Chlapčenský svet
Detským izbám sa v našom časopise venujeme pomerne často a radi. Ale zjavne nie dosť. Naša čitateľka síce našla inšpiráciu, jej problém so zariadením špecifickej izby pre troch chlapcov sme však tak úplne nevyriešili. Aj preto sa obrátila s prosbou o pomoc na našu spolupracovníčku, architektku Silviu Huszárovú.
Dobrý deň, veľmi sa mi páčia Vaše inšpirácie na zariadenie detskej izby. Máme troch chlapcov vo veku 8, 7 a 5 rokov a chceme im v izbe vymeniť nábytok tak, aby bola izba určená len na ich spanie, hru a priestor na šaty a hračky. Veľmi by som uvítala, keby ste mi mohli poradiť.
Slávka Joskaiová
Predmetom riešenia je detská izba pre troch chlapcov vo veku 5, 7 a 8 rokov, čiže deti predškolského a raného školského veku. V štandardnej detskej izbe treba vyriešiť hranie, spanie a učenie jej obyvateľov a odkladanie všetkých vecí, dôležitých pre ich bezproblémové fungovanie. Na splnenie tohto cieľa sme vypracovali dva varianty, ktoré sa zameriavajú na priestor s pomerne veľkou rozlohou. Predstavujeme dva odlišné prístupy stvárnenia detskej izby ako priestoru na detský mikrosvet.
Alternatíva A:
Vychádza z konvenčných pohľadov na tvár izby pre deti. Priestor modelujú štandardné kusy detského, respektíve študentského nábytku – posteľ, skriňová a policová zostava a žiacke pracovisko. Centrálny priestor na hranie v danom riešení možno flexibilne zväčšovať a zmenšovať posúvaním pohyblivého lôžka. Ďalšiu priestorovú úsporu dosiahneme lôžkom umiestneným na poschodí. Policový systém slúži v predškolskom a skorom školskom veku na odkladanie hračiek, ktoré neskôr postupne vystriedajú knihy alebo učebné pomôcky. Zaujímavosťou je použitie visiacich sedadiel – hojdačiek, ktoré sú voľne spustené zo stropu do priestoru. Živá farebnosť interiéru vychádza z farebného kontrastu komplementárnych farieb – oranžovej a modrej. Výhodou tohto riešenia je jeho relatívna nadčasovosť – zariadenie vyhovuje rovnako menším deťom, ako aj tínedžerom a starším študentom.
Alternatíva B:
Druhý návrh predstavuje nekonvenčný prístup k stvárneniu detského priestoru, obsahujúci prvky „Robinsonovho ostrova“, ktorý je v tomto prípade základňou detskej fantázie a tvorivosti. Je ním premyslená a kvalitne spracovaná tesárska konštrukcia samostatne vloženého interiérového prvku – Domčeka pre tri deti. Domček okrem troch lôžok obsahuje zvýšené drevené pódium na detské hry a tajné rozpravy. K domčeku možno prirobiť šmykľavku, lanový rebrík, prípadne kladku na vertikálnu dopravu a transport hračiek, čím sa hranice detských hier na pirátov, na murárov alebo na vojakov posúvajú veľmi ďaleko.Myslíte si – domček je dobrý. Ale čo keď deti vyrastú a z malých sa stanú veľké? Nuž, potom jednoducho strechu, laná a rebríky zložíte a vaše vyrastené ratolesti môžu naďalej bývať v netradičnej dizajnovej hračke…