Škola interiérového dizajnu VII. – Textil v návrhu interiéru

Škola interiérového dizajnu VII. – Textil v návrhu interiéru

15. 10. 2009
Zdieľať

Ak sa dobre zoznámite s tým, čo vám textilné materiály ponúkajú a aké vizuálne premeny umožňujú, máte šancu, že budete mať v interiéri tú správnu látku na správnom mieste.


Škola interiérového dizajnu VII. - Textil v návrhu interiéru

222534

Často sa stretávame s názorom, že textilné doplnky v interiéri sú iba zbytočnými lapačmi prachu. Skúsme zameniť slovo „zbytočné“ za „užitočné“ a pozrime sa, ako to funguje. Nedokážeme úplne zabrániť tomu, aby jemný prach z vonku prenikal do interiéru, usadzoval sa na nábytku a víril sa pri pohybe vzduchu, ale ak na okná zavesíme záclony alebo závesy, máme reálnu šancu, že sa na nich aspoň časť prachu zachytí a neprenikne ďalej do miestnosti. Textílie potom stačí raz za čas vyprať a usadeného prachu sa tak zbaviť. Iba toľko na obhajobu textilu, ktorý neveľmi obľubujú návrhári súčasných moderných interiérov.

Ak vás láka minimalistický koncept, a dokonca ho bez „zbytočných“ textílií aj zrealizujete, možno vám v ňom bude časom niečo chýbať. Zrejme sa vám nebude dostávať pocitov útulnosti a bezpečia, a tie by doma rozhodne chýbať nemali (v interiéroch bez textilných prvkov býva totiž nepríjemná akustika a priveľmi ostré, neosobné svetlo). Veď aj priekopníci funkcionalizmu používali v obytných interiéroch kvalitné perzské koberce a na oknách hodvábne závesy – príkladom môže byť trebárs zariadenie slávnej Müllerovej vily od Adolfa Loosa. Textil má skrátka moc zútulniť interiér. Vnáša do miestnosti pohodlie, teplo, súkromie, farebnosť, vzory a pestrosť štruktúr. „Výhodou textilu je aj to, že je pomerne flexibilným doplnkovým prvkom – umožňuje nielen sezónne, ale aj trendové obmeny interiéru. Pomocou textílií dokážete rýchlo a s relatívne nízkymi obstarávacími nákladmi zmeniť vzhľad celého priestoru,“ vraví textilná dizajnérka Lenka Mašková.





Náš tip:
Ak si chcete overiť, či textílie, ktoré ste si vybrali, budú ladiť s ďalšími farbami a materiálmi v interiéri, porovnajte ich s inšpiračným panelom alebo farebným konceptom. V obchodoch vám dokonca za zálohu požičajú vzorkovníky látok aj domov.



Škola interiérového dizajnu VII. - Textil v návrhu interiéru

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste

222540

Umelé alebo prírodné?

Látky hrajú pri určovaní charakteru interiéru veľmi dôležitú úlohu – z pohľadu funkčnosti môžu zlepšiť pohodlie, z estetického hľadiska zas najlepšie doladia atmosféru tak, aby sa dodržal zvolený koncept a celok pôsobil harmonicky. A vďaka širokému sortimentu látok rôznych vzorov, farieb a štruktúr je naozaj z čoho vyberať. Výrobcovia rozhodne idú s módou, a tak neustále obnovujú svoj sortiment a uvádzajú na trh nové kolekcie a druhy textílií tak, aby vyhoveli nielen klasickému, ale aj modernému poňatiu interiérov. Preto je pred definitívnym rozhodnutím dôležité zoznámiť sa čo najlepšie s ponukou, ktorá je práve k dispozícii. Pri rôznych typoch textílií je pritom určujúca použitá väzba osnovy a útku a  materiál, z ktorého sú vyrobené. „Dnes sa v bytových interiéroch najviac používajú rôzne zmesi prírodných a umelých vlákien – umelé vlákna totiž dodávajú prírodným lepšie úžitkové vlastnosti, ako sú odolnosť proti oderu, stálofarebnosť či nekrčivosť. Po estetickej stránke sa však umelé materiály nevyrovnajú prírodným, aj keď je kvalita súčasných umelých vlákien na vysokej úrovni. Ešte stále je preto najlepším riešením zlatá stredná cesta, ktorá dokáže spojiť krásu prírodného s odolnosťou syntetického materiálu,“ objasňuje Lenka Mašková. Pri výbere látok si tiež treba uvedomiť, že prírodné materiály – napríklad hodváb, si oveľa dlhšie zachovávajú vizuálne kvality a estetickú hodnotu, pretože vlákno starne prirodzene. Aj časom trochu zašlé a „vyšisované“ vyzerajú elegantne – stačí si predstaviť staré zámocké zamaty. Rovnako staré polyesterové textílie by v porovnaní s nimi vyzerali ako kus handry. Celkom umelé tkaniny (napríklad špeciálne nehorľavé textílie z treviry) sa uplatňujú najmä v dizajne hotelových a verejných priestorov.






Látky, väzby a materiály
Voály
– ľahké textílie s veľmi nízkou gramážou a riedkou plátnovou väzbou. Vyrábajú sa tak z čistej bavlny, ako aj zo zmesi bavlny s polyesterom, v rôznych farebných odtieňoch alebo s potlačou. Používajú sa na záclony, prípadne ako nebesá. Ľanový voál vyzerá krásne na skladaných rímskych roletkách.
Organza – veľmi riedko tkané plátno z lesklého polyesterového vlákna. Organza je vzdušná, ľahká, a má lámavý lesk. Vyrába sa v mnohých farbách a architekti ju radi používajú do moderných interiérov, pretože si dobre rozumie s chrómom, sklom a plastom.
Taft – hladká textília takmer „šuštiakového“ vzhľadu. Aj ju tvorí plátnová väzba, osnova je však trikrát jemnejšia a má odlišnú farbu – tým získava taft iný farebný lesk a v drapérii vytvára hlboké lomy svetla. Hodvábny taft je drahší, kvalitnou a lacnou náhradou je polyesterový taft. Skvelo vyzerá v ležérnych dekoráciách, ako sú voľné prevesy a viazané uzly. Uplatní sa tiež na bohatých závesoch s vnútorným rúnom a podšívkou.
Rips – veľmi príjemná konzistentná textília s jemnými pásikmi v štruktúre, prebiehajúcimi v smere tkania. Je to pevný a stabilný materiál. Hodí sa tak na japonské zásteny, rímske roletky, ako aj na funkčné riasené závesy. Základná ripsová väzba môže byť doplnená dekoračnou potlačou s trendovými vzormi.
Kreš – technológia úpravy tohto materiálu vychádza z klasického plisovania – látka sa natlačí do kovovej formy a teplom sa zafixuje do požadovanej štruktúry. Ako východiskový materiál sa najčastejšie používa polyester, ktorý najlepšie drží tvar aj po niekoľkých vypraniach. Najviac sa využíva na záclonové a dekoračné textílie.
Žakár – textília, v ktorej sa vzor vytvára rôznou štruktúrou väzieb. Klasickým príkladom je damask, kde je vzor vytvorený kombináciou hladkej saténovej väzby a hrubšej matnej štruktúry plátna. Efekt žakárovej textílie možno podporiť použitím farieb – potom však už hovoríme o gobelínových tkaninách. Gobelínové tkaniny sa používajú prevažne na čalúnenie alebo ako dekoračné vankúše. Dvojfarebné žakárové textílie sú vhodné aj na závesy, japonské zásteny či rímske roletky – ich výhoda spočíva v tom, že rubová strana je vizuálne rovnako hodnotná, ibaže má obrátenú, negatívnu farebnosť.
Zamat – materiál s vtkávaným jemným vlasom, ktorý je orientovaný jedným smerom (podobne ako zvieracia srsť). Podľa gramáže sa delí na čalúnnický a dekoračný. Krásne vyzerajú zamatové závesy v kontraste s modernými materiálmi – zmäkčujú atmosféru a zároveň dokážu udržať potrebné moderné napätie v priestore.
Black-out – technologicky veľmi zaujímavá textília, ktorá pri správnom použití dokáže v interiéri vytvoriť takmer dokonalé zatemnenie. Aj keď sa vyrába v mnohých farebných variantoch, stále sa najviac používa ako zatemňovacia podšívka pod bežné závesy.


Farby a vzory


Škola interiérového dizajnu VII. - Textil v návrhu interiéru

222538

Práve látkou sa môžu úspešne prepojiť rôzne farby v miestnosti, prípadne do nej vniesť celkom odlišná farebnosť – napríklad malé množstvo doplnkovej farby alebo výrazný kontrastný tón, ktorý bude akcentom v inak farebne neutrálnej izbe. Zlatým pravidlom je, že výrazná farba by sa mala v interiéri objaviť na troch odlišných prvkoch – napríklad na sedačke, na závesoch a na niektorých doplnkoch. Ak sa chcete presvedčiť, či textílie, ktoré ste si vybrali, budú ladiť s ďalšími farbami a materiálmi v interiéri, porovnajte ich so svojim inšpiračným panelom alebo farebným konceptom (písali sme o nich v predchádzajúcich kapitolách).

Pri výbere vhodnej látky klaďte dôraz nielen na farby, ale aj na primeraný vzor, ktorý sa bude hodiť k štýlu interiéru: „Štvorce a grafické vzory sa odporúčajú skôr k modernému, hranatému nábytku, ak ale chcete vytvoriť v interiéri určité napätie, skúste skombinovať klasické vzory s moderným zariadením, alebo naopak – takéto experimenty si však vyžadujú istú mieru citu a skúseností,“ upozorňuje textilná dizajnérka. „Rastlinné motívy – či už jemné, alebo výraznejšie, zasa vnesú kus prírody a osvieženia do mestských interiérov,“ odporúča. Iste, kvalitné textílie nie sú lacnou záležitosťou, tajomstvo úspechu však spočíva v tom, že si doprajete viac lacnejších látok a drahšie textílie použijete len v obmedzenom množstve.





Bez záclon by bolo svetlo v interiéri veľmi ostré, čo pôsobí trochu „kancelárskym“ dojmom. Jemné textílie svetlo rozptýlia a zmäkčia. Zároveň akoby sa tým prepojili jednotlivé prvky zariadenia do hladko plynúceho celku bez priveľmi ostrých prechodov. Závesy zas dokážu úspešne skryť často nevzhľadný detail styku okna a steny alebo aspoň tento ostrý prechod stlmia.

Kategória: Dizajn
Tagy: dizajn textil v návrhu interiéru
Zdieľať článok

Diskusia