Je inteligentná domácnosť zdravšia domácnosť?

06.02.2020  |     

Základom zdravého bývania sú svetlo a čerstvý vzduch. Ich nedostatok vám môže spôsobiť mnohé zdravotné problémy – od bolesti hlavy a únavy cez nespavosť až po chronické respiračné ochorenia. Automatické systémy a inteligentné technológie vám pritom môžu pomôcť si doma zabezpečiť oboje v tej správnej miere.

Čerstvý vzduch

Vzduch vnútri je obvykle omnoho viac znečistený než vonku – už naše dýchanie a bežné činnosti totiž zvyšujú množstvo vodných pár a oxidu uhličitého. Dôsledkom zlej kvality vnútorného vzduchu bývajú podráždenie očí, nosa a hrdla, bolesti hlavy či únava. Dlhodobý pobyt v takomto prostredí môže viesť až k astme a ochoreniam srdca.

Pravidelné vetranie je teda viac než dôležité. Najmä v chladnejších obdobiach roka naň však často zabúdame, preto je šikovné spoľahnúť sa v tomto smere na inteligentnú automatiku. 

Tzv. riadené vetranie sa spoľahlivo postará o dostatočný prívod čerstvého vzduchu bez toho, aby ste sa tým museli zaoberať. Môže byť buď centrálne – vetracia jednotka je umiestnená v technickej miestnosti a vetrací vzduch sa distribuuje potrubnými rozvodmi, alebo decentralizované – jednotlivé vetracie jednotky sú osadené v obvodových stenách či v okenných rámoch.

Prečítajte si tiež:

Je pravda, že skutočne stačí na dezinfekciu v domácnosti ocot?

Decentralizované riadené vetranie pritom možno pomerne jednoducho doplniť do domu alebo bytu aj dodatočne. Oba systémy sú zvyčajne vybavené rekuperáciou, teda spätným získavaním tepla z odvádzaného vzduchu, vďaka čomu vetrajú nielen automaticky, ale aj s minimálnymi tepelnými stratami. Privádzaný vzduch navyše prechádza prachovým, prípadne aj peľovým filtrom, takže sa zabezpečí nielen dostatok čerstvého vzduchu, ale aj čistejšie vnútorné prostredie.

V uzavretých priestoroch trávime viac než 20 hodín denne.

Vzduch vnútri môže byť až 5x viac znečistený ako vzduch vonku.

Inteligentné technológie dokážu uľahčiť život v každom smere a možno ich využívať v dome aj v byte. Ide o automatizáciu domácich zariadení, ktorá reguluje rôzne funkcie – osvetlenie, vetranie, teplotu či nastavenie žalúzií napríklad podľa počasia. Inteligentný systém funguje ako skladačka, takže sa dá budovať aj postupne – dajú sa dopĺňať nové zariadenia a rozširovať funkcie. Možná je tiež bezdrôtová inštalácia bez stavebných úprav.

Denné svetlo 

Množstvo denného svetla ovplyvňuje našu náladu, výkonnosť či schopnosť sústrediť sa, preto by ste pri plánovaní domu nemali šetriť na ploche okien. Veľké zasklené steny a terasy sú nielen príjemným, ale aj zdravým trendom, do hĺbky dispozície zas môžete dostať denné svetlo pomocou svetlíkov či svetlovodov. Sklo bez tienenia by však bolo dvojsečnou zbraňou – cez 1 m2 južne orientovaného zasklenia sa totiž dostane do interiéru až 500 W tepelnej energie zo slnečného žiarenia, a to môže byť niekedy problém.

Rôzne typy tienenia dokážu znížiť tento tepelný zisk na 10 až 100 W. Navyše, aj náš biorytmus je nastavený na striedanie dňa a noci. Počas dňa by sme mali mať dostatok denného svetla a spať by sme mali v úplnej tme – aj tú nám môže zabezpečiť tieniaca technika. Diaľkové ovládanie je už dnes pri tienení takmer štandardom, a ak k nemu doplníte inteligentnú automatizáciu, bude reagovať na počasie, množstvo slnečného svitu, vnútornú teplotu... Účinne tak zabránite prehrievaniu interiéru v lete, obmedzíte tepelné straty v zime a tiež ochránite tieniacu techniku pred poškodením pri silnom vetre.

Na správne fungovanie našich biologických hodín je potrebných viac než 1 000 luxov.

V bežnom interiéri je intenzita denného svetla pod 300 luxov, pri okne je to okolo 3 000 luxov.

Umelé osvetlenie

Dlhodobý pobyt v interiéri a nevhodné osvetlenie môžu spôsobiť napríklad problémy so spánkom. Prirodzený denný cyklus s východom a západom slnka totiž ovplyvňuje nielen našu výkonnosť a koncentráciu, ale aj odpočinok. Dnes už máme, našťastie, k dispozícii technológie, pomocou ktorých vieme toto všetko napodobniť aj v miestnosti. Inteligentné systémy a zdroje umožňujú nastaviť farbu a intenzitu svetla podľa denného času, vykonávanej činnosti či ročného obdobia – biologické účinky svetla totiž súvisia práve s jeho farbou, intenzitou a časom expozície.

Tip: Všetky svietidlá na jednom mieste

Napríklad pri rannom vstávaní je prirodzené tlmené svetlo s teplejšou farbou, ktoré sa postupne mení na studenšie biele s vyššou intenzitou. Ideálny je teda automatický režim, ktorý asi pol hodiny pred budíkom simuluje svitanie a prirodzene vás tak pripraví na prebudenie. Prudký záblesk totiž v prírode znamená nebezpečenstvo – blesk, požiar či výbuch – a náš mozog naň podvedome reaguje. Preto sú lepšou voľbou zdroje, pri ktorých sa dá intenzita svetla zvyšovať postupne. 

Text: Erika Kuhnová
Foto: archív firiem, istock.com
Zdroj: časopis Môj dom 

Tagy:
inteligentná domácnosť zdravé bývanie

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Foto dňa

Unikátna chata na prenájom

Najnovšie knihy a časopisy

Tvorivé bývanie 6/2019 v predaji


26 tipov na sviatočné dekorácie




Predplatné

 

kúpiť v e-shope

 

 

 

Najnovšie príspevky