
Život v šume vodopádu
I keď tento argentínsky dom má zaujímavo, scénograficky komponované priečelie, pri pohľade spredu všetky najatraktívnejšie finesy skrýva. Kto by v neveľkej vile očakával vodopád? Vidia ho len susedia zo severnej strany a z niekoľkých domov na druhom brehu jazera, ktorý je tu na dohodenie kameňom. Najkrajší pohľad na vodopád je však z domu.
{R1}
Nie je vylúčené, že architekt Andrés Remy začal návrh od inšpirácie oblou zátokou jazera v buenosaireskej štvrti Las Glorietas. Predstavil si na prvom poschodí nádrž, ktorá by naň nadviazala tak, že v pohľade z okna by vodné plochy splynuli. Tento efekt bolo škoda odsunúť do odpočinkovej časti domu. Architekt si želal, aby bol na očiach v premenlivom svetle od svitania do súmraku. Riešením musela byť rošáda – spálňu umiestil na prízemie a za mágiou vody sa vystupuje po schodoch do denných miestností.
Stretnutie troch živlov
Takmer desať metrov dlhú obývaciu izbu z troch strán obopína vodná plocha, ku ktorej sa obracia pásové okno s nezvyčajnou pointou – otvoreným ohniskom. Stretli sa tu tri živly – drevo horí na pozadí tečúcej vody a oblohy.
Priečelie je komponované ako séria štyroch prekrývajúcich sa plôch – posledná ohraničuje schodiskový priestor. Kompozíciu dopĺňajú dva lomené pásy – zadný nad oknom na poschodí je akoby slabým echom pásu lemujúceho vstup do domu a drevenú garážovú bránu. Nízke okno obývačky vytvára ilúziu, že je nad ním ďalšie poschodie.
Alejandro Peral; Juan Raña
Vyše štyri metre široký prúd vody, valiaci sa do bazénu, sa dá z domu pozorovať z troch miest. Jedným z nich je terasa na streche prízemného krídla, ktorého nerozčlenená stena preň vytvára čisté pozadie. Na terasu sa dá vystúpiť vonkajšími schodmi. Ak sa k nim ide okolo bazénu, vysunutá nádrž umožní prejsť popod „záclonu“ z vody a dožičiť si pohľad cez ňu. Zvnútra sa dá na terasu s drevenou podlahou z dreva lapacho (Tabebuia serratifolia), známeho aj pod názvom ipe (ipe amarelho), vyjsť z jedálne. Je to komfortná alternatíva na stolovanie, vybavená grilom.
Takto sa dom javí z pohľadu najbližších susedov. Na nádrž na poschodí a bazén nadväzuje bazénik pred spálňou, ktorej strešné okno vidieť na terase. Pekným detailom je nadväznosť technicistického oceľového komína na okrúhle piliere.
Alejandro Peral; Juan Raña
Viac fotiek nájdete v albume
Zo strechy nad prízemným krídlom vedie oceľové vretenové schodisko ešte vyššie, na strešnú terasu vo dvoch úrovniach, upravenú ako ázijská kamenná záhrada. Jej bariéry z profilovaného skla sú ľahkou, vzletnou, éterickou pointou fasád. Pohľad zablúdi k bazénu, núka sa však aj vzdialená panoráma za zátokou so štvrťou Las Glorietas – na ďalšie časti obytného komplexu Nordelta na brehoch a na nespočetných ostrovoch štyri a pol hektárového umelého jazera.
Pôsobivý pohľad na vodný stĺp je zozadu, z originálnej miestnosti s barom na prízemí, kde je dosť miesta na tancovanie pri starožitnom hudobnom automate a zároveň na garážovanie dvoch áut. Sklená stena sa dá odsunúť a večierok sa môže rozprúdiť aj na stupňovitých drevených plochách pri bazéne. Po otvorení trojdielnej drevenej garážovej brány vznikne podobný efekt ako z okna na prvom poschodí – bazén, do ktorého ústi vodopád, splynie so zátokou.
Pohľad na vodopád zo strešnej terasy na poschodí. V porovnaní s nižšou terasou, ktorá je vlastne predĺžením jedálne, je menej exponovaná. Prichádza sa sem po točitých schodoch predovšetkým vychutnať si pekný výhľad.
Alejandro Peral; Juan Raña
Na zábavu a prenocovanie hostí má majiteľka, mladá slobodná podnikateľka, k dispozícii celú prednú časť prízemia. Sú tu až tri hosťovské izby s príslušenstvom. Dve z nich, do ktorých sa vchádza z dlhej chodby, si však možno predstaviť aj ako komfortné detské izby.
Sklený most nad kaňonom
Spoločenská zóna na poschodí sa vyznačuje útulnou členitosťou, nezvyčajnou v domoch s otvorenými pôdorysmi. Pričinil sa o to predovšetkým značný rozdiel vo svetlej výške miestností. Centrálne schodisko ústi do nižšej časti s jedálňou a kuchyňou, z jedálne sa ďalej prechádza do vysokého priestoru obývačky, rozdeleného sedacím nábytkom na dve zóny. Pásové okno umiestené v spodnej polovici steny prispieva k tomu, že miestnosť, kam permanentne svieti slnko, sa neprehrieva.
Z jedálne vidieť diametrálne odlišné prostredie kuchyne, dubová podlaha priamo susedí s hladenou betónovou. Autorom dizajnu kuchyne je vedúci architekt ateliéru. Za úsekom steny s hodinami sa vchádza na sklený mostík nad vstupným priestorom domu.
Kuchyňa je vybavená okrem iného aj počítačom so špecializovaným programom, ktorý napríklad overuje čerstvosť potravín a ponúka recepty na prípravu jedál.
Alejandro Peral; Juan Raña
Z jedálne vidieť diametrálne odlišné prostredie kuchyne, dubová podlaha priamo susedí s hladenou betónovou. Autorom dizajnu kuchyne je vedúci architekt ateliéru. Za úsekom steny s hodinami sa vchádza na sklený mostík nad vstupným priestorom domu. Kuchyňa je vybavená okrem iného aj počítačom so špecializovaným programom, ktorý napríklad overuje čerstvosť potravín a ponúka recepty na prípravu jedál.
Kuchyňa sa od ostatných priestorov výrazne odlišuje dizajnom – je v nej podlaha z lešteného betónu, detaily z ocele a nábytok s čiernym tabuľovým náterom, kým v ostatných miestnostiach určujú vľúdnejšiu náladu dubové podlahy, a to napriek rezervovane pôsobiacemu wenge i rozsiahlej betónovej odkladacej ploche s ohniskom. Tieto odlišne ladené prostredia oddeľuje „kaňon“, ako by sa pre svoju výšku cez dve poschodia dal nazvať pomerne neveľký vstupný priestor s úzkym, jednoramenným schodiskom. Preklenuje ho sklený mostík, spájajúci kuchyňu s multimediálnou zónou obývačky. Mostík je prvé, na čo padne oko po prekročení prahu, je prvým náznakom, že v Dome s vodopádom (La Casa de la Cascada) možno vidieť nevšedné veci.
V prednej časti garáže zariadenej ako bar sa opakujú prvky z kuchyne: špecifický čierny náter aj podlaha z lešteného betónu.
Alejandro Peral; Juan Raña
Posteľ s pohľadom na nebo
Na konci chodby na prízemí, priamo oproti vchodu do domu, je spálňa s kúpeľňou en suite, s odvážne umiestnenou vírivkou v rohovom okne, na ktorú vonku nadväzuje bazénik. Vírivka je osadená v konštrukcii z dreva wenge, z ktorého je aj väčšina zariadenia v dome, až na malé výnimky navrhnuté v ateliéri Andrés Remy Arquitectos. Zaujímavým detailom je stropné okno priamo nad posteľou, ktoré ústi do podlahy na terase. V prípade potreby sa dá buď elektronicky zatemniť, alebo sa na pokyn diaľkového ovládača vysunie doska, ktorá prekryje okno a scelí podlahu terasy.
V stropnom okne v spálni je inteligentné bezpečnostné sklo s fóliou z tekutých kryštálov – pomocou diaľkového ovládača sa dá zmeniť na nepriehľadné alebo uzavrieť platňou, ktorá je na spodnej časti omietnutá. Po ľavej strane postele (mimo záberu) je dvojité umývadlo s veľkým zrkadlom, vedľa ktorého sa prechádza do šatníka, vedľa vírivky je televízor s veľkoplošnou obrazovkou.
Alejandro Peral; Juan Raña