Parížsky salón nábytku sa mení
Parížsky salón nábytku sa v roku 2007 vo výstavnom areáli Porte de Versailles predviedol pod taktovkou nového organizátora. Jeho minulý ročník sa totiž skončil ekonomickým fiaskom. Najväčší podiel na tom mala zmena termínu jeho konania – prvý týždeň po Vianociach, keď slušní Francúzi ešte odpočívajú. Mnoho vystavovateľov prešlo ku konkurencii a viacerí prišli len skontrolovať, či bude salón naďalej výkladnou skriňou francúzskej bytovej kultúry a či sa dôstojne zhostí svojej tradičnej úlohy vo výchove mladých dizajnérov a v udeľovaní prestížnych cien.
Tvorca roka Jean-Marie Massaud
Prestížny titul Tvorca roka, ktorý udeľuje komisia zložená z dizajnérov, zástupcov nábytkárskych firiem a novinárov, ostal i tohto roku vo Francúzsku. Výrok jury „istá hodnota pre francúzsku kreativitu“ si vypočul sympatický štyridsiatnik, rodák z Toulouse, Jean-Marie Massaud. Na rozdiel od minulých rokov však neboli jeho práce vystavené na salóne, ale v parížskej galérii VIA, kde sa s nimi mohla verejnosť zoznámiť až do apríla.
Jean-Marie Massaud totiž patrí k desiatkam „odchovancov“ tejto inštitúcie, ktorá pomáha mladým dizajnérom – pred desiatimi rokmi získal finančnú podporu na predvedenie kresielka Ghosthome. Jean-Marie Massaud sa venuje architektúre, nábytku i priemyselnému dizajnu. Pracuje pre prestížne nábytkárske firmy ako Cappellini či Cassina, ale aj pre Renault a výrobcov luxusného tovaru Baccarat či Armani. Jeho produkty sa honosia radom ocenení a nájdeme ich v stálych kolekciách významných múzeí dizajnu v Amsterdame, Zürichu, Londýne, Paríži či Lisabone.
Atmosféra salóna za jeho bránami
Pôvabné priestory galérie VIA sa nachádzajú v oblúkoch bývalej trate La petite ceinture, po ktorej roky jazdili vlaky do centra Paríža. Exponáty Tvorcu roka 2007 boli zavesené na strope, pokiaľ možno hore nohami alebo aspoň otočené o 90°. Subtílne kresielka, pohovky a stolčeky pôsobili na pozadí kamenného viaduktu ešte krehkejšie než v skutočnosti. Magickosť priestoru dotvárala „plávajúca“ vegetácia – zvláštny aranžmán zo skalných ruží. Striktne dodržaná farebnosť – biela, čierna a zelená – podčiarkovala spojenie prírody s civilizáciou, racionálneho so spirituálnym, každodenných predmetov so vzdušným priestorom…Inga Sempé – ďalšia žena na scéne nábytkového dizajnuVráťme sa však späť na salón. Inštitúcia VIA, ktorá mladým dizajnérom pomáha odštartovať kariéru prostredníctvom financovania výroby prototypov a ich predstavenia výrobcom na parížskom salóne nábytku, opäť zaujala expozíciou plnou originálnych nápadov. Udelila celkom 13 podpôr a dve takzvané biele karty spojené s väčšou odbornou a finančnou asistenciou. Jednu bielu kartu získala pre projekt „Drobnosti na každý deň“ dnes už celkom známa francúzska dizajnéra Inga Sempé. Podobne ako väčšina jej rovesníkov ani ona sa nezameriava len na dizajn nábytku.
Na salóne predstavila súbor rôznych predmetov a pomôcok, ktoré síce nie sú nevyhnutné, ale dokážu spríjemniť každodenný život – majstrovsky si poradila s nevšedným poňatím kufra, rovnako ako so svietidlom s obojstrannou orientáciou či so stoličkou s teleskopickým operadlom, ktorá poslúži aj ako schodíky k vyššie položeným úložným priestorom, vyriešila banálny problém, kam zavesiť pri pracovnom stole kabelku, kľúče a sako. Zvláštnu pozornosť venovala maličkostiam, ktoré uľahčia život ľuďom so slabším zrakom, ako je škatuľa na šeplety vybavená lupou alebo vtipná peňaženka na drobné. Tie by iste ocenila už aj generácia dnešných päťdesiatnikov.
Inštitúcia VIA – liaheň dizajnérov
Inštitúcia VIA je príkladným modelom súčinnosti finančných prostriedkov nábytkárskych firiem, schopného manažmentu a permanentne fungujúcej komisie. Na jej webových stránkach nájdeme informácie o desiatkach talentovaných tvorcov, ktorí by bez jej účinnej pomoci rozhodne neboli tam, kde sú dnes. Členom komisie VIA je napríklad aj Michel Roset, spolumajiteľ známej francúzskej firmy Ligne Roset, ktorý má vďaka tomu tie najprogresívnejšie myšlienky priamo z prvej ruky. Pred niekoľkými rokmi objavil medzi uchádzačmi o podporu VIA Ingu Sempé a dnes je kolekcia Ligne Roset bohatšia o jej vtipné návrhy odpočinkového nábytku, stolíkov a bytových doplnkov. Tradičnú cenu inštitúcie „Le nombre d´or“ udeľovanú tímu dizajnér/výrobca si z Paríža odviezla do Talianska dizajnérka Patricia Urquiola. Jej partnerom bola tentoraz francúzska firma Artelano, pre ktorú navrhla súbor stoličiek LOG.
Dizajnérske laboratóriumSvoje tradičné miesto na parížskom salóne má aj expozícia Dizajn lab – laboratórium dizajnérov, ktorí investovali do prototypov vlastné prostriedky a hľadajú obchodných partnerov. Za pozornosť tu stála expozícia krásnych stolov a stoličiek spoločnosti Partage. Jej majitelia, dvaja mladíci, sa rozhodli pomôcť africkým lesom – súčasťou platby za nábytok, ktorý z exotickej dreviny bahya vyrába rodinný podnik v štáte Pobrežie slonoviny, je aj príspevok na obnovu vyťažených lesov. Ekonomický úspech stoličiek, ktoré sú v spotrebnom vejári na úrovni luxusného tovaru, tak bude zároveň pomáhať africkým lesom prežiť.
História sa stretáva so súčasnosťouNávštevníci parížskeho salónu sa mohli stretnúť s dizajnom svetovej hviezdy súčasnej architektúry Zahy Hadid, rovnako ako minulý rok v Miláne a tohto roku v Kolíne mohli obdivovať kuchyňu Minoticuccine s mramorovým plášťom či nábytkové objekty z betónu. Dal sa vidieť čalúnený nábytok, pri ktorom sa využila digitálna tlač, nový polohovateľný rošt so sklenenými vláknami, ktorý sa dá zmeniť na pohodlné kreslo pre hendikepovaných ľudí, alebo nábytok vytvorený stereolitografiou – progresívnou metódou, ktorá sa doposiaľ využívala najmä pri navrhovaní automobilov…
Nové materiály a technológie sú v dnešných interiéroch jednoducho realitou. Zároveň však Francúzi nezabúdajú ani na bohatú históriu svojej nábytkárskej výroby. Osemdesiate výročie založenia oslávila na salóne francúzska firma Steiner – ich pôvabné a súčasne veľmi pohodlné kresielko ZEN z roku 1969 (autorom je japonský dizajnér Kwok Hoi Chan) prekvapuje svojou nadčasovosťou, a tak nečudo, že je súčasťou stálej expozície novootvoreného Múzea dekoratívnych umení v Louvri.
Čo prinesie rok 2008 |