Ako si správne zariadiť domácu pracovňu či pracovný kútik
Začali ste počas lockdownu pracovať z domu a vyhovuje vám to? Chcete home office využívať aj naďalej? Poradíme vám, ako si správne zariadiť pracovňu či pracovný kútik.
S aktuálnym trendom práce z domu súvisí čoraz častejšia požiadavka mať doma pracovňu alebo aspoň pracovný kút. A keďže prácou väčšina z nás trávi viac než tretinu dňa, je veľmi dôležité, aby sme sa pri nej cítili dobre. Napríklad aj preto, že vhodné pracovné prostredie znamená vyšší pracovný výkon, menej únavy a väčšiu psychickú pohodu.
Prvým krokom je nájsť v byte alebo v dome vhodné miesto.V rodinných domoch je pomerne častým plánom spojiť v jednej miestnosti funkciu pracovne a hosťovskej izby. Skôr než sa pre toto populárne riešenie rozhodnete, zvážte, či chcete pustiť hostí do svojho pracovného kráľovstva. Uvidíme, čo v tomto smere prinesie budúcnosť. Možno práve skúsenosti z pandémie, keď home office nadobudol doteraz nebývalú dôležitosť, prinesú do dispozícií našich domov nové impulzy.
V bežnom byte býva hľadanie vhodného miesta na prácu zložitejšie. Namiesto pracovne sa väčšinou treba uspokojiť s pracovným kútom a v niečom zľaviť zo svojich nárokov – buď si zvolíte viac priestoru v obývačke, alebo väčší pokoj v spálni, kde sa počas dňa budete môcť nerušene sústrediť na prácu.To podstatné – vhodný pracovný stôl, pohodlná ergonomická stolička a úložný priestor – by sa však malo zmestiť aj do toho najmenšieho pracovného kútika. Dôležité je pamätať aj na vhodné svetelné podmienky a príjemné prostredie.
Šikovné všestranné vybavenie pracovne predstavuje písací stôl Pisa, ktorého súčasťou sú okrem integrovanej zásuvky a priestorov na drobnosti aj dve otvorené police, ideálne na knihy, zakladače či dekorácie.
Denné svetlo je pri práci veľmi dôležité. Pozitívne pôsobí na koncentráciu, dodáva energiu, zvyšuje našu efektivitu. Ideálne je, keď prirodzené svetlo prichádza zboku, prípadne môže byť okno pred pracovným stolom. Určite by však nemalo byť za vami, pretože slnečné lúče by sa mohli nepríjemne odrážať od monitora počítača.
Pekný a útulný by mal byť aj pracovný priestor. Lepšie sa vám totiž bude pracovať v prostredí, v ktorom sa cítite príjemne. Nezabudnite preto na dekorácie, obrazy, kvety a textílie.
Dôležité rozmery
Základné rozmery pracovného stola a pracoviska pre jednu osobu. Optimum je plocha 5 m2.
Ideálny tvar pracovného stola je L. Pri takomto rozmiestnení máte všetky dôležité predmety na dosah ruky.
Optimálna výška pracovného stola je 70 až 75 cm. Vyberte si k nemu nastaviteľnú ergonomickú stoličku a monitor nastavte do výšky očí, aby ste sa pri práci nehrbili. Často používané predmety umiestnite do nižšie položených políc, prípadne pod úroveň stola.
Bojujete s priestorom? Skúste tieto triky
- Zvoľte subtílne zariadenie, ktoré nezaťaží priestor
- Čo najefektívnejšie využite výšku miestnosti
- Úložný priestor na veci, ktoré nepoužívate často, umiestnite inam
- Použite skladací stolík alebo stoličku, ktorú môžete zavesiť na stenu
- Hľadajte multifunkčný nábytok, ktorý po skončení práce využijete inde
Závesný stolík Wandila zaberie naozaj minimum miesta a po vyklopení je ideálny na písanie alebo na notebook. Obsahuje tiež police na drobnosti a vďaka svojmu neutrálnemu vzhľadu sa hodí do obývačky aj do spálne.
Robte premyslené kompromisy
I keď sa vám na týchto stránkach snažíme ukázať ideálne riešenia, najmä v bytoch nemusí byť ideál dosiahnuteľný. Často si preto treba vybrať „menšie zlo“. Dôležité je pritom premýšľať nad rôznymi možnosťami, zvážiť všetky za a proti a hľadať ten najlepší kompromis. Ak budete napríklad pracovať v obývačke, budú vás rušiť ostatní členovia rodiny. No tento problém by sa mohol dať vyriešiť prispôsobením denného a pracovného režimu. A aj do malej spálne možno nájdete vhodný priestorovo úsporný nábytok.
Ing. arch. Lucia Mészárová
architektka, zakladateľka a lektorka školy interiérového dizajnu Design Academy
www.designacademy.sk
Text a schémy: Lucia Mészárová, redakčne upravila Erika Kuhnová
Foto: XXXLutz, MÖBELIX
Zdroj: časopis Môj dom