Umiernený interiér podkrovného bytu majiteľka oživila originálnymi nápadmi, rastlinami a obrazmi

08. 08. 2016
Zdieľať

Aj keď je interiér bytu dizajnérky Dorotey Vejmelkovej zariadený prevažne v odtieňoch sivej, šedivá nuda to rozhodne nie je. Samotné sivo-sivé ladenie pôsobí veľmi príjemne a o správnu mieru oživenia sa postarali originálne nápady, rastliny a obrazy.


Mezonetový podkrovný byt má rozlohu približne 160 m2 a patrí k nemu aj veľká terasa a malý balkón pri spálni. Na vstupom poschodí je obývačka s kuchyňou, nad nimi potom spálňa, hosťovská a poschodová detská izba a celkom hore zatiaľ nezariadená terasa.

Mezonetový podkrovný byt má rozlohu približne 160 m2 a patrí k nemu aj veľká terasa a malý balkón pri spálni. Na vstupom poschodí je obývačka s kuchyňou, nad nimi potom spálňa, hosťovská a poschodová detská izba a celkom hore zatiaľ nezariadená terasa.
Robert Žákovič

V rámci daných limitov. Ako je to pri zobytňovaní podkroví typické, pri návrhu dispozície boli limitujúcimi faktormi priestor v podstreší a konštrukcia krovu.

Všetky tóny sivej

V pražskej Libni sa dizajnérka rýchlo zabývala: „Spočiatku sme sa báli hluku z vlakov, nakoniec sme si ju však obľúbili. Je to super štvrť,“ hovorí Dorotea Vejmelková. Domovom jej rodiny sa stal mezonetový podkrovný byt pod strechou činžiaka z 20. rokov minulého storočia – pri vstupe je obývačka s kuchyňou, nad ňou spálňa, hosťovská a poschodová detská izba, ešte vyššie terasa. „Terasa zatiaľ nie je hotová a balkón pri spálni využívajú hlavne holuby,“ priznáva majiteľka.

Príjemný, umiernený interiér, ktorý, pochopiteľne, vznikal pod jej taktovkou, rozhodne nehýri pestrými farbami. Po harmonicky zladených miestnostiach zrak pokojne kĺže, občas sa zastaví na zaujímavom detaile, napríklad kožušinovom čele postele či „plechových“ stenách, ktoré sú v skutočnosti vtipným využitím moderného vinylového materiálu.

Základ je pritom vždy ladený v odtieňoch sivej – či už v studených, alebo v teplých polohách, ktoré dizajnérka citlivo skombinovala s drevom a takzvanými odsýtenými odtieňmi, teda takými, ktoré obsahujú veľký podiel sivej. Farebné oživenie sem potom vniesli najmä obrazy, ale aj zeleň živých rastlín. 


Obrazy sú tu výrazným interiérotvorným prvkom. „Asi najzaujímavejší je portrét od Lubomíra Typlta a Headless Princess Daniela Krejbicha. Veľa obrazov pochádza z dielne mojej matky Lenky Landovej a máme aj viacero autorských tlačí z limitovaných edícií,“ sprevádza dizajnérka schodiskom, ktoré domáci premenili na malú galériu.

Obrazy sú tu výrazným interiérotvorným prvkom. „Asi najzaujímavejší je portrét od Lubomíra Typlta a Headless Princess Daniela Krejbicha. Veľa obrazov pochádza z dielne mojej matky Lenky Landovej a máme aj viacero autorských tlačí z limitovaných edícií,“ sprevádza dizajnérka schodiskom, ktoré domáci premenili na malú galériu.
Robert Žákovič

„Všetky byty, v ktorých som vyrastala, boli tak trochu džungle. Interiér bez živých kvetov pre mňa nikdy nebude kompletný.“

Dorotea Vejmelková, majiteľka a dizajnérka


Bez textilu nie je útulno, ako hovorí Dorotea, v spálňach preto nemohli rozličné textílie chýbať. V tej hlavnej visia aj veľkoformátové návrhy (uhlík) Daniela Krejbicha na tetovanie, ktoré sa nakoniec nerealizovalo, navnivoč však nevyšli.

Bez textilu nie je útulno, ako hovorí Dorotea, v spálňach preto nemohli rozličné textílie chýbať. V tej hlavnej visia aj veľkoformátové návrhy (uhlík) Daniela Krejbicha na tetovanie, ktoré sa nakoniec nerealizovalo, navnivoč však nevyšli.
Robert Žákovič


Oživenie nápadom aj textúrou. V hosťovskej spálni, ladenej do tónov studenej sivej a bielej, je väčšina zariadenia z Ikey. Originálne čelo postele vytvorila domáca pani z kožušín, ktoré upevnila na stenu. „Kedysi dávno som hľadala lacné čelo postele do bytu na prenájom. V Ikei vtedy mali krásne a lacné kozie kože. Tak som ich použila a výborne to zafungovalo. Odvtedy využívam toto riešenie v rôznych obmenách pomerne často,“ objasňuje históriu nápadu.

Oživenie nápadom aj textúrou. V hosťovskej spálni, ladenej do tónov studenej sivej a bielej, je väčšina zariadenia z Ikey. Originálne čelo postele vytvorila domáca pani z kožušín, ktoré upevnila na stenu. „Kedysi dávno som hľadala lacné čelo postele do bytu na prenájom. V Ikei vtedy mali krásne a lacné kozie kože. Tak som ich použila a výborne to zafungovalo. Odvtedy využívam toto riešenie v rôznych obmenách pomerne často,“ objasňuje históriu nápadu.
Robert Žákovič

Svetlo, kvety a obrazy

Osvetlenie je pre Doroteu veľkou témou a veľa sa ním zaoberala aj vo svojom byte. Ako hovorí, bez rôznych svetelných efektov nie je možné urobiť skutočne efektný interiér. „U nás sa, žiaľ, osvetlenie často podceňuje. Potom sa to končí jedným centrálnym lustrom, čo však určite nestačí.“ Aj preto u nej doma nájdete okrem centrálnych svietidiel aj svetelné rampy, bodové svetielka či lampičky na nasvietenie obrazov.

O svietidlách v obývačke mala presnú predstavu, nechcela však na ne minúť tisíce: „Vyrobila som ich preto nakoniec sama. Teda s pomocou svojho ‚hodinového manžela‘,“ dodáva dizajnérka s úsmevom. Výsledkom je elegantné osvetlenie v podobe sklenených gulí, ktoré dopĺňajú sklené aeráriá s rastlinami vznášajúce sa nad jedálenským stolom.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste


Rôzne polohy sivej prestupujú celou otvorenou obývačkou – v studených tónoch je napríklad sedačka a koberec, v teplých zasa čalúnenie jedálenských stoličiek.

Živá obývačka. Interiér bytu si Dorotea, prirodzene, navrhla sama, v štýle, ktorý nazvala zútulnenou modernou. Výsledok však ovplyvňoval aj jej manžel, keďže sa o dizajn intenzívne zaujíma. Najmä v obývačke hrajú dôležitú úlohu zelené rastliny – dizajnérka ich do interiéru začlenila jednoduchým a pritom efektným spôsobom.
Robert Žákovič


Rôzne polohy sivej prestupujú celou otvorenou obývačkou – v studených tónoch je napríklad sedačka a koberec, v teplých zasa čalúnenie jedálenských stoličiek.

Elegantné osvetlenie v podobe sklenených gulí vyrobila Dorotea sama – dokonale doplnilo aeráriá s rastlinami vznášajúce sa nad jedálenským stolom. O svietidlách v obývačke mala presnú predstavu, nechcela však na ne minúť tisíce: „Rozhodla som sa preto pre DYI prístup. Teda s pomocou svojho ‚hodinového manžela‘.“ 


Umiernený interiér rozhodne nehýri farbami – ak nepoužila priamo sivú, volila dizajnérka takzvané odsýtené odtiene, teda také, ktoré obsahujú veľký podiel sivej. V kontraste so sivou použila v obývačke teplú zlatistú farbu dubového dreva a bielené dubové podlahy.

Umiernený interiér rozhodne nehýri farbami – ak nepoužila priamo sivú, volila dizajnérka takzvané odsýtené odtiene, teda také, ktoré obsahujú veľký podiel sivej. V kontraste so sivou použila v obývačke teplú zlatistú farbu dubového dreva a bielené dubové podlahy.
Robert Žákovič


Úlohou zrkadla je znásobiť svetlo pre rastliny a nahradiť výhľad. „Strešné okná sú tak vysoko, že z nich nie je vidieť von, čo mi bolo ľúto. Takto som zabila dve muchy jednou ranou.“

Úlohou zrkadla je znásobiť svetlo pre rastliny a nahradiť výhľad. „Strešné okná sú tak vysoko, že z nich nie je vidieť von, čo mi bolo ľúto. Takto som zabila dve muchy jednou ranou.“
Robert Žákovič

Veľkou Doroteinou láskou sú aj kvety. Živým dôkazom je obývačka, v ktorej sa nielen pamätalo na miesto na zeleň, ale sa o ňom aj s láskou premýšľalo. „V tomto smere ma určite ovplyvnila moja mama – všetky byty, v ktorých som vyrastala, boli tak trochu džungle. Interiér bez živých kvetov pre mňa nikdy nebude kompletný,“ priznáva dizajnérka. Z dielne jej mamy Lenky Landovej pochádza aj mnoho obrazov, ktorými sa v byte nešetrilo a vďaka ktorým pôsobia priestory veľmi príjemne a osobne.


Detská izba má dve úrovne – dolu je miesto na spanie, hore nad schodmi má malá Doris priestor na hranie aj na hračky.

Detská izba má dve úrovne – dolu je miesto na spanie, hore nad schodmi má malá Doris priestor na hranie aj na hračky.
Robert Žákovič

Stenu nad postieľkou milo osviežili samolepky, susednú umelecké grafity od kamaráta. 

Hračky do obývačky v tomto byte nesmú. „V tom som ‚kruťák‘ – ak sú niekde hračky, nedá sa dosiahnuť uprataný vzhľad,“ hovorí mama Dorotea.

Takmer bez skríň. Interiér bez skríň pôsobí vzdušne a odľahčene, takže ich nájdete len v detskej a hosťovskej izbe. Vedľa spálne je vstavaný šatník. „Veľmi nám chýba komora. Tú pri vstupe som totiž obetovala a slúži ako vstavaná skriňa na topánky,“ priznáva dizajnérka.


„Plechové steny“ na toalete sú v skutočnosti z vinylových dielcov. „Cena za realizáciu aj praktickosť takéhoto obkladu stien je ideálna a vzhľad je takmer na nerozoznanie od skutočného plechu,“ prezrádza autorka nápadu.

„Plechové steny“ na toalete sú v skutočnosti z vinylových dielcov. „Cena za realizáciu aj praktickosť takéhoto obkladu stien je ideálna a vzhľad je takmer na nerozoznanie od skutočného plechu,“ prezrádza autorka nápadu.
Robert Žákovič

Kto tu býva

Dizajnérka Dorotea Vejmelková s manželom Antonínom a dcérkou Doris (a skoro stále nejaký hosť v hosťovskej izbe). Dorotea vyštudovala odbor Arts and Sciences na Universiteit Maastricht, v roku 2006 založila spolu so sestrou Barbarou Venter prvú českú súkromnú školu interiérového dizajnu – DesignŠkolu. V súčasnosti sa venuje najmä navrhovaniu interiérov. (www.designskola.com, www.designpitch.cz )

TEXT: ERIKA KUHNOVÁ
FOTO: RÓBERT ŽÁKOVIČ
ZDROJ: časopis Môj dom 7/2016

Kategória: Návšteva
Tagy: mezonety podkrovné byty
Zdieľať článok

Diskusia