Energeticky sebestačný mobilný dom ponúka plnohodnotné bývanie
Domček s hliníkovou fasádou a sedlovou strechou pôsobí súčasne, no zároveň ctí archetypálny tvar tradičných vidieckych stavieb. Môžete ho postaviť v podstate kdekoľvek, a to bez stavebného povolenia či súhlasu stavebného úradu.
Presnejšie povedané, môžete ho zaparkovať. Má totiž kolesá a je homologovaný ako prípojné vozidlo – má technický preukaz aj ŠPZ. Navyše je energeticky sebestačný.
Štýlový, sebestačný a dostatočne mobilný dom
Na začiatku projektu Mobile Hut (mobilná chata), bol nápad MUDr. Jana V. Raimana, svetovo uznávaného ortodontistu, ktorý bol vždy nadšeným cestovateľom. Vo voľných chvíľach hľadal únik v prírode a na vidieku, no hľadal najmä nezávislosť. Aby mohol čo najslobodnejšie vyraziť na cesty, už ako študent si do svojho auta montoval rôzne lôžkové úpravy a úložné priestory. To mu však nestačilo.{R1}
Chcel riešenie, ktoré bude nielen pohodlné, ale aj štýlové a sebestačné, a pritom dostatočne mobilné. Na trhu nenašiel nič, čo by vyhovovalo jeho predstavám, až kým sa nestretol s architektmi z ateliéru Artikul. Jan Gabriel a Jakub Vlček sa v tom čase už dlhšie zaoberali stavbou domov z prepravných kontejnerov. Ich vkus a vnímanie kontrastu medzi prírodou a moderným spôsobom života doktora Raimana zaujali, a tak sa spoločne pustili do práce.
Prečítajte si tiež:
Lacnejšia alternatíva bývania pre mladých? Montovaný dom z prefabrikátov rúca predsudky!
Výsledkom je chata na kolesách menom Mobil Hut: dĺžka 5 m, šírka 2,3 m, výška 3,9 m a hmotnosť 2 100 kg. Úžitková plocha 15 m2 a k tomu ešte 4 m2 terasy. Moderný domček s hliníkovou fasádou a zároveň s tvarom inšpirovaným tradičnými vidieckymi stavbami so sedlovou strechou a komínom. Súčasný a praktický, nezávislý a sebestačný.
Dom, ktorý môže ísť deväťdesiatkou
Mobile Hut je premyslený do posledného nitu. Každý milimeter priestoru je vyriešený tak účelne, že doň „zbalíte“ byt veľkosti 2 + kk. Vstavaný nábytok sa dokáže prispôsobiť rôznym funkciám, takže tu človeku k pohodliu nič nechýba – je tu slušne vybavená kuchyňa, plnohodnotná kúpeľňa, dve spálne, dokonca aj kachle na drevo a terasa.
Základnú verziu Mobile Hut možno pripojiť na siete, teda na prívod vody a elektriny, vo variante „off grid“ je dom od sietí nezávislý – je vybavený solárnymi panelmi, má hi-tech batérie, filtre a nádrže na vodu, nezávislé plynové kúrenie a kachle na drevo. Je teda úplne sebestačný – štyri osoby v ňom môžu dva týždne pohodlne bývať bez akejkoľvek prípojky v ktoromkoľvek ročnom období.
„Dom na kolesách je v súlade so súčasným trendom nomádskeho ,consume less‘ životného štýlu. Náš koncept ponúka plnohodnotné bývanie, dá sa však „zbaliť“ a kamkoľvek previezť. Mimo civilizácie môže pritom fungovať energeticky sebestačne. Každý milimeter priestoru je premyslený. Pohodlne sa tu vyspia štyri osoby a dispozícia sa dá vďaka polohovaniu vstavaného nábytku používať veľmi variabilne.“
Architekt Jan Gabriel, spoluautor projektu
Na presun domu Mobile Hut nepotrebujete žeriav ani nákladiak. Stačí väčšie osobné auto s ťažným zariadením (tzv. guľou). Domček na kolesách je schválený do premávky ako prípojné vozidlo kategórie O2, má svoj technický preukaz a ŠPZ. Podlahu nesie podvozok, ktorý je súčasťou konštrukcie domčeka, preto sa naň právne nepozerá ako na stavbu. Je to však stále dom na prechodné bývanie, hoci legislatívne ide o vozidlo s maximálnou povolenou rýchlosťou 90 km/h.
Prednosti hliníka
Návrh a vývoj domčeka na kolesách trval približne dva roky. „Chceli sme v ňom skĺbiť moderný dizajn a tradičný prístup. Tak, aby bol dom vždy v kontraste s miestom, kde práve bude stáť, preto sme mu navrhli hliníkový plášť. No zároveň sme chceli, aby mal základný archetypálny tvar chaty a zachoval sa pocit klasického domu so sedlovou strechou a komínom. Jednotlivé veci sú tu navzájom previazané – tvar domu, detaily konštrukcie, technické vybavenie a jeho vysoká funkčnosť sú výsledkom dlhého vývoja a testovania,“ vysvetľuje Ing. arch. Jakub Vlček.
V podstate celá konštrukcia je sendvičová: vonkajší povrch je z hliníkového plechu, nosné jadro tvorí polyuretánová pena, ktorá súčasne funguje ako izolácia, interiér je obložený masívnymi smrekovými doskami. Sendvičové panely architektom pomohla vyvinúť spoločnosť z Vysokého Mýta, ktorá vyrába skriňové nadstavby nákladných áut a chladiarenské boxy.
„Majú veľké skúsenosti s potrebnou technológiou, s lepením a tesnosťou plášťa. Sendvič je zlepený bez akýchkoľvek výstuh, vďaka čomu je dom veľmi ľahký – vrátane podvozka a vybavenia váži len niečo málo cez dve tony,“ dopĺňa architekt.
Do vodotesného plášťa z eloxovaného hliníka vlastne ani nešlo osadiť nič iné než hliníkové okná a dvere. „To bol prvý dôvod, prečo sme si vybrali značku Schüco. Ten druhý spočíval v tom, že Schüco ponúka jednoznačne najväčšiu škálu rôznych okien a konštrukcií, ktoré sme potrebovali do tohto projektu, tzn. ľahké okná, pritom s výbornými izolačnými parametrami, ktoré majú navyše hrúbku rámov len 4 cm a otvárajú sa von. Žiadny iný výrobca nebol schopný toto splniť,“ konštatuje Jakub Vlček.
„Dom na kolesách je výsledkom nášho hľadania novej formy mobilného bývania. Reagujeme tým na celosvetové hnutie Tiny Houses, ktoré skúma nové možnosti dočasného bývania v predražených mestách a na miestach, kde nemožno bežne stavať.“
Architekt Jan Gabriel, spoluautor projektu
Tepelne izolované hliníkové profily s dvojitým bezpečnostným sklom sa vyrábali na mieru. Rámy sa priamo vo výrobe vlepili do sendvičových panelov, čo zvýšilo odolnosť konštrukcie, a až keď bol dom hotový, montovali sa okenné krídla.
Mobilný dom
obytná plocha: 15 m2 + 4 m2 terasa
rozmery (d. × š. × v.): 5 × 2,3 × 3,9 m
lokalita: kdekoľvek
AUTORI
Ing. arch. Jan Gabriel a Ing. arch. Jakub Vlček, ARTIKUL architekti.
Text: Erika Kuhnová z podkladov firmy Schüco
Foto: Mobile Hut
Zdroj: Časopis Môj dom