Súťaž Interiér roku: Záchrana bytu v kubistickom dome
V roku 1919 sa začala realizácia jednej z kubistických stavieb architekta Otakara Novotného na hranici pražského Starého Města a Josefova.
Presne o 100 rokov neskôr sme v tomto dome vstúpili do bytu s rozlohou 108 m2, na ktorom sa negatívne podpísali dekády minulého storočia – najmä tá predrevolučná. Po pôvodnej noblese bytu už nebolo ani pamiatky, byt ostal v žalostnom stave.
Starostlivý výber materiálov
Zámerom návrhu interiéru nebolo vrátiť sa o sto rokov späť, ale rovnako ako v časoch prvej republiky pracovať s remeselnou zdatnosťou s každým detailom, starostlivo voliť materiály, tvary aj dekór. Vytvoriť priestor, ktorý by bez sentimentality reflektoval štýl domu, jeho vnútorný charakter a zároveň ponúkal aj všetky atribúty súčasného štandardu bývania.
Úprava dispozície
Rekonštrukcia bytu si vyžiadala najmä úpravu dispozície. Byt tvorili malé priechodné miestnosti, nevhodné hygienické zariadenie, kuchyňa bola oddelená vstupnou chodbou od jedálne aj obytného priestoru tak, ako to ešte v nedávnej minulosti bývalo zvykom.
Šetrnými zásahmi do nenosných konštrukcií sa podarilo získať hlavný otvorený obytný priestor, zachovať priestornú vstupnú halu so zimnou záhradou a vytvoriť dve spálne.
Hlavná spálňa má k dispozícii samostatnú toaletu vrátane vane v priestore, aj šatňu. V šatni za skrytými dverami sa nachádza nevyhnutná technická komora, do ktorej sa podarilo upratať všetko potrebné, čo treba skryť.
Prírodný mramor
Hlavnou požiadavkou zadania bolo použitie prírodných materiálov v zemitých a tlmených tónoch. Celým interiérom sa tak prelínajú plochy veľkoformátového prírodného mramoru. Ten sa objavuje na obkladoch v sprche, za vaňou, na toaletách, za kuchyňou, ale aj na podlahe zimnej záhrady alebo tvorí dosku odkladacieho stolčeka pri sedacej súprave.
Väčšinu plôch sa podarilo osadiť bez nutnosti delenia na menšie časti. Počet dosiek bol obmedzený a poskladať obklady tak, aby sa museli čo najmenej deliť, mali únosnú hmotnosť a pokryli všetky preferované plochy, bolo logisticky zložité, ale tým lepší dojem sa dostavil po ukončení prác.
Nechali vyniknúť prírodnú kresbu dreva
V byte sa tiež opakovane vyskytuje dymový dub, na podlahe aj nábytku, a kombinuje sa s dubom namoreným čiernym olejom, aby vynikla prírodná kresba dreva. Tónovanie podlahy i nábytku prebiehalo oddelene, a aby bol výsledný dojem čo najpresnejší, použili sa na obidva prvky rovnaké oleje aj technika vytierania.
Ladenie prvkov do jednej farby
Ďalším výrazným materiálom v interiéri je mosadz. Na zladenie všetkých prvkov do jednej farby kovu sa vynaložilo nemalé úsilie – nech už ide o vypínače a zásuvky, svietidlá, kovové úchyty na nábytku či kúpeľňové batérie, alebo batérie na toaletách.
Jedno zo svietidiel sa stále nedarilo nájsť v požadovanom tvare, povrchu a únosnej cenovej hladine – na rad muselo prísť prelakovanie, do ktorého sa zapojili až tri lokálne firmy, kým svietidlo nenadobudlo požadovaný vzhľad.
Aj vnútorné priestory šatníkových skríň ladia v jednotnej línii – šatníkové tyče sú z rovnakej mosadze, pánty skríň sú, naopak, z čierneho titánu, aby nerušili harmonický dojem. Mosadz bola pre nás východiskovým materiálom pre mnohé detaily.
Jediné zachované detaily boli v podobe kovania na pôvodných oknách a vstupných dverách – tie sme nechali repasovať a pôvodné mosadzné kľučky okien aj vstupnú kľuku sme dali odliať podľa dochovaného vzoru.
Na mieru odlievané sú aj mosadzné úchyty na niektorých skriniach, ktoré korešpondujú s rukopisom tvaru kľučiek na oknách. Steny sa inšpirovali fasádou domu a detailmi zábradlia vnútorného schodiska, ostré línie sa objavujú na detailoch čalúnených obkladov za posteľami, na drevenej stene vo vstupnej chodbe, z ktorej sa vchádza do spální aj na samostatnú toaletu. Motív sa ďalej prelína aj na sklá zimnej záhrady a textilné závesy.
Bez ďalších dekorácií
Interiér mal svojím poňatím vytvoriť priestor, ktorý by človeka vytrhol z každodennej všednosti. Už iba estetikou stien, kombináciou materiálov, farieb, citlivým riešením umelého osvetlenia a usporiadaním nábytku mal ponúknuť pohľady, ktoré by samy o sebe vytvárali obrazy a nevyžadovali ďalšie dekorovanie. Stačí prirodzená kresba kameňa, dreva, textílie a kovu.
Autorka interiéru: Ing. arch. Veronika Pánková
Prihlasovateľ: FREDS s.r.o., Lukáš Uxa
SÚŤAŽ INTERIÉR ROKU
V rámci súťaže Interiér roka sú každoročne oceňované výnimočné súkromné i verejné interiéry navrhnuté českými a slovenskými architektmi (doma i v zahraničí), a to v siedmich kategóriách.
Viac o súťaži Interiér roku 2020