Vilka s trstinovou strechou uprostred pastvín a polí

Vilka s trstinovou strechou uprostred pastvín a polí

06. 09. 2011
Zdieľať

Vilka na okraji Zoetermeeru, pomerne veľkého mesta v západnom Holandsku, pôsobí nezvyklo len na tých, ktorí nepoznajú krajinu. Stavanie trstinových striech tu patrí k tradícii, ktorú nikdy neprerušili. Záujem o ne rastie a v posledných rokoch tŕstie údajne používajú na každej tretej novej streche.

Použitie stebiel tejto vodnej rastliny nielen na strešný, ale aj obvodový plášť nie je celkom bežné, ale ani úplne ojedinelé, a to nielen tu, v Holandsku, ale aj v Dánsku, Írsku, južnom Anglicku a severnom Nemecku. Severania sa nepozastavujú ani nad pokusmi spojiť prastarú technológiu so súčasným tvaroslovím.

Bod v šírom poli

V štvrti Oosterheem prevažujú nové, tvarovo jednoduché neveľké domy s fasádou z neomietaných tehál a valbovou strechou pokrytou pálenými škridlami. V susedstve je len niekoľko tradičnejšie poňatých viliek s typickou holandskou rozložitou trstinovou strechou s manzardovými oknami. Tento dom sa však v najbližšom okolí vyníma nielen strechou, ale aj štýlom. Navyše, stojí v krátkej uličke ako posledný v skupine troch domov, len od západu nadväzuje na zástavbu pri ceste do Leidenu. Z ostatných strán je ho dobre vidieť uprostred pastvín a polí – len niekoľko desiatok metrov od neho je tabuľa, ktorá označuje koniec mesta. Takéto umiestnenie vo voľnej, vetristej krajine je pre trstinový plášť ideálne – rýchlejšie vysychá.


Suterén nie je pod celým domom – z garáže sa vchádza len do troch menších miestností (vstupy do nich vidno na ľavom okraji snímky). Okná nad garážou vedú do kuchyne.

Suterén nie je pod celým domom – z garáže sa vchádza len do troch menších miestností (vstupy do nich vidno na ľavom okraji snímky). Okná nad garážou vedú do kuchyne.
Kees Hageman, Arjen Reas


Vďaka materiálu, ktorý zmäkčuje jeho línie, nie je dom napriek jednoduchým tvarom strohý. Princíp prostých tvarov a ich nadväznosti sa premietol aj do takého detailu, ako je stvárnenie plota z rovnobežných dosák. V kamennej záhrade sú v pravidelnom rastri vysadené brezy s hladkou kôrou.

Vďaka materiálu, ktorý zmäkčuje jeho línie, nie je dom napriek jednoduchým tvarom strohý. Princíp prostých tvarov a ich nadväznosti sa premietol aj do takého detailu, ako je stvárnenie plota z rovnobežných dosák. V kamennej záhrade sú v pravidelnom rastri vysadené brezy s hladkou kôrou.
Kees Hageman, Arjen Reas


Dom ponúka výhľad na pastviny, polia a poľné cesty s vetrolamami. Drevená plošina, ohraničená tvarovanými drevinami v kontajneroch, ho približuje tiež k vode. Zároveň zakrýva zvažujúci sa breh kanálu a komunikuje priamo s rozľahlými rovinami.

Dom ponúka výhľad na pastviny, polia a poľné cesty s vetrolamami. Drevená plošina, ohraničená tvarovanými drevinami v kontajneroch, ho približuje tiež k vode. Zároveň zakrýva zvažujúci sa breh kanálu a komunikuje priamo s rozľahlými rovinami.
Kees Hageman, Arjen Reas

Viac fotiek nájdete v galérii

Moderna s mäkkým obrysom

Dom, dokončený asi pred pol rokom, je vlastne bežnou tehlovou stavbou, čiastočne podpivničený, s podlahovým vykurovaním na prízemí. Strecha je bez odkvapových žľabov, zamokreniu okolia však bránia plochy vysypané drveným kameňom. Sivý odtieň drviny zapadá do úzkej farebnej škály, navrhnutej v interiéri aj exteriéri, ktorá siaha od bielej cez sivú a okrovú po hnedú. Obklad zo zviazaných snopov zvláštne zmäkčuje línie jednoducho tvarovaného domu aj vysokých rytmických výrezov, v ktorých sú zapustené združené okná (z niektorých uhlov okná vôbec nevidieť). Podobne „zmäkčuje“ interiér čínsky nábytok v spálni rodičov, neoslohový príborník v kuchyni a kolekcia váz v tvare barokových architektonických detailov v obývačke. Napriek hojnému použitiu skla a veľkým dláždeným plochám tak dom ani vnútri nepôsobí neosobne.


Parcelu predlžuje až do prostriedku úzkeho kanála drevená plošina. Podľa pôvodného návrhu mala byť v zadnej časti parcely na osi domu dlhá úzka nádrž.

Parcelu predlžuje až do prostriedku úzkeho kanála drevená plošina. Podľa pôvodného návrhu mala byť v zadnej časti parcely na osi domu dlhá úzka nádrž.
Kees Hageman, Arjen Reas


Dom „zabalený“ do tŕstia postavili podľa návrhu mladého holandského architekta Arjena Reasa. Sú preň charakteristické jednoduché tvary a veľké súvislé plochy, ktoré dávajú vyniknúť zaujímavej štruktúre, vytvorenej prírodným materiálom a prastarou technológiou. Zapôsobí tiež redukovanou farebnou škálou, ktorú podčiarkuje okolie vysypané drveným kameňom – praktické, keďže táto verzia strechy nemá odkvapy.

Dom „zabalený“ do tŕstia postavili podľa návrhu mladého holandského architekta Arjena Reasa. Sú preň charakteristické jednoduché tvary a veľké súvislé plochy, ktoré dávajú vyniknúť zaujímavej štruktúre, vytvorenej prírodným materiálom a prastarou technológiou. Zapôsobí tiež redukovanou farebnou škálou, ktorú podčiarkuje okolie vysypané drveným kameňom – praktické, keďže táto verzia strechy nemá odkvapy.
Kees Hageman, Arjen Reas


Za obytnou terasou z drevených dosiek sa rozprestiera dláždená plocha podobne ako pri vstupe. Čas využívania terasy predlžujú infražiariče, praktické je aj reflexné zasklenie odsúvacej steny – dom sa totiž obracia touto stranou k frekventovanej ceste a po druhom brehu kanála vedie chodník.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste

Za obytnou terasou z drevených dosiek sa rozprestiera dláždená plocha podobne ako pri vstupe. Čas využívania terasy predlžujú infražiariče, praktické je aj reflexné zasklenie odsúvacej steny – dom sa totiž obracia touto stranou k frekventovanej ceste a po druhom brehu kanála vedie chodník.
Kees Hageman, Arjen Reas


Zeleň okolo domu je vysadená v úzkych pásoch popri plotoch. Nájdeme medzi ňou aj trstinu, ktorá rastie aj na brehoch kanála vedľa domu.

Zeleň okolo domu je vysadená v úzkych pásoch popri plotoch. Nájdeme medzi ňou aj trstinu, ktorá rastie aj na brehoch kanála vedľa domu.
Kees Hageman, Arjen Reas

Prírodná klimatizácia

Výrazné geometrické prvky na oboch štítových stenách, okolo vstupu i okolo terasy, potláčajú nostalgickú atmosféru, ktorú zvyčajne navodzujú stavby s trstinovou strechou. Mladý architekt Arjen Reas z neďalekého Rotterdamu postavil nanajvýš súčasný, priestranný a pohodlný dom. Má otvorený pôdorys na prízemí, kde je priestorovo spojená kuchyňa, jedáleň a obývačka, a čiastočne otvorený na poschodí – rodičovská spálňa prepojená s kúpeľňou a šatníkom zaberá viac ako polovicu plochy poschodia, no aj tak tu zvýšilo dosť miesta na ďalšie tri spálne.


Jedálenský stôl so štruktúrovaným povrchom, zhotovený na objednávku zo starého dreva, je príkladom interiérových prvkov, ktoré v dome vytvárajú štýlovú i optickú protiváhu geometrickým tvarom a neutrálnym hladkým povrchom. Do kuchyne sa vchádza spredu, cez vysoké sklené dvere; okolo starožitného kuchynského pracovného stola sa prechádza do osobitnej miestnosti na prípravu jedál.

Jedálenský stôl so štruktúrovaným povrchom, zhotovený na objednávku zo starého dreva, je príkladom interiérových prvkov, ktoré v dome vytvárajú štýlovú i optickú protiváhu geometrickým tvarom a neutrálnym hladkým povrchom. Do kuchyne sa vchádza spredu, cez vysoké sklené dvere; okolo starožitného kuchynského pracovného stola sa prechádza do osobitnej miestnosti na prípravu jedál.
Kees Hageman, Arjen Reas

Stará technológia dodala domu nevšedné vlastnosti. Trstinové strechy nielen tepelne izolujú, ale predovšetkým zabraňujú rýchlemu striedaniu teplôt. V domoch je tak v zime teplejšie a v lete chladnejšie. Vďačia za to steblám rozdeleným kolienkami – je v nich uzavretý vzduch, ktorý je výborným tepelným izolantom.


Priestor v obývačke nerozčleňujú visiace lampy ako v jedálni. Architekt si tu zvolil stropné svietidlá od belgickej firmy Modular a stojacu a stolnú lampu. Medzi nábytkom na objednávku sa vyníma silno patinovaný konferenčný stolík s obálkovým dizajnom.

Priestor v obývačke nerozčleňujú visiace lampy ako v jedálni. Architekt si tu zvolil stropné svietidlá od belgickej firmy Modular a stojacu a stolnú lampu. Medzi nábytkom na objednávku sa vyníma silno patinovaný konferenčný stolík s obálkovým dizajnom.
Kees Hageman, Arjen Reas

Životnosť strechy závisí od jej sklonu: dvadsaťpäťstupňová strecha má životnosť 15, päťdesiatstupňová minimálne 45 rokov (táto má sklon 36 stupňov). Výhodou je, že obklad sa dá dopĺňať bez odstránenia pôvodnej vrstvy a že stav strechy treba kontrolovať len raz za päť – uvádza sa aj raz za sedem, či dokonca desať rokov. Pri tejto kontrole obklady „prečesávajú“, čím zároveň osviežia ich farbu. Obklad, ktorý je silno zhutnený, nie je napriek laickým obavám ľahko horľavý, no na druhej strane je zaujímavé, že v Holandsku sa za tento typ strechy platí vyššie poistné a poisťovňa vysiela každoročne odborníka, ktorý kontroluje jej stav.


V spálni a v šatni dominujú čínske lakované kabinety s mosadzným kovaním a čínske kreslá s takzvaným jarmovým operadlom. Úžasný výhľad na krajinu je nielen z postele, prisunutej k múru otvorenej kúpeľne, ale aj z vane stojacej v priestore.

V spálni a v šatni dominujú čínske lakované kabinety s mosadzným kovaním a čínske kreslá s takzvaným jarmovým operadlom. Úžasný výhľad na krajinu je nielen z postele, prisunutej k múru otvorenej kúpeľne, ale aj z vane stojacej v priestore.
Kees Hageman, Arjen Reas


Vďaka výrezu v múre, ktorý čiastočne oddeľuje kúpeľňu od spálne, možno vnímať veľký priestor spálne ako jednotný hneď pri vstupe do miestnosti. Vedľa dverí na chodbu je vstup do sprchy. Zebria koža na dubovej podlahe dopĺňa zariadenie v orientálnom štýle.

Vďaka výrezu v múre, ktorý čiastočne oddeľuje kúpeľňu od spálne, možno vnímať veľký priestor spálne ako jednotný hneď pri vstupe do miestnosti. Vedľa dverí na chodbu je vstup do sprchy. Zebria koža na dubovej podlahe dopĺňa zariadenie v orientálnom štýle.
Kees Hageman, Arjen Reas


Z kúpeľne pri spálni sa vchádza do šatníka cez podobné sklené dvere, aké sú v kuchyni, smerom do spálne je však kúpeľňa otvorená. Paralelu s kuchyňou vytvára aj nábytok z prírodného dreva a s rovnakým dizajnom. (Umývadlá sú od talianskej firmy Kos.)

Z kúpeľne pri spálni sa vchádza do šatníka cez podobné sklené dvere, aké sú v kuchyni, smerom do spálne je však kúpeľňa otvorená. Paralelu s kuchyňou vytvára aj nábytok z prírodného dreva a s rovnakým dizajnom. (Umývadlá sú od talianskej firmy Kos.)
Kees Hageman, Arjen Reas


Sprcha je značky Saniclass Brauer Nurnberg, steny sú vyložené sklenou mozaikou Zanzibar od španielskej firmy Onix.

Sprcha je značky Saniclass Brauer Nurnberg, steny sú vyložené sklenou mozaikou Zanzibar od španielskej firmy Onix.
Kees Hageman, Arjen Reas

Mágia vody

Dom má členitý pôdorys a zvonka sa nevyhýba symetrii. Neprekvapí teda, že krytá terasa za domom je predĺžená podobnou plochou z vápencových dlaždíc, aká je pri vstupe k dispozícii hosťom na parkovanie. Terén za ňou prudko klesá k jednému z kanálov, ktorými je popretkávané okolie. (Neďaleko východného okraja parcely sa stáča ďalší kanál, ktorého brehy sú husto porastené tŕstím, a preteká ďalej rovnobežne s domom.) Holanďania sa dlhé stáročia zaoberajú vodou, využívajú ju, bránia sa pred ňou a zároveň ich priťahuje. Aj mnohé tunajšie domy sú postavené tesne pri kanáloch. Ak architekt navrhol na brehu drevenú plošinu, ktorá siaha až nad kanál, zdá sa, že nemal v úmysle len predĺžiť záhradu o niekoľko štvorcových metrov, ale predovšetkým umožniť majiteľom blízky kontakt s vodou.

Zodpovedná redaktorka: Erika Kuhnová

Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: bývanie dome návšteva v
Zdieľať článok

Diskusia