Dana Požgay Fijalková z D.UNIQUELY: Úspešná realizácia závisí od obojstranne otvorenej komunikácie
Čaká vás komplexná rekonštrukcia bytu, či domu – alebo sa pripravujete na nový život v novostavbe? Ak áno, veríme, že vám tento rozhovor pomôže zorientovať sa v tom, ako začať a prezradí vám, ako predísť zbytočným komplikáciám počas stavby.
O svoje know-how sa podelila Dana Požgay Fijalková z inovatívnej dizajnérskej a realizačnej spoločnosti D.UNIQUELY.
Ako by mal vyzerať ideálny začiatok rekonštrukcie alebo novostavby?
Veľmi to závisí od projektu. Je tam veľa premenných: ide o stavbu od základov alebo klient zariaďuje hotovú novostavbu? Je to rekonštrukcia bytu alebo viacgeneračného domu? Ak sa rozprávame o stavbe rodinného domu od základov, aj tu je proces iný podľa toho, či sa rozhodujeme pre katalógový dom alebo staviame dom na mieru.
V prípade katalógového domu je tento proces jednoduchší?
Áno. Pokiaľ si klient vyberie katalógový dom, berieme to tak, že je to dom, kde mu všetko vyhovuje. Videl vizualizácie a projekt a nemalo by dôjsť k aplikácii zásadných zmien. Ide mu primárne o zjednodušenie náročného procesu stavby. Treba si však dať pozor na každú dodatočnú úpravu; tie môžu celú stavbu veľmi predražiť a v konečnom dôsledku môže stáť viac ako dom na mieru.
Čo keď chce klient unikátny dom presne podľa svojich predstáv?
Ak stavia na mieru, kľúčové je mať vhodný pozemok a získať potrebné povolenia. Na získanie súhlasov od úradov si treba vybrať projektanta a realizačnú firmu. Toto je ten kľúčový moment. Vybrať si spoľahlivých partnerov, ktorí dodajú dom podľa predstáv klienta.
Podľa akých preferencií ich treba vyberať?
Projektanta a realizačnú firmu treba vyberať podľa dobrých referencií, ideálne podľa odporúčaní. Cena a pekná webová stránka by nemali byť jediné parametre výberu.
Pracovať s dobrým projektantom je radosť, a to sa osvedčilo aj mne. Pri riešení osobného projektu som natrafila na človeka, s ktorým sme si ľudsky sadli, jeho komunikácia bola od začiatku otvorená a upozorňoval ma na riziká, rôzne faktory a prípadné zmeny cien.
Takže komunikácia je kľúčom?
Áno. Komunikácia by však mala byť obojstranná. Klient by mal úprimne komunikovať vyhradený rozpočet a svoje očakávania. Vidíme to aj u nás v štúdiu: niekedy príde s prehnanými predstavami, dá si to celé nakresliť a naceniť. Vyzerá to celé krásne, no vo finále to prináša všetkým stranám obrovský stres a môže nastať veľký problém s realizáciou. Klient si často myslí, že najviac peňazí ide do hrubej stavby a po nej si vydýchne, no najdrahšou fázou býva práve interiér.
Projektant by mal byť schopný klientovi nastaviť hranice a vysvetliť mu, prečo niektoré riešenia nemusia byť správne. Najmä tomu, ktorý stavia dom po prvýkrát a nemá skúsenosť. Ideálnym riešením je nájsť projektanta, ktorý je zároveň architektom.
Prečo?
Lebo dokáže zabezpečiť technickú stránku podľa noriem a zákonov; a zároveň vnesie do domu aj ďalšie architektonické prvky, ktoré chceme. Uvedomuje si dôležitosť a potrebu kvality nadčasových prvkov – ktoré klient nebude chcieť prerábať najbližších 10 až 15 rokov. Ide napríklad o riešenie a zariadenie kúpeľne, kuchyne, či o podlahy. Veľmi dôležité je v tomto štádiu myslieť na vodu a elektroinštaláciu. Je úplne jedno, akú lampu zavesíte do interiéru, no nie je jedno, kde ju zavesíte.
Často sa stáva, že tento krok je nepremyslený v projekte. Klient dá následne iné informácie kuchynskému štúdiu, ďalšie informácie kúpeľňovému štúdiu a spoločne sa tieto informácie nikdy nestretnú. Realizačná firma prichádza na tento nedostatok už priamo na mieste. Počas realizácie to potom vyzerá tak, že vodár prerába vodu v kuchyni a o dva mesiace ho voláme robiť opätovné úpravy v kúpeľniach. Tu nastáva chaos a následné predražovanie celého procesu. Ako som už povedala, úspešná realizácia závisí od obojstranne otvorenej komunikácie.
Nemal by v tomto kroku zakročiť stavebný dozor?
Túto funkciu by som nenazvala stavebný dozor, možno skôr manažér hrubej stavby, pretože interiér sa ho už veľmi netýka. Ale áno, som za to, aby klient často prichádzal na stavbu – a ak nie on, aby to bola osoba, ktorá rozumie týmto procesom a panuje medzi nimi vzájomná dôvera.
Vzájomná dôvera a komunikácia by mala viesť k jasnému zadaniu…
Presne tak, to je cieľ. Celý výsledok závisí od jasného zadania. Klient ho však zadá na základe správnych otázok. Už v štádiu projektu by mal mať v sebe zodpovedanú drvivú väčšinu otázok. Na vypracovanie zadania a pýtanie sa správnych otázok máme know-how u nás v D.UNIQUELY. S klientom sme úplne od začiatku, pomôžeme mu s projektom a následne ho zrealizujeme.
Je lepšie pracovať s realizačnou firmou len počas hrubej stavby alebo aj v štádiu dokončovacích interiérových prác?
Ideálom je pracovať s jednou firmou čo najdlhšie. Realizátor, ktorý je na stavbe od začiatku, vníma chyby, ktoré sa na stavbe stali a dokáže pomôcť s konkrétnymi požiadavkami pri výbere finálnych materiálov. Keď do procesu vstupuje po hrubej stavbe druhá firma, prípadne jednotlivci, môže nastať menší chaos – najmä v bode, kedy sa na stavbe stretnú elektrikári, vzduchári, vodári, kúpeľniari, omietkári,… Každý rieši svoje zadanie a nepozerá sa na stavbu ako na celok.
Z môjho pohľadu je praktickejšie mať jednu firmu čo najdlhšie, no pokiaľ sa klient rozhodne pre druhý spôsob, určite by mal mať (ak nemá čas on sám) pri sebe manažéra stavby, ktorý bude manažovať jednotlivé kroky.
A čo keď dá klient interiér navrhnúť dizajnérovi? Zmanažuje mu to až do koncového výsledku?
Vnímame, že je to trend. Často je dizajnér v pozícii, kedy nakreslí interiér, odkomunikuje to s dodávateľmi a zmanažuje ich. Nejde o stavebný dozor, ide o dizajnéra, ktorý na stavbe robí všetko pre to, aby realita zodpovedala jeho návrhu. Je to dobré riešenie a dokáže to byť úspora pre klienta, pretože dizajnér dokáže v procese robiť drobné úpravy v projekte.
Tento koncept prinášame aj my. Nie sme len interiérové a dizajnové štúdio; sme technicko-kreatívne štúdio, pretože my sme tí realizátori, aj dodávatelia. Vieme zmanažovať práce v exteriéri, aj v interiéri. V oblastiach, ktorým sa nevenujeme, pracujeme s overenými odborníkmi a preto dokážeme celú realizáciu dotiahnuť do finálnej podoby. Sme radi, že sme natrafili na kvalitné firmy, s ktorými ďalej spolupracujeme. To nie je úplne bežné.
Prečo to nie je bežné?
Lebo mám pocit, že na Slovensku firmy v podobnom odvetví medzi sebou zbytočne bojujú. Keby viac spolupracovali, konečný výsledok by bol oveľa lepší – pre klienta lacnejší a pre nás zárobkovejší. V podnikateľskom prostredí panuje veľká nedôvera a je to veľká škoda. Veď tá konkurencia tu zase nie je taká veľká a keby sme tvorili plnohodnotné partnerstvá, vyšli by z toho naozaj kvalitné výsledky.
Viac informácií o dizajnérskej a realizačnej spoločnosti D.UNIQUELY sa dozviete na ich webovej stránke.
Zdroj: PR článok D.UNIQUELY