Zdroj: Archív Márie Verešovej

Neustále organizujete, no nikdy nemáte poriadok? Tieto chyby robíte najčastejšie, vraví konzultantka KonMari metódy upratovania

23. 01. 2024
Zdieľať

Nech robíte čokoľvek, aj tak z času na čas neveriacky krútite hlavou, ako si so všetkým tým neporiadkom a zbytočnosťami v domácnosti poradiť? Naučte sa upratovať podľa metódy, ktorá sľubuje viac, ako len čistú domácnosť. O tom, ako na to, sme sa rozprávali s Máriou Verešovou, prvou certifikovanou konzultantkou KonMari metódy na Slovensku.

Vždy uprataná a predovšetkým prehľadná a organizovaná domácnosť je často ťažkým orieškom. Kde robíme najčastejšie chybu?

Nevieme, čo je pre nás dôležité. Nepovieme si, akú má mať náš domov pre nás funkciu v každodennom živote či ako sa tam chceme cítiť. Keď vieme, čo je pre nás dôležité, tak potom vieme aj to, čo v našom priestore chceme mať a čo nie.

Problémom je bez pochýb aj to, že veci len pribúdajú a žiadne neubúdajú. Prečo majú ľudia neustálu potrebu vlastniť príliš veľa vecí?

Veci nám dávajú pocit istoty a bezpečia. S vecami sa nám spájajú spomienky alebo nás spájajú s ľuďmi, ktorých máme radi.

Metód, ako si raz a navždy poradiť s upratovaním je niekoľko. Jednu z nich vytvorila aj japonská expertka na upratovanie Marie Kondo. Stali ste sa prvou certifikovanou KonMari konzultantkou, v čom vás jej princípy ohúrili?

Organizačných metód je naozaj mnoho, ale jedno majú spoločné. Ich cieľom je pomôcť nám zbaviť sa vecí, ktoré nemáme radi a nepoužívame, aby náš život bol lepší. Každý si môže nájsť tú metódu, ktorá mu vyhovuje. Mňa veľmi oslovila KonMari metóda, upratovanie podľa nej mi dáva zmysel. Jej cieľom je nielen upratať si, ale hlavne zmeniť myslenie a vzťah k veciam. Nechať si len tie, ktoré mám rada a používam.

Žena v spálni triedi oblečenie a knihy.

Nechajte si doma len tie veci, ktoré máte radi a ktoré naozaj používate. Zdroj: Shutterstock

Je prvým krokom úspešného upratovania teda pretriedenie vecí, ktoré nám už neslúžia, nepotrebujeme ich a nerobia nám radosť?

Áno je. Tento proces zbavovania sa vecí veľmi dobre vystihuje anglické slovo decluttering. Upratovanie, ktorému sa ľudia najčastejšie venujú je čistenie od špiny a prachu, alebo ukladanie a organizovanie vecí. Čistenie a organizovanie nie sú zlé formy upratovania, ale vďaka declutteringu to bude jednoduchšie a váš priestor nebude zaprataný vecami.

Prečítajte si tiež
Zbavte svoj domov neporiadku: 8 praktických tipov na úložné priestory v domácnosti

Výsledkom je aj uvoľnenie odkladacieho priestoru na všetky potrebné veci. Ako postupovať v ďalšom kroku?

Veci, ktoré nám po declutteringu ostanú, ďalej organizujeme – rovnaké s rovnakým. Všetky veci musia dostať svoj „domček“ – miesto, kde budú bývať odložené. Miesto na odkladanie musí spĺňať tri pravidlá. Viditelnosť – vidíte všetko čo máte, nič nie je skryté naspodu alebo vzadu v skrini. Prístupnosť – nič nie je naspodu, a preto sa k všetkému dá ľahko dostať. Starostlivosť – veci nie sú pokrčené a natlačené.

Záber na policu s úhľadne upratanými obliečkami, vankúšmi a utierkami.

Ak chcete mať doma trvalo upratané, musíte každému predmetu nájsť domov, kde bude „bývať“. Zdroj: Shutterstock

Upratovať sme zvyknutí vždy určitú miestnosť, skrine či zásuvky. Podľa KonMari metódy je však postup úplne iný. Upratuje sa nie podľa miestnosti, ale podľa kategórie. Prečo?

Upratovanie podľa kategórie vyzerá v praxi tak, že veci jedného druhu, napríklad oblečenie, knihy alebo kancelárske potreby, dáte na jednu kopu či miesto, a potom ich začnete triediť.

Má to svoje výhody. Pomôže vám to pochopiť, koľko vecí jednej kategórie máte. Uvidíte lepšie duplikáty. Motivuje vás to zlepšiť úložný priestor a zmeniť nakupovacie návyky. Keď to však uvidíte takto pokope, uvedomíte si, že je toho naozaj veľa. Zistíte, že vôbec neviete, čo doma máte a neustále nakupujete. A pritom to máte doma, lenže v inej miestnosti alebo skrini.

Tento proces sa nazýva „terapia šokom“ a pre mnohých je to dôkaz, že niečo nie je v poriadku. Doteraz si neuvedomili, koľko veľa vecí mali, pretože to mali rozdelené v troch skriniach a dvoch iných miestnostiach.

Prečítajte si tiež
Skoncujte s neporiadkom v detských izbách. Inšpirujte sa tipmi na kreatívne úložné priestory

Dá sa vo všeobecnosti povedať, aké je správne poradie upratovania? Čím začať?

Nikdy nezačnite ako prvé upratovať a triediť veci sentimentálneho charakteru, ako sú fotografie či listy. Je vysoká pravdepodobnosť, že sa zaseknete a upratovanie nedokončíte.

Špecifickou kategóriou je oblečenie, ktoré je nutné nielen vytriediť, upratať ale aj správne skladať. Ako sa skladá a podľa čoho sa rozhodnúť, ktoré veci poskladať a zavesiť?

Mnohých ľudí odrádza KonMari metóda, pretože im príde komplikované skladať veci a udržiavať to v poriadku. Mám skúsenosť, že ľudia neskôr menia názor, pretože keď už venovali toľko energie triedeniu vecí, tak ich chcú mať aj pekne uložené. Zistia, že skladať menej vecí nie je až také namáhavé, ako keď ich mali veľa.

Rozhodnúť sa, čo zavesiť a čo poskladať, odporúčam podľa materiálu, z ktorého je daná vec. Jemné a krčivé materiály, veci, ktoré musíte žehliť, nech visia a veci menej krčivé alebo hrubé svetre skladajte.

Žena sa pozerá do zásuvky s úhľadne poskladaným oblečením.

Či sa rozhodnete oblečenie poskladať alebo zavesiť, zaleží aj od materiálu. Krčivé materiály je lepšie nechať visieť, ušetríte si tak prácu so žehlením. Zdroj: Archív Márie Verešovej

Veľa nepotrebných vecí ukrýva aj kuchyňa, zásuvky plné dokumentov či knižnica. Ako postupovať v týchto častiach domácnosti?

Všade postupujeme rovnako. Najprv veci pretriedime, dáme preč tie, čo nemáme radi a nepoužívame, a potom ich zorganizujeme. Nájdeme im miesto, kde budú bývať odložené a kam ich budeme po použití vracať. O takto uprataný priestor sa potom budete starať.

Ako dlho trvá upratovanie podľa KonMari metódy? A aké nástrahy prináša?

Je to individuálne, ale závisí to od veľkosti priestoru, množstva vecí a od toho, ako rýchlo sa viete rozhodovať a od ochoty zmeniť sa. A nástrahy? S týmito môžete určite počítať. V prvom rade je to fyzicky a psychicky únavné. Budete mať chuť s tým prestať.

Zbavovanie sa vecí je náročné. Odrazu si budete hovoriť „jedného dňa sa mi to zíde”, „veď to bolo drahé”, „to som dostala ako darček”, „je to plytvanie”. V obidvoch prípadoch si opäť pripomeňte prečo to robíte. Vaše „PREČO” musí byť silnejšie, ako čokoľvek iné. Váš život bez neporiadku a haraburdia za tú námahu stojí.

Prečítajte si tiež
Ako vyčistiť obrazovku televízora, aby na nej nezostali fľaky a šmuhy? Stačí 10 minút!

Uprataná domácnosť má svoje čaro. Oveľa zložitejšie je ale poriadok udržať. Ako na to?

Každá vec, ktorú doma máte, musí mať miesto, kde býva odložená. A v rámci udržiavania poriadku by sme ju tam mali po použití vrátiť. V opačnom prípade je udržať poriadok zložité až nemožné. Rutiny a návyky sú v tomto prípade kľúčové. Súčasne by sme mali dávať pozor na to, čo si nosíme domov. Pravidelne triediť a dávať preč to, čo už nepoužívame. Tri ingrediencie úspešného udržiavania poriadku sú: jednoduchosť, systém, disciplína.

Konzultantka KonMari metódy Mária Verešová s oblečeím v ruke.

Z upratovania a odkladania vecí na miesto sa musí stať zvyk, inak bude v dome neporiadok aj po veľkom declutteringu. Zdroj: Archív Márie Verešovej

Základné princípy KonMari metódy

  • Zaviažete sa poupratovať si

Ak to s upratovaním a so zmenou myslíte vážne, tak si v kalendári rezervujte na upratovanie čas a v tom čase sa tejto aktivite naozaj venujte.

  • Predstavte si svoj ideálny život

Pred upratovaním je dôležité povedať si, čo chcete, ako chcete žiť a aké sú vaše hodnoty. Preto sa hovorí, že táto metóda nie je len o upratovaní, ale o rozhodovaní sa o vlastnom živote.

  • Upratujte podľa kategórie, nie podľa miestnosti

Je päť kategórií: oblečenie, knihy, papiere, komono (rôzne) a sentimentálne predmety. Je to jasný plán, vďaka ktorému prejdete a chytíte do ruky všetky veci vo vašej domácnosti.

  • Rozhodnite sa, ktoré veci vám robia radosť

Toto je niečo, vďaka čomu sa KonMari metóda líši od iných metód. Sústreďte sa v prvom rade na to, čo si nechávate, a nie na to, čo dávate preč. Vďaka tomuto pravidlu je upratovanie pozitívne, pretože sa sústreďujete naozaj na to, čo máte radi, čo vám robí radosť a čo je pre váš život dôležité.

  • Najprv vyhadzujte, potom organizujte a skladajte

Robiť to naopak je chyba, ktorú robí mnoho ľudí a potom sa pýta: „Prečo neustále upratujem a výsledok nevidno?“ Lebo veci len organizujete, ale nevyhadzujete.

Text: Michaela Krivdová
Foto: Archív Márie Verešovej, Shutterstock

Kategória: Obývacia izba
Tagy: odkladacie priestory police šatníky úložné priestory upratovanie usporiadanie
Zdieľať článok
Ako udržať v dielni poriadok? Praktický úložný systém na stenu si môžete vyrobiť aj z paletyUrob si sám

Ako udržať v dielni poriadok? Praktický úložný systém na stenu si môžete vyrobiť aj z palety

Úložný systém, ktorý vám pomôže využiť potenciál stien v dielni alebo garážiUrob si sám

Úložný systém, ktorý vám pomôže využiť potenciál stien v dielni alebo garáži

Deravá ako sito, a predsa prekvapivo praktická! Dierovaná stena sa postará o poriadok na stoleUrob si sám

Deravá ako sito, a predsa prekvapivo praktická! Dierovaná stena sa postará o poriadok na stole

V Austrálii plánujú najväčší solárny areál na svete. Elektrina z neho poputuje až do SingapuruASB.sk

V Austrálii plánujú najväčší solárny areál na svete. Elektrina z neho poputuje až do Singapuru

Diskusia