu sa inštaluje systém fotobuniek (tzv. infrazávory), ktoré pracujú na princípe neviditeľného infračerveného lúča a dokážu zastaviť zatváranie pred akoukoľvek prekážkou (aby sa nepoškodilo auto či nezranila osoba), a na druhej strane systém zabráni aj násilnému otvoreniu (bez použitia kódu). Tento bezpečnostný systém býva doplnený výstražným majákom, ktorý začne blikať aj pri najmenšom pohybe brány – dal by sa prirovnať k malému semaforu, ktorý vás upozorní, či je vjazd do garáže voľný, resp. či nedošlo k výpadku elektrickej energie (vtedy, pravdaže, nesvieti).

Obsluha garážových brán si teda nemusí vyžadovať veľké úsilie – pokojne môžete otvoriť vchod do garáže či na pozemok bez toho, aby ste vystúpili z vozidla. Stačí vám na to ručný vysielač, ktorý slúži ako diaľkový ovládač pre výklopné alebo sekcionálne brány s motorovým pohonom; má tvar prívesku ku kľúčom a jeho dosah závisí od zastavanosti priestoru (vo voľnom priestranstve je to až 120 m). Ovládanie je jednoduché: jedno tlačidlo je určené na otvorenie napr. krídlovej vstupnej brány, druhé zabezpečí pohon samotných garážových brán a ďalším môžete napr. zapnúť svetlo. Záleží len na samotnom používateľovi, či si zvolí jedno-, alebo trojtlačidlové ovládanie, ručný, poloautomatický, alebo automatický režim.

Všetky typy elektrických motorov možno ovládať širokou škálou ovládacích zariadení, okrem spomínaných diaľkových ovládačov sem patria napr. magnetické a bezkontaktné karty, snímacie radary pohybu, tlačidlá, magnetické kľúče, žetóny vhadzované do skrinky a ďalšie.

Brány s elektrickým pohonom a automatickým otváraním sú pri správnej montáži nehlučné, aj keď finančne náročnejšie, ale investície sa vám vrátia v podobe väčšieho pohodlia, čo oceníte najmä v nepriaznivom počasí, keď vystúpite zo svojho vozidla priamo do suchej a osvetlenej garáže.

Nech už sa rozhodnete pre akúkoľvek bránu, nezabúdajte na správnu a odbornú montáž, ktorou predídete poškodeniu a nekomplexnej funkcii brán. Údržba je nenáročná, v prípade poškodenia sa treba obrátiť na dodávateľa, ktorý poskytuje záručný, prípadne pozáručný servis.
A celkom na záver ešte jedno dôležité upozornenie: skôr než sa pustíte do stavby garáže, nezabudnite na stavebné povolenie!


Foto: HÖRMANN, Jolly Joker, SOMFY, archív
Zdroj: Martina Deríková

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Foto dňa

Vidiecke bývanie plné slnka a pohody: Čo sa stane, keď časť strechy otvoríte slnku?

Najnovšie knihy a časopisy

Najnovšie príspevky