Ako si správne zariadiť domácu pracovňu či pracovný kútik

06. 07. 2021
Zdieľať

Začali ste počas lockdownu pracovať z domu a vyhovuje vám to? Chcete home office využívať aj naďalej? Poradíme vám, ako si správne zariadiť pracovňu či pracovný kútik.

S aktuálnym trendom práce z domu súvisí čoraz častejšia požiadavka mať doma pracovňu alebo aspoň pracovný kút. A keďže prácou väčšina z nás trávi viac než tretinu dňa, je veľmi dôležité, aby sme sa pri nej cítili dobre. Napríklad aj preto, že vhodné pracovné prostredie znamená vyšší pracovný výkon, menej únavy a väčšiu psychickú pohodu.

Prečítajte si tiež
Zo štyroch malých miestností vytvorili otvorený priestor s veľkou kuchyňou a pracovným kútikom

Prvým krokom je nájsť v byte alebo v dome vhodné miesto.V rodinných domoch je pomerne častým plánom spojiť v jednej miestnosti funkciu pracovne a hosťovskej izby. Skôr než sa pre toto populárne riešenie rozhodnete, zvážte, či chcete pustiť hostí do svojho pracovného kráľovstva. Uvidíme, čo v tomto smere prinesie budúcnosť. Možno práve skúsenosti z pandémie, keď home office nadobudol doteraz nebývalú dôležitosť, prinesú do dispozícií našich domov nové impulzy.

Prečítajte si tiež
Neviete, čo s malým balkónom? Týchto 5 nápadov ho premení na miesto, kde budete radi tráviť čas

V bežnom byte býva hľadanie vhodného miesta na prácu zložitejšie. Namiesto pracovne sa väčšinou treba uspokojiť s pracovným kútom a v niečom zľaviť zo svojich nárokov – buď si zvolíte viac priestoru v obývačke, alebo väčší pokoj v spálni, kde sa počas dňa budete môcť nerušene sústrediť na prácu.To podstatné – vhodný pracovný stôl, pohodlná ergonomická stolička a úložný priestor – by sa však malo zmestiť aj do toho najmenšieho pracovného kútika. Dôležité je pamätať aj na vhodné svetelné podmienky a príjemné prostredie.

Pracovný kútik s plnými policami

V pracovni netreba zabúdať ani na dostatok odkladacích priestorov – skriňu alebo regál na dokumenty, miesto na domácu tlačiareň. Zdroj: MÖBELIX

Šikovné všestranné vybavenie pracovne predstavuje písací stôl Pisa, ktorého súčasťou sú okrem integrovanej zásuvky a priestorov na drobnosti aj dve otvorené police, ideálne na knihy, zakladače či dekorácie.

Schéma pracovne

Možnosti usporiadania pracovne – ideálne umiestnenie pracovného stola v miestnosti vzhľadom na okno. Zdroj: Lucia Mészárová

Denné svetlo je pri práci veľmi dôležité. Pozitívne pôsobí na koncentráciu, dodáva energiu, zvyšuje našu efektivitu. Ideálne je, keď prirodzené svetlo prichádza zboku, prípadne môže byť okno pred pracovným stolom. Určite by však nemalo byť za vami, pretože slnečné lúče by sa mohli nepríjemne odrážať od monitora počítača.

Pracovný kútik so stolom do tvaru L

Usporiadanie pracoviska do tvaru L je veľmi praktickým riešením. Ponúka ho aj rohový písací stôl, ktorého súčasťou je úložný priestor. Zdroj: XXXLutz

Pekný a útulný by mal byť aj pracovný priestor. Lepšie sa vám totiž bude pracovať v prostredí, v ktorom sa cítite príjemne. Nezabudnite preto na dekorácie, obrazy, kvety a textílie.

Prečítajte si tiež
7 spôsobov, ako si v lete doma spríjemniť klímu

Dôležité rozmery

Základné rozmery pracovného stola a pracoviska pre jednu osobu. Optimum je plocha 5 m2.

Schéma pracovného stola

Zdroj: Lucia Mészárová

Ideálny tvar pracovného stola je L. Pri takomto rozmiestnení máte všetky dôležité predmety na dosah ruky.

Schéma pracovného stola

Zdroj: Lucia Mészárová

Optimálna výška pracovného stola je 70 až 75 cm. Vyberte si k nemu nastaviteľnú ergonomickú stoličku a monitor nastavte do výšky očí, aby ste sa pri práci nehrbili. Často používané predmety umiestnite do nižšie položených políc, prípadne pod úroveň stola.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste

Schéma pracovnne

Zdroj: Lucia Mészárová

Bojujete s priestorom? Skúste tieto triky

  • Zvoľte subtílne zariadenie, ktoré nezaťaží priestor
  • Čo najefektívnejšie využite výšku miestnosti
  • Úložný priestor na veci, ktoré nepoužívate často, umiestnite inam
  • Použite skladací stolík alebo stoličku, ktorú môžete zavesiť na stenu
  • Hľadajte multifunkčný nábytok, ktorý po skončení práce využijete inde
Závesný skladací stolík v pracovnom kúte

V bytoch je pracovný kút zvyčajne súčasťou obývačky alebo spálne, kde treba hľadať riešenia, ktoré sú nielen ergonomické a praktické, ale zároveň aj priestorovo úsporné. Zdroj: MÖBELIX

Závesný stolík Wandila zaberie naozaj minimum miesta a po vyklopení je ideálny na písanie alebo na notebook. Obsahuje tiež police na drobnosti a vďaka svojmu neutrálnemu vzhľadu sa hodí do obývačky aj do spálne.

Robte premyslené kompromisy

I keď sa vám na týchto stránkach snažíme ukázať ideálne riešenia, najmä v bytoch nemusí byť ideál dosiahnuteľný. Často si preto treba vybrať „menšie zlo“. Dôležité je pritom premýšľať nad rôznymi možnosťami, zvážiť všetky za a proti a hľadať ten najlepší kompromis. Ak budete napríklad pracovať v obývačke, budú vás rušiť ostatní členovia rodiny. No tento problém by sa mohol dať vyriešiť prispôsobením denného a pracovného režimu. A aj do malej spálne možno nájdete vhodný priestorovo úsporný nábytok.

Ing. arch. Lucia Mészárová

architektka, zakladateľka a lektorka školy interiérového dizajnu Design Academy

www.designacademy.sk

Text a schémy: Lucia Mészárová, redakčne upravila Erika Kuhnová

Foto: XXXLutz, MÖBELIX

Zdroj: časopis Môj dom

Kategória: Nábytok
Tagy: domáca kancelária domáca pracovňa ergonómia kancelársky nábytok nábytok do pracovne pracovný kútik
Zdieľať článok

Diskusia