Matali Crasset
Kreativita tejto mladej ženy je rovnako zaujímavá ako jej zovňajšok. Takisto zvláštne je aj jej meno. Pôvodná Natália prevzala prezývku z detstva. Ako dvojča sa zrejme potrebovala v mnohých ohľadoch odlišovať od svojej sestry. Toto meno, písané vždy malými písmenami, začalo už dávno cielene dobývať svet dizajnu. V roku 1997 získala spoločne s Philippom Starckom Veľkú cenu dizajnu mesta Paríža, ku ktorej v minulom roku pribudlo prestížne ocenenie Parížskeho salóna nábytku „Le nombre d´or“. To sa udeľuje za príkladnú spoluprácu dizajnéra s výrobcom.
Matali sa narodila 28. júla 1965 v Chalons en Champagne. Detstvo strávila s rodičmi, dvojčaťom – sestrou a dvoma bratmi na vidieku. Odtiaľ pochádza jej životný štýl, v ktorom sa práca prelína s každodenným životom, a odtiaľ pramení jej schopnosť pozorovať a načúvať. V roku 1991 získala diplom na École Nationale de Création Industrielle. V roku 1992 vystavovala svoj záverečný projekt Domácu trilógiu na Trienále v Miláne. Po návrate do Paríža odoslala len tak na skúšku list Philippovi Starckovi.
Pracovala pre neho päť rokov a prebrala jeho schopnosť prechádzať z jedného projektu do druhého bez toho, aby sa upriamila len na jednu oblasť. Pohybuje sa od priemyselného dizajnu ku grafike cez scénografiu a architektúru interiérov. Pritom sa baví. Hrá sa. Skúma náš životný priestor a vytvára z neho mobilné prostredie na poetické experimenty. V roku 1998 založila vlastné štúdio. Osobitý prístup jej umožňuje orientovať sa v takých odlišných oblastiach, ako sú scénografia, priemyselný dizajn, tvorba nábytku, architektúra interiérov či grafika, od organizovania výstav po ich vedenie. Dokáže hovoriť so zápalom a s úžasnou slovnou zásobou o svojich projektoch, jej exteriér je neformálny. Prispôsobuje sa koreňom, ale nie je ich otrokom. Hovorí o sebe, že je dizajnérom-domácim majstrom. Pracuje na rozvíjaní myšlienok modularity, flexibility, pohostinnosti a dobroty.
Pracuje s firmami Abac, Aquamass, Authentics, Artemide, Camif, Centre Georges Pompidou, Comité Colbert, Cristal Saint louis, Deknudt decora, DeVechi, Dim, Domeau & Pérès, Domodinamica, Dornbracht, Edra, Gandy gallery, Gilles Peyroulet & cie, Hermes, Hi, Issey Myaké, LaCie, Lexon, Manufacture de Monaco, Orangina, Plaxer, Première Classe, Première Vision le Salon, Pitti Immagine, Red Cell, San Lorenzo, Seb/Tefal, Tendence, Thomson Multimedia, Top – Mouton, Who´s Next.
Matali stavila na mladú dynamickú dvojicu majiteľov firmy Domeau & Pérèz, ktorí do svojej kolekcie radi zaraďujú zaujímavé projekty najrôznejších tvorcov. Nevšedným riešením lôžka na príležitostné spanie boli doslova unesení. Pri jeho návrhu Matali vychádzala z vlastnej životnej situácie. V malom parížskom byte potrebovala na pár dní ubytovať priateľa Jima. Zavrhla všetky rozkladacie mechanizmy a vytvorila plstený stĺp, ktorý sa po rozopnutí zipsu premení na lôžko. Jeho súčasťou sú i lampička na čítanie a budík.
Matali kráča naprieč spektrom priemyselnej výroby. Napríklad vlani v Prahe predviedla v rámci Dizajnbloku na expozícii Francúzskeho inštitútu viaceré projekty z oblasti rastlinnej a živočíšnej ríše – domček pre deti, ale aj kŕmidlo pre veveričky určené do Luxemburskej záhrady, holubník, scénografické riešenie výstavy, ale i ovocný bar. Scenár výstavy vychádzal z jej osobnej interpretácie prírody, hľadania jej rytmov a harmónie. Matali skúma náš životný rámec, aby z neho vytvorila priestor na mobilitu a experiment.
Obľúbila si Prahu. Už predtým vytvorila v spolupráci s pražskou galériou Gandy v rámci projektu „glassfab, waxfab a soapfab“ rozprašovač parfumov Sunic. Ten pre ňu symbolizuje dávku slnka a optimizmu. Práve lúč slnka ju totiž inšpiroval. Aby bola schopná vytvoriť dizajn parfumu, musela najprv porozumieť technológii jeho miešania, čo je problematika nadmieru zložitá. Parfum ako prírodná záležitosť má pre Matali osobitý význam. Ďalším z projektu glassfab je sklenené kropidlo na vodu, ktoré má vnútri motív rastlinnej stonky.
Matali Crasset premýšľa o nových funkciách kúpeľne. V súčasnosti je atribútom kúpeľne zrkadlo, pretože nás zaujíma predovšetkým náš vonkajší vzhľad. Ale Matali v jednej svojej štúdii zavesila na steny kúpeľne namiesto zrkadla byliny, z ktorých sa budú miešať všelijaké očistné kúpele a variť pokrmy. Vraj nás v budúcnosti bude viac zaujímať odraz nášho vnútra, ktorý sa prejaví aj navonok.
Matali dlhodobo spolupracuje s belgickou firmou Aquamass. Tento špecialista na výrobu kúpeľňového nábytku vznikol v roku 1978, v čase, keď sa používanie kúpeľne obmedzovalo na minimum a jedinou „inováciou“ bola kúpeľňová pena. Kúpeľňa sa však krok za krokom z takmer tabuizovanej miestnosti premenila na centrum kultúry tela. Prispela k tomu technológia všetkých typov bublinkových kúpeľov aplikovateľných v bytovom interiéri a pobyt v kúpeľni sa začal predlžovať. Spotrebiteľ však túži po kúpeľňovom objekte, ktorý má dušu, a výrobca musí počítať s dlhodobým výhľadom. V posledných dvoch rokoch firma uviedla na trh 25 exkluzívnych objektov kolekcie Labels d´Aquamass a medzi nimi vynikajú kreácie Matali Crasset. Jej model HI.BATH získal v roku 2003 cenu Belgian Building Awards a model Ultrawhite cenu Dizajn Plus na frankfurtskom veľtrhu ISH 2003. Majiteľ firmy Aquamass tvrdí, že Matali vdýchla vaniam svoju ženskosť. Vaňa HI Bath vytvorená pôvodne z lávového kameňa existuje aj v rôznofarebnom vyhotovení „compolight“ a je doplnená rozličnými drobnými prvkami, ako sú nosič časopisov, podnos, koberec či odkladací stolček.
Osobitné vysvetlenie si zaslúži mimoriadny projekt hotela HI v Nice: Keď Matali pracovala u Philippa Starcka vo firme Thompson (najväčšieho výrobcu televízorov a elektroniky vo Francúzsku), zistila, že každý človek si kupuje vlastný televízny prijímač. Tým sa okrádame o spoločné prežívanie zážitkov. Už sa nikdy nezídeme, aby sme diskutovali o spoločnom televíznom programe, a skončí sa to možno i tým, že budeme mať v jednom byte každý i vlastnú kuchyňu.
Členom domácnosti treba vrátiť pocit spolupatričnosti, ktorý akosi vytlačilo i masívne využívanie domácich počítačov. Ľudia by mali viac komunikovať a ich byt by mal byť na to čo najlepšie prispôsobený. Zariaďovanie domova je však veľmi náročná záležitosť a nie každý dobre pozná svoje potreby a preferencie. Skôr než sa zariadi „natrvalo“, mal by mať možnosť si to najprv vyskúšať. A kde inde ako v hoteli!
Investor v Nice sa nebránil experimentu, a tak mohla Matali realizovať nový princíp bývania. Tridsaťosem izieb zariadila deviatimi rôznymi spôsobmi. Každá izba je iná a ľudia ich budú môcť počas dlhšieho pobytu striedať podľa ľubovôle. O svoje zážitky sa môžu deliť napríklad so susedmi pri raňajkách. Nakoniec zistia, ktoré prostredie im vyhovuje najlepšie, spoznajú sami seba a tieto skúsenosti môžu preniesť aj do vlastných domovov.
Za zmienku stojí aj spolupráca Matali Crasset s francúzskou firmou Habitat. Tá požiadala päť významných dizajnérov, aby vytvorili novú tapetu. Návrh Matali zatiaľ existuje ako prototyp a o výrobe tapety sa rokuje v Hongkongu. Tapety sa lepia lúčovitým spôsobom, ako keď v prírode rastie rastlina alebo strom. Každý si môže zvoliť rytmus nalepovania pásov, ktoré vytvoria obrazec alebo jeho časť. Príroda je totiž založená na harmónii a tá spočíva v jej opakovateľnosti. Kvet je negatívom vetiev.
Matali má silný vzťah k prírode, ale vo svojej tvorbe používa najmä plasty. Od svojho veľkého učiteľa Philippa Starcka prevzala teóriu, že recyklácia je vymyslená na zvýšenie spotreby, a preto by bolo krokom späť plasty ničiť. Matali nepremýšľa primárne o materiáli a technológii, ale o funkcii, z nej vyplynie najprv tvar, a až potom materiál.
Pre plasty hľadá nové využitie. Príkladom môže byť pôvabný kôš na odpadky vyrobený z metiel parížskych zametačov chodníkov (použila polymetakrylát, polypropylén, alumínium). „Puf“ (pouf) z igelitovej tašky je ďalším zhmotnením predstavy Matali, že niektoré veci môžu slúžiť úplne na iný účel, než na aký boli pôvodne určené. Týmto spôsobom bojuje proti recyklácii. Puf je dnes v kolekcii FNAC, inštitúcie, ktorá nakupuje modely popredných svetových dizajnérov, aby sa stali základom budúceho múzea dizajnu v Paríži (v súčasnosti sú vystavené v Palais de la Porte Dorree).
Je to dizajnérka, o ktorej ešte istotne budeme počuť.