Adaptovaný viktoriánsky dom v Melbourne s prekvapením

Adaptovaný viktoriánsky dom v Melbourne s prekvapením

21. 02. 2012
Zdieľať

Všetko, čo nám padne do oka na prednom dvore tohto melbournského domu v štvrti St. Kilda, nájdeme v podstate aj za jeho prahom. K veľkej dláždenej ploche, kombinácii odtieňov čiernej a bielej na priečelí i na priestranstve pred ním, zjemnenej teplým tónom dreva a sviežou zeleňou, a dokonca aj k múriku, ktorý láka sadnúť si, nájdeme v interiéri paralelu.

Na zmenu stačia tri kroky

To, čím je dom zvláštny, však vonkajšok neprezrádza. Možno chcel architekt Matt Gibson, ktorý ho nedávno adaptoval, umocniť zážitok z domu prekvapením a možno mu len vlastný striedmy štýl bránil nájsť výraznejšie vyjadrenie tohto momentu pred vstupom. Už pri prvých krokoch v dome obklopia vchádzajúceho odrazy. Na lakovanej podlahe vidí nábytok, izbové rastliny, konzoly, svorníky, štukové rozety a rímsy domu z osemdesiatych rokov devätnásteho storočia. Vidí na nej tiež svoju siluetu a v zrkadlách nad kozubom a na konferenčnom stolíku z lešteného kovu v salóne svoj obraz.


Viktoriánske domy v Melbourne sa ani na hlavných uliciach nevysúvajú až k uličnej čiare, ale majú predzáhradky. Pred prestavbou sa terén záhrady dvíhal smerom k domu, dnes je vyrovnaný a k domu vedú tri schodíky. Rastlinu Strelitzia nicolai s veľkými listami, vysadenú pri plote, si architekt očividne vybral pre nápadné biele kvety. Bujné rastlinstvo okolo plota i zeleň na balkónoch sa spája so stromoradím platanov, ktoré je pre mestá v južnej Austrálii veľmi typické.

Viktoriánske domy v Melbourne sa ani na hlavných uliciach nevysúvajú až k uličnej čiare, ale majú predzáhradky. Pred prestavbou sa terén záhrady dvíhal smerom k domu, dnes je vyrovnaný a k domu vedú tri schodíky. Rastlinu Strelitzia nicolai s veľkými listami, vysadenú pri plote, si architekt očividne vybral pre nápadné biele kvety. Bujné rastlinstvo okolo plota i zeleň na balkónoch sa spája so stromoradím platanov, ktoré je pre mestá v južnej Austrálii veľmi typické.
Matt Gibson Architecture + Design


Do salónu, kde tón udáva reflexná čierna lakovaná podlaha a vysoké biele steny, sa môže vojsť dvojkrídlovými dverami priamo z dvora. V zariadení upúta takzvaný aztécky konferenčný stolík, zhotovený na zákazku v melbournskej dizajnérskej firme, a liatinový konzolový stolík s mramorovou doskou. Za salónom je jedáleň s otvorom, ktorým architekt zjednotil priestor v prednej časti domu.

Do salónu, kde tón udáva reflexná čierna lakovaná podlaha a vysoké biele steny, sa môže vojsť dvojkrídlovými dverami priamo z dvora. V zariadení upúta takzvaný aztécky konferenčný stolík, zhotovený na zákazku v melbournskej dizajnérskej firme, a liatinový konzolový stolík s mramorovou doskou. Za salónom je jedáleň s otvorom, ktorým architekt zjednotil priestor v prednej časti domu.
Matt Gibson Architecture + Design


Málokde na svete sa zachovalo toľko súborov viktoriánskych radových domov ako v Melbourne. V susedných štvrtiach Albert Park a Middle Park sú podobné biele radové domy so štíhlymi stĺpikmi, ako je tento, často však s masívnou atikou s balustrádou, ktorá prikrýva strechu. K čierno-bielemu ladeniu, typickému pre náš dom, prispievajú aj stoličky a stôl Fjord Moroso (2002 – 2003) od významnej španielskej dizajnérky žijúcej v Miláne, Patricie Urquioly. Dvor lemujú múriky podobné laviciam, ktoré vedú zadnou časťou domu od átria až po garáž.

Málokde na svete sa zachovalo toľko súborov viktoriánskych radových domov ako v Melbourne. V susedných štvrtiach Albert Park a Middle Park sú podobné biele radové domy so štíhlymi stĺpikmi, ako je tento, často však s masívnou atikou s balustrádou, ktorá prikrýva strechu. K čierno-bielemu ladeniu, typickému pre náš dom, prispievajú aj stoličky a stôl Fjord Moroso (2002 – 2003) od významnej španielskej dizajnérky žijúcej v Miláne, Patricie Urquioly. Dvor lemujú múriky podobné laviciam, ktoré vedú zadnou časťou domu od átria až po garáž.
Matt Gibson Architecture + Design

Stačí prejsť cez chodbu popri salóne a jedálni a tri schody ho privedú do odlišného, evidentne súčasného, značne nižšieho priestoru. Tmavú lesklú plochu, ktorá umocňuje viktoriánsku honosnosť a zlučuje tri miestnosti, vystrieda bežná drevená podlaha. Obytná kuchyňa má iné fluidum. Vytvára ho zrkadlo nad pracovnou doskou, v ktorom sa odráža vonkajšia stena átria. Z istého uhla, kým pozorujúci nezbadá vlastný odraz, môže podľahnúť ilúzii, že vidí okno s výhľadom na tehlový múr porastený brečtanom. Miestnosť orientovaná sklenou stenou do vnútorného dvora je aj vďaka svetlíku v átriu a odrazu v zrkadle zaplavená svetlom. Zrkadlo za linkou rozširuje priestor, takže ani mohutný mramorový ostrov tu nepôsobí neproporčne či ťažkopádne, ďalšia zrkadliaca plocha, umiestená zvislo pod ostrovom, ho, navyše, ešte vyľahčuje.


Vďaka otvoru v múre medzi jedálňou a chodbou sa ukazuje v plnej kráse pôvodné schodisko. Signálom priechodu do novej časti je nižšia úroveň a iný typ podlahy. Doska na skrinke s chladničkou na víno je z talianskeho kameňa grigio carnico, podobného, aký použili na kozub. Vystupujúca časť kúpeľne na druhom poschodí, ktorú vidieť cez okno do átria, ilustruje rozdiel vo výške starej a novej časti domu.

Vďaka otvoru v múre medzi jedálňou a chodbou sa ukazuje v plnej kráse pôvodné schodisko. Signálom priechodu do novej časti je nižšia úroveň a iný typ podlahy. Doska na skrinke s chladničkou na víno je z talianskeho kameňa grigio carnico, podobného, aký použili na kozub. Vystupujúca časť kúpeľne na druhom poschodí, ktorú vidieť cez okno do átria, ilustruje rozdiel vo výške starej a novej časti domu.
Matt Gibson Architecture + Design


Nové prepojenie so salónom presvetlilo jedáleň a podlahu oživilo reflexmi zo susednej miestnosti so sviežim akcentom palmy Chamaedorea elegans. Jedálenský stôl a stoličky Neutra od belgického výrobcu Tribú navrhol belgický architekt Vincent van Duysen. Nad stolom visí benátsky luster v štýle 18. storočia z čierneho muránskeho skla od firmy Linea Mazzuccato, v salóne je rovnaký model v bielom vyhotovení.

Nové prepojenie so salónom presvetlilo jedáleň a podlahu oživilo reflexmi zo susednej miestnosti so sviežim akcentom palmy Chamaedorea elegans. Jedálenský stôl a stoličky Neutra od belgického výrobcu Tribú navrhol belgický architekt Vincent van Duysen. Nad stolom visí benátsky luster v štýle 18. storočia z čierneho muránskeho skla od firmy Linea Mazzuccato, v salóne je rovnaký model v bielom vyhotovení.
Matt Gibson Architecture + Design


Od vstupu do domu sa črtá podstatne dlhšia perspektíva, ako na tomto zábere spoza dverí do salónu, a po zložení sklenej steny medzi obývacím priestorom a zadným dvorom sa perspektíva predlžuje ešte viac. Dolným ramenom schodišťa sa vyjde do veľkej spálne v novej, dvorovej časti domu, horným sa pokračuje do dvoch spální v starej časti.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste

Od vstupu do domu sa črtá podstatne dlhšia perspektíva, ako na tomto zábere spoza dverí do salónu, a po zložení sklenej steny medzi obývacím priestorom a zadným dvorom sa perspektíva predlžuje ešte viac. Dolným ramenom schodišťa sa vyjde do veľkej spálne v novej, dvorovej časti domu, horným sa pokračuje do dvoch spální v starej časti.
Matt Gibson Architecture + Design


Z rovnakej pozície vzniká ďalší optický klam, ktorý koriguje nepriaznivú veľkosť parcely dlhej štyridsaťsedem metrov a širokej ani nie sedminu tohto rozmeru.

Pozorovateľa zarazí dlhánska betónová lavica, ktorá sa začína v átriu, vedie popri múre cez obývačku a celý zadný dvor, a zdanlivo pokračuje aj za „oknom“ budovy na konci pozemku. Až po chvíli vysvitne, že asi štyridsaťmetrová lavica je produktom zrkadlenia na stene dvojgaráže, nad ktorou architekt vytvoril izbu pre hostí.


Predĺžený biely interiér nepôsobí monotónne aj vďaka stene garáže obloženej tmavým drevom. Štyri metre dlhý ostrov z carrarského mramoru calacatta je jednou z atrakcií domu. Podobá sa tomu, ktorý použili na neorenesančný kozub v salóne.

Predĺžený biely interiér nepôsobí monotónne aj vďaka stene garáže obloženej tmavým drevom. Štyri metre dlhý ostrov z carrarského mramoru calacatta je jednou z atrakcií domu. Podobá sa tomu, ktorý použili na neorenesančný kozub v salóne.
Matt Gibson Architecture + Design


1068349

Matt Gibson Architecture + Design

Filigránsky štýl po novom

Novým majiteľom nevyhovovala zadná prístavba zo sedemdesiatych rokov, z obdobia, keď podobné domy vo viktoriánskom štýle neboli v móde a dali sa získať za nízku cenu. Po prestavbe od Matta Gibsona sa dom na prízemí predĺžil len mierne. Na poschodí, ktoré predtým siahalo iba po priečny múr za dnešnou kuchyňou, bol však nárast výrazný. Po prestavbe je dom dlhý 27 metrov a poskytuje komfortných 288 štvorcových metrov obytnej plochy.


Za kuchynskou linkou nie je, prirodzene, výhľad na stenu átria, stena sa len odráža v zrkadle. Zrkadlo architekt vložil aj pod ostrov s hranou hrubou 20 cm, ktorý tým pôsobí ľahšie. Architektova záľuba v reflexných plochách sa prejavila aj na výbere modelu svietidla Notte S5 od firmy Mengotti a Prandina. Tienidlo sa totiž vyrába aj v čiernej farbe a z mliečneho skla.

Za kuchynskou linkou nie je, prirodzene, výhľad na stenu átria, stena sa len odráža v zrkadle. Zrkadlo architekt vložil aj pod ostrov s hranou hrubou 20 cm, ktorý tým pôsobí ľahšie. Architektova záľuba v reflexných plochách sa prejavila aj na výbere modelu svietidla Notte S5 od firmy Mengotti a Prandina. Tienidlo sa totiž vyrába aj v čiernej farbe a z mliečneho skla.
Matt Gibson Architecture + Design


Priestor za obývacou izbou, oddelený skladacou sklenou stenou, pôsobí na tejto snímke ako miestnosť, tým skôr, že sa za ňou črtá ďalšia izba. Je to však dvor s odrazom obývačky v zrkadle na stene garáže. Vpravo visí typická maľba svetoznámeho maliara zo Sydney Tima Storriera z cyklu Burning Rope, vľavo kreslo Miami vyrobené zo starej kože.

Priestor za obývacou izbou, oddelený skladacou sklenou stenou, pôsobí na tejto snímke ako miestnosť, tým skôr, že sa za ňou črtá ďalšia izba. Je to však dvor s odrazom obývačky v zrkadle na stene garáže. Vpravo visí typická maľba svetoznámeho maliara zo Sydney Tima Storriera z cyklu Burning Rope, vľavo kreslo Miami vyrobené zo starej kože.
Matt Gibson Architecture + Design

 

Budovu v takzvanom filigránskom štýle, pomenovanom podľa liatinových ornamentov a útlych stĺpikov s hlavicou a pätkou na spôsob antických stĺpov, architekt dôkladne zreštauroval. Detaily na priečelí i vstupné dvere zvýraznil po svojom, emailovou farbou s vysokým leskom. Novú a starú časť výrazne odlíšil, nielen zariadením a výškou miestností, ale aj úrovňou podlahy. Pred prestavbou sa k domu vystupovalo terénnymi schodmi a podlaha v interiéri aj na dvore bola v rovnakej výške. Po znížení terénu predného dvora na úroveň ulice vedú k domu schody až spred lodžie a do novej časti sa zostupuje na rovnakú výšku, akú má predný i zadný dvor.


Stenu okolo plynového kozubu zhotovili podľa návrhu architekta. Na lodnom kufri s hovädzou kožou, tzv. stolíku Watson trunk, stoja sošky rýb od úspešného melbournského bytového architekta Stuarta Rattlea.

Stenu okolo plynového kozubu zhotovili podľa návrhu architekta. Na lodnom kufri s hovädzou kožou, tzv. stolíku Watson trunk, stoja sošky rýb od úspešného melbournského bytového architekta Stuarta Rattlea.
Matt Gibson Architecture + Design


Átrium je od dvora uzavreté sklenou stenou, podobnou, aká je medzi obývacou časťou a dvorom, a, rovnako ako tam, sú priestory odlíšené podlahou. Vzniklo rozšírením svetlíka v severozápadnom kúte kuchyne, kam vyúsťovalo okno kuchyne i jedálne.

Átrium je od dvora uzavreté sklenou stenou, podobnou, aká je medzi obývacou časťou a dvorom, a, rovnako ako tam, sú priestory odlíšené podlahou. Vzniklo rozšírením svetlíka v severozápadnom kúte kuchyne, kam vyúsťovalo okno kuchyne i jedálne.
Matt Gibson Architecture + Design

 

Do dispozície viktoriánskeho domu s chodbou, schodišťom a dvoma miestnosťami na prízemí i na poschodí, kde sú spálne, Gibson nezasiahol. Veľkým otvorom v múre medzi jedálňou a chodbou rozšíril priestor a odkryl jemne modelovanú ornamentiku schodišťa s atraktívnym úchytom zábradlia. V novej časti pribudla na poschodí veľká spálňa s terasou a kúpeľňou, vedľa ktorých ostalo miesto aj na práčovňu. Ďalšia kúpeľňa znamenala zvýšenie komfortu – každej zo spální takto prináleží jej vlastná.


Zadný dvor má celkom iný charakter ako dvor pred domom. Je v ňom aj menej zelene – iba bambus Phyllostachys a Agave attenuata. Zvislé členenie na balkóne nadväzuje rytmom na štvorosovú kompozíciu uličného priečelia. Plastové stolíky Shape navrhol argentínsky dizajnér Jorge Pensi (Viccarbe 2007).

Zadný dvor má celkom iný charakter ako dvor pred domom. Je v ňom aj menej zelene – iba bambus Phyllostachys a Agave attenuata. Zvislé členenie na balkóne nadväzuje rytmom na štvorosovú kompozíciu uličného priečelia. Plastové stolíky Shape navrhol argentínsky dizajnér Jorge Pensi (Viccarbe 2007).
Matt Gibson Architecture + Design


Umývací pult v kúpeľni pred veľkou spálňou je popri kuchynskom ostrove ďalšou reminiscenciou na starý kozub obložený carrarským mramorom.

Umývací pult v kúpeľni pred veľkou spálňou je popri kuchynskom ostrove ďalšou reminiscenciou na starý kozub obložený carrarským mramorom.
Matt Gibson Architecture + Design

Na ulici, kde sa po oboch stranách zachovalo viacero autentických radových domov na úzkych parcelách, sa do garáží vchádza z paralelnej uličky. Na pôvodnú garáž na konci dvora architekt nadstaval hosťovskú izbu a objekt obložil rovnako ako časť kúpeľne, vysunutej do átria, tmavo namoreným drevom. Ulica Mary Street, vzdialená niečo vyše šesť kilometrov od centra Melbourne, je síce pokojná, v okolí je však hustá zástavba. Zvýšená garáž prišla vhod aj preto, lebo cloní hornú terasu, na ktorú sa vychádza zo spálne.


Podľa snímky zo spálne by sa zdalo, že St. Kilda je pokojnou štvrťou. St. Mary Street je ozaj tichá bočná ulica, za ľavým okrajom fotografie však po niekoľkých desiatkach metrov vyúsťuje na niekoľkoprúdovú cestu, za ktorou je železničná trať a Albert Park, dejisko Veľkej ceny Austrálie Formuly 1.

Podľa snímky zo spálne by sa zdalo, že St. Kilda je pokojnou štvrťou. St. Mary Street je ozaj tichá bočná ulica, za ľavým okrajom fotografie však po niekoľkých desiatkach metrov vyúsťuje na niekoľkoprúdovú cestu, za ktorou je železničná trať a Albert Park, dejisko Veľkej ceny Austrálie Formuly 1.
Matt Gibson Architecture + Design


1068350

Matt Gibson Architecture + Design


Pôdorysy
1. predný dvor
2. vstup
3. salón
4. jedáleň
5. kuchyňa
6. átrium
7. obývačka
8. zadný dvor
9. garáž
10.,12. kúpeľňa 
11. spálňa
13. práčovňa
14. terasa

Matt Gibson Architecture + Design

Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: návšteva sveta zo
Zdieľať článok

Diskusia