V Miláne si posvietili
Taliansko, Miláno, 18. až 23. apríla 2007. Na medzinárodnom veľtrhu nábytku, doplnkov a osvetlenia SALONE INTERNAZIONALE DEL MOBILE 2007 sa schádza dizajnérska elita, významní výrobcovia, nároční obchodníci, zvedavci a nadšenci chtiví noviniek z dielní interiérových mágov. Architektonickú korunu pre I SALONI dal utkať z oceľovej konštrukcie a skla do mäkkých organických tvarov už v minulom roku Massimiliano Fuksas. A tak zánovné výstavisko Rho prichýlilo nielen najprestížnejšie talianske firmy, ktorých je tu tradične päťnásobne viac ako ostatných, ale aj značky – celebrity z celého sveta.
Z atmosféry nedávnych rokov privanulo do niektorých expozícií už osvedčenú čierno–bielu kombináciu. Na rozdiel od minulého roka sa viac farbilo: nielen na stenách, ale i na poťahoch a doplnkoch. Keby len farbilo, aj sa vzorovalo: povrchy nábytku, steny, poťahy pohoviek a kresiel, kvetinové i ornamentálne potlače či výrezy v plastových dizajnérskych kusoch pomocou laseru…
Tak toto je to vyrezávanie ornamentov, farebnosť a krivky. Postmoderna alebo sympatický chaos? (regnum, Cielito) | Svetáckosť Florence collection s atmosférou veľkomestského bytu (regnum) |
Keď pred troma sezónami predstavila firma Misura Emme kolekciu s rastlinnými motívmi, mohlo sa zdať, že to bude samoúčelný úlet pre odvážnych. Odvážnych sa našlo nadostač. V tomto smere ani minimalistické expozície neboli vôbec minimalistické.
Navyše, minimalizmus už pravdepodobne nie je taký ideovo a tvarovo dôsledný. Pri niektorých značkách decentne zaobľovali hrany, pri iných lomily korpusy, kombinovali doplnkami z iného súdka: klasické predmety v inak strohom interiéri. Môže byť. Klasické komody a historizujúce lustre z polymérov a krištáľov Swarovského sa ukázali, že neboli len sezónnou záležitosťou spred dvoch-troch rokov.
Hojdacie kreslo Voido od Rona Arada je už klasikou. (Magis) | Takto sa vlnilo kresielko Fiocco vďaka kostre z ohýbanej ocele. (Busnelli) |
Rovnako sa ešte donedávna javilo priam rokokové vzorovanie a tvarovanie v súčasnom domove ako záskok za skutočný štýl. Nie, nie. Ešte stále a možno aj viac sa s ním dizajnéri pohrávajú. Vkus-nevkus, gýč-negýč: niekedy je prekvapujúce, čo všetko môže spolu vytvoriť kompozíciu.
Treba k tomu maličkosť: kolekcia musí mať myšlienku. Postmoderné hľadanie vlastnej identity aj v Miláne občas zašlo do extrémov. To, čo chvíľu vyzeralo ako irónia v tvorbe interiéru alebo cielené popieranie moderny, je novodobý eklektizmus – miešanie štýlov. Ak autorom nejde iba o marketingový šok, ale aj o myšlienku, potom je to v poriadku. Kto to však teraz vie!
Niekoľko výstavníckych údajov pre milovníkov čísel: |