7 rád čo si všímať na záručnom liste pri kúpe strešnej krytiny

29. 05. 2013
Zdieľať

Kým pri kúpe niektorých produktov človek nevenuje záručným podmienkam takmer nijakú pozornosť, kúpa strešnej krytiny rozhodne nepatrí medzi malé investície, a preto by ste si pri jej výbere mali poriadne preveriť, na čo sa záruka vzťahuje. V prípade problémov totiž môžete ostať nemilo prekvapení.

1. Dĺžka záruky

Na Slovensku je zo zákona povinná minimálna dvojročná záruka, ktorá platí odo dňa zakúpenia produktu. V prípade skladanej strešnej krytiny sa stala štandardom 30-ročná záruka, ktorá predstavuje dobrovoľný záväzok výrobcu zodpovedať za kvalitu svojich výrobkov. V rámci neho sa výrobca zaväzuje, že škridla vo vzťahu k mrazuvzdornosti (teda tepelným zmenám) vydrží 30 rokov. V prípade plechovej strešnej krytiny sa môžete stretnúť s rozdelením dĺžky záruky na dve časti. Zvlášť môže byť uvádzaná záruka na farebnú stálosť strešnej krytiny a zvlášť na jej prehrdzavenie. Pozornosť zbystrite v prípade, ak je na záručnom liste uvedená len veľmi nízka záručná lehota, napríklad päť rokov na oddelenie jednotlivých vrstiev povlakov plechu.
 

Prečo je záruka 30 rokov?
Táto dĺžka záruky predstavuje obdobie morálneho zastarania strechy a jednej generácie obyvateľov. Znamená to, že človek, ktorý si kúpil strešnú krytinu v tridsiatich rokoch, ju dožije do svojej šesťdesiatky. Vtedy nastúpi nová generácia, ktorá strechu principiálne vymení. Hoci strecha aj po tomto časovom období naďalej spĺňa všetky kritériá a je plne funkčná, pôsobí opticky ošumelo a zároveň v tomto období už rastie dopyt po inom vzhľade strechy, respektíve strešnej krytiny, čo vedie k jej výmene. 

2. Vhodné prostredie

Ďalšou dôležitou informáciou, ktorú je potrebné poznať pri výbere strešnej krytiny a venovať jej pozornosť pri študovaní záručného listu, je prostredie na použitie danej strešnej krytiny. Súčasťou záručného listu môže byť napríklad bod, podľa ktorého je záruka platná v prípade, ak je krytina použitá v „normálnom“ prostredí. Ide o veľmi vágny pojem, preto vám pred podpisom zmluvy odporúčame ujasniť si s výrobcom, respektíve predajcom, čo sa za uvedenou formuláciou skrýva. Ďalším problém môže nastať, ak si dôkladne nepreštudujete záručné podmienky, kde môže byť priamo uvedené, že lokalita, v ktorej žijete, nie je vhodná na montáž danej strešnej krytiny. Napríklad v prípade plechovej krytiny sa môžete stretnúť s informáciou, že záruka sa nevzťahuje na krytinu, ktorá bola použitá v ovzduší v vysokým obsahom soli alebo v trvalom kontakte s cementom a betónom, preto ak žijete v blízkosti solivaru či cementárne, počítajte s tým, že vám reklamáciu neuznajú. 

3. Rozsah poškodenia

Na záručnom liste si určite všimnite údaj, od akej poškodenej plochy je vôbec možné začať s reklamačným konaním. Ak je napríklad v záručnom liste uvedené, že konanie je možné začať až pri poškodení minimálne 5 % zo všetkej použitej strešnej krytiny na stavbe, znamená to, že pri streche s plochou 200 m2 prichádza reklamácia do úvahy až pri poškodení 10 m2 krytiny. Viete si však predstaviť, že by ste na streche mali dieru s rozmermi 2,5 × 4 m?

4. Doprava a skladovanie

Jedným z dôležitých aspektov, ktorý treba poznať pred kúpou strešnej krytiny, sú podmienky jej prepravy a skladovania. Ak sa nedodržia, môže sa výrobok poškodiť a zároveň zaniká váš nárok na reklamáciu. Pri niektorých strešných krytinách sa môžete stretnúť s celým radom opatrení, ktoré treba dodržať v prípade, ak ich chcete skladovať dlhší čas. Viacerí výrobcovia uvádzajú ako maximálnu dĺžku skladovania tri mesiace. Ak takúto strešnú krytinu skladujete dlhšie, nárok na záruku vám zaniká.  

5. Montáž

Aby bola vaša reklamácia uznaná, je nevyhnutné dodržať podmienky montáže. Popri aktuálne platných normách treba vychádzať z konkrétnych pokynov jednotlivých výrobcov v závislosti od použitého typu strešnej krytiny. Pri skladanej strešnej krytiny je nevyhnutné zabezpečiť predovšetkým dostatočné odvetranie (v prípade spoločnosti Bramac minimálne desať kusov odvetrávacích škridiel na 100 m2), pri plechovej strešnej krytine sa zase určite vyhnite deleniu plechu pomocou nástrojov, ktoré by mohli spôsobiť termický efekt, teda nárast teploty, akými sú napríklad uhlové brúsky.   

6. Použité príslušenstvo

Ak by ste chceli pri montáži strešnej krytiny ušetriť a použiť príslušenstvo od iného výrobcu, buďte obozretní. Niektorí z výrobcov strešnej krytiny totiž majú v záručnom liste ošetrené, že záruka na krytinu sa dá uplatniť len v prípade, ak použijete originálne príslušenstvo. Ak sa aj v takomto prípade predsa len rozhodnete, že použijete príslušenstvo od iného výrobcu, nárok na záruku vám zaniká.  

7. Uznanie reklamácie    

Pred podpisom zmluvy venujte pozornosť aj vlastnému uznaniu reklamácie. Môže sa vám totiž stať, že výrobca vašu reklamáciu uzná, čo však nemusí znamenať vyriešenie situácie. Firma vám síce môže priviezť vyreklamovanú strešnú krytinu, o následnú výmenu sa už však nemusí zaujímať, pretože nie je ošetrená v záručnom liste. Kým napríklad poškodenú škridlu na dome vymeníte jednoducho aj sami, v prípade skladanej plechovej krytiny bude proces výmeny zložitejší.
Overte si výrobcu 
Pri výbere strešnej krytiny nevenujte pozornosť len jej vlastnostiam či cene, ale preverte si aj jej výrobcu, jeho dôveryhodnosť a skúsenosti iných zákazníkov. Ak nemáte vo výrobcoch strešných krytín väčší prehľad, môžete naraziť na neserióznu firmu, preto odporúčame siahnuť po strešnej krytine od výrobcu s dlhoročnou tradíciou.
Kategória: Strecha, podkrovie
Tagy: krytina rodinný dom škridla strecha
Zdieľať článok

Diskusia