Svetové uznanie vďaka tehle
Tehla je jedným z najstarších, no zároveň aj veľmi moderným stavebným materiálom. Koncern Wienerberger, najväčší svetový výrobca tehliarskych výrobkov, sa dlhodobo snaží vyzdvihovať túto skutočnosť. Súčasťou tohto úsilia je podpora kreatívneho využitia tehly v modernej architektúre. Preto koncern vyhlasuje v pravidelných dvojročných cykloch prestížnu celosvetovú architektonickú súťaž. Mali sme jedinečnú príležitosť zúčastniť sa slávnostného vyhlásenia výsledkov aktuálneho ročníka súťaže. Vitajte na Brick Award 2014!
Koncern Wienerberger, v súčasnosti ponúka pod rôznymi obchodnými značkami stavebné materiály pre hrubú stavbu na báze pálenej keramiky. Nosným sortimentom koncernu je v súčasnosti tehlový stavebný systém Porotherm a lícové tehly Terca. Súťaž Brick Award však architektom nepredpisuje stavebný systém alebo konkrétne prvky pre realizáciu svojich ideí. Jej cieľom je poukázať na dlhoročnú tradíciu tehly ako významného stavebného materiálu a jej spoločenský význam. Potvrdzujú to aj slová Ing. arch. Štefana Moravčíka, ktorý sa na tohtoročnej ceremónie zúčastnil: „na súťaži Brick Award sa tehla, ako stavebný materiál, prezentuje v dvoch rovinách. V prvom rade je samozrejmé, že “to všetko“ bude o tehle. V druhom rade však nejde o jej odbyt, ani o to, kto použije čo najviac tehál Porotherm. Niektoré z nominovaných projektov boli dokonca murované ručne robenými alebo renovovanými tehlami z historických stavieb.“
Už dnes poznáme dom budúcnosti
Architekturzentrum, miesto slávnostného vyhlásenia výsledkov Brick Award 2014, je súčasťou kultúrneho centra Viedne. A práve tu sa začiatkom mája 2014 stretli hostia a organizátori Brick Award 2014. Táto výnimočná udalosť sa začala zaujímavou sériou prednášok, ktorá sa venovala histórii i budúcnosti používania tehliarskych výrobkov v architektúre. Napadlo vám niekedy, že bývanie a projektovanie rodinných domov sú úzko späté s modelom rodiny tej, ktorej doby? A viete, že už teraz dokážeme predpovedať ako bude vyzerať dom budúcnosti? Všetko má svoju logiku, ako aj súčasný trend minimalizmu, ktorý bude smerodajný aj v nasledujúcich desaťročiach.
Slávnostné odovzdávanie ocenení
Ocenenia Brick Award udeľuje koncern Wienerberger každé dva roky mimoriadne vydareným príkladom modernej tehlovej architektúry. Do ročníka 2014 prihlásilo svoje diela viac ako 300 kandidátov, z ktorých bolo do užšieho výberu nominovaných 50. Slávnostnú atmosféru v zaplnenej sále umocňovalo napätie a vzrušenie z očakávaného vyhlásenia víťazov v piatich kategóriách. Nebudeme vás dlhšie napínať, je čas prezradiť výsledky.
Celkovým víťazom a víťazom kategórie špeciálne riešenie z tehál sa stal Boonserm Premthada z Bangkok Project Studio za návrh budovy Inštitútu filmovej a animovanej tvorby v Kantane v Thajsku. Ide o jedinečnú stavbu s rozlohou 2000 m2, ktorá sa skladá z niekoľkých objektov ktoré vytvárajú viacero vnútorných nádvorí a ostrovčekov. Celá stavba neuveriteľným spôsobom zapadá do prírodnej scenérie. Na jej výstavbu sa použilo viac ako 600 000 ks atypických tehál vyrobených ručne z miestnych zdrojov. Neopakovateľný charakter dodávajú stavbe zaujímavo tvarované a robustne pôsobiace steny, ktoré sú vo vnútri duté a slúžia ako prirodzené klimatizačné jednotky. Stavba pôsobí skôr dojmom tajomného chrámu ako vzdelávacej inštitúcie.
Člen poroty, čínsky architekt Wang Shu, nositeľ prestížnej Pritzerovej ceny za architektúru o tomto víťaznom projekte poznamenal: „za nesmierne dôležitú považujem skutočnosť, že použitá tehla nezohráva iba dekoratívnu úlohu, ale je rozhodujúca pre celkovú konštrukciu budovy. Je to prvá stavba, pri ktorej mi spontánne napadlo, keď som ju zbadal: toto je nádherný projekt.“
Hlavnú cenu v kategórií obytná budova získal John Lin z Hong Kongu za osobitú stavbu nazvanú Dom pre každé ročné obdobie, postavenú pre obyvateľov čínskej obce Shijia. Dom akceptuje princípy trvalo udržateľného rozvoja a životný štýl ohľaduplný k životnému prostrediu. Stavbu komentovala porotkyňa Ewa Kuryłowicz z Poľska, slovami: „tehly sú použité inovatívnym spôsobom v dvoch vrstvách. Prvá vrstva tehál plní funkciu tepelnej izolácie. Sú to surové nepálené tehly vyrobené priamo na mieste. Vonkajšia vrstva z pálených tehál vytvára vizuálny efekt celej fasády. Ide o unikátne použitie tehál, ktoré nevyžaduje žiadnu ďalšiu izolačnú vrstvu.“
Posolstvo pozitívneho vplyvu na životné prostredie nesie aj Múzeum umenia v nemeckom Ravensburgu, stavba ocenená v kategórii verejné budovy, ktorú navrhla skupina architektov Lederer Ragnarsdóttir Oei z Nemecka. Budova sa prirodzene prelína s panorámou okolitej zástavby. Má pomerne kompaktnú tehlovú fasádu. Okná ju „narúšajú“ len na účelovo premyslených a špecifických miestach.
Zaujímavosťou je, že tehly na stavbu majú už jeden život za sebou, pochádzajú totiž z demolácie staršieho objektu. Ich opätovné použitie je dôkazom udržateľnosti v architektonického projektu. Slovenský člen poroty Ing. arch. Pavol Paňák hodnotí túto stavbu nasledovne: „Výnimočná kvalita tohto projektu spočíva v určitej nadčasovosti jeho vzhľadu a architektúry. Nejde o nápadnú módnu alebo modernú architektúru, ide o nadčasový projekt. Za veľmi významné považujem použitie recyklovaných tehál z demolácie bývalého kláštora. Tehla sa logicky použila aj na stabilizáciu vnútornej klímy v priestoroch galérie. Na hornom poschodí výstavných priestorov sa nachádza veľmi zaujímavá skrútená konštrukcia, ktorá bola vyrobená úplne novým spôsobom. Najvyššiu architektonickú kvalitu dosahuje vďaka dvojitému významu svojho vzhľadu; je to nová a stará zároveň.“
V kategórii rekonštrukcia verejnej budovy si cenu odniesla skupina belgických architektov z ateliéru 51N4E, za stavbu Buda art centre. Ide o dve duté vzájomne integrované budovy v tvare päťuholníka. Toto unikátne stavebné dielo poskytuje priestor umeleckému centru v rámci starej priemyselnej zóny v historickom mestečku Kortrijk.
Víťazom v kategórii mestská zástavba sa stal španielsky ateliér Sol89, ktorý premenil starý bitúnok na profesionálnu kuchársku školu. Prestavba tejto historickej budovy na juhu Španielska podtrhuje miestne tradície žiarivo bielymi stenami a dobovou strechou. Pavol Paňák vysvetľuje rozhodnutie poroty v tejto kategórii: „Usporiadaním priestoru a využitím stavebných materiálov sa autori projektu inšpirovali miestnou tradíciou. Avšak vysporiadali sa s ňou veľmi súčasným spôsobom.Siluetu mesta obohacuje tradičným spôsobom, no bez známky sentimentu, strecha posiata keramickými prvkami. To sú výnimočné kvality tohto projektu. Netradične sa použil len jeden druh tehál a jeden druh dlaždíc na všetkých vertikálnych, šikmých, ako aj vodorovných plochách. To evokuje pocit monomateriálnosti. Vzhľadovo pôsobí veľmi nápadne, zaujímavo a veľmi presvedčivo, skoro ako socha.“
Porota sa rozhodla udeliť aj dve špeciálne ceny. Jednu fínskym architektom K2S Architects za stavbu Paasitorni Hotel & Conference Centre v Helsinkách. Druhú ateliéru Rusan Arhitektura z Chorvátska za stavbu firemného sídla Lumenart – dom svetla v meste Pula.
Profesionálny prístup poroty aj nominovaných
O oceneniach rozhodovala medzinárodná porota, ktorú tvorili architekti Wang Shu z Číny, víťaz Pritzkerovej ceny za architektúru v roku 2012, Vera Yanovshtchinsky z Holandska, Ewa Kuryłowicz z Poľska a náš vážený slovenský architekt Pavol Paňák, držiteľ ocenenia Wienerberger Brick Award 2012 v kategórii prestavba. Vážnosť a prestíž tohto ocenenia potvrdzuje aj skutočnosť, že všetci výhercovia si prevzali ceny osobne. Aby aj obecenstvo získalo predstavu o jednotlivých víťazných projektoch, každá stavba bola predstavená v krátkom videu. Vo videách dostali slovo predovšetkým samotní autori, ktorí hovorili o zrode svojich projektov a základných myšlienkach, ktoré ich pri projektovaní viedli. Pri každom projekte vždy jeden z členov poroty vysvetlil, čím daná stavba oslovila porotu. Takto dostalo obecenstvo ten najlepší výklad k jednotlivým stavbám. Rozhodovanie v záplave vysoko kvalitných architektonických diel je vždy veľmi ťažké. O správnosti rozhodnutí poroty netreba diskutovať. Trefne a s humorom to vystihol Ing. arch. Štefan Moravčík po položení otázky, či sa ako architekt osobne stotožnil s výhernými projektmi: „osobné preferencie sa prejavujú v každej oblasti života, ako pri hodnotení žien, či blondína alebo bruneta, tak aj v architektúre. Bez ohľadu na môj, či subjektívny pohľad niekoho iného, každá zo stavieb mala svoje argumenty, pre ktoré dostala ocenenie.“