O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

15. 03. 2006
Zdieľať

Nebojte sa, milí čitatelia, reč nebude o posledných akčných filmoch alebo videoklipoch populárnych hudobných skupín, lež o trendoch v bytovom textile zaznamenaných na najväčšom svetovom veľtrhu v tejto oblasti Heimtextil, ktorý sa každoročne koná vo Frankfurte na Mohanom. Súčasné trendy však hľadajú – a nachádzajú – korene tak v popkultúre, umení, vo filme, v divadle, na výstavách, v jedle, knižných bestselleroch, v hudbe, v mestskej i masovej kultúre, ako aj v politike a vo filozofii. V ostatnom čase sa hľadanie obracia do multikultúrneho prostredia Londýna a New Yorku.

Smútok za domovom


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46330

V roku 2005 sa trendy nesli v duchu nemeckého slova heimweh – smútok/cnenie/clivota za domovom. Trend nastolený v bývaní v prvej tretine deväťdesiatych rokov minulého storočia pod názvom cocooning (potreba zabývania sa, zahniezdenia sa, domova) nezanikol na prelome tisícročia, ako sa predpokladalo, ale sa v bytovej kultúre pekne „zahniezdil“. Tvorca trendov pre frankfurtský Heimtextil Gunnar Frank z Amsterdamu tvrdí, že osvedčené veci zo „starých čias“ sú inšpiráciou na to, čo bude moderné v nasledujúcich rokoch. Kultivovaná hodnota štýlu v nábytkovej tvorbe, ktorú priniesol minimalizmus ostatného desaťročia, sa v bytovej kultúre najprv zmenila na trend „kontrast v harmónii“ (znamenajúci, že harmóniu v bytovom interiéri tvorí predovšetkým disharmónia a slobodné miešanie čohokoľvek s čímkoľvek, čo sa považovalo a stále považuje za skutočne kreatívny počin) a teraz na heimweh.


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46324

„Mladí chcú gýč,“ smutne konštatoval počas prednášky vo Frankfurte istý známy profesor dizajnu z Berlína. Mal pravdu. Stačí sa pozrieť okolo seba a je jedno, či je to v Prahe, Berlíne, vo Frankfurte nad Mohanom, v Londýne, alebo v New Yorku. Dokazovala to aj prezentácia tohtoročných trendov bytového textilu v duchu heimweh.

A prečo sa na veľtrhu vytvárajú špeciálne inštalácie trendov, o ktorých sa po celý čas hovorí a prednáša odbornej verejnosti? Výrobcovia sa totiž majú poučiť, čo vyrábať, a obchodníci i predajcovia majú pochopiť, ako produkty ponúkať a inštalovať tak, aby ich zákazníci dobrovoľne a radi kúpili.

Netreba sa trendov báť


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46325

Na tento a budúci rok sa zostavili štyri trendové skupiny: Smart Girl, Rebell, My Lady a Aristocrat. Dve z nich – Smart Girl a Rebell sú veľmi neformálne, lebo sú určené mladým zákazníkom. Štýl Smart Girl (nostalgia, romantika, snívanie) je naivný, zasnený, bezstarostný, pestrý a plný naozajstných gýčov. Inšpiruje sa päťdesiatymi rokmi, je očarený umelými vláknami a nylónom. Pastelovú ružovú bezfarebnosť dopĺňa žiarivobiela a strieborná. Štýl charakterizujú bavlna, batist, fil-a-fil, nylón, viskóza, tyl, uplatňujú sa záševky, technika makramé a háčkované motívy. Dekory sú plné kvetov, vtákov a srstí/kožušín zvierat.

Mužný trend Rebell (smútok/cnenie/clivota za mladosťou) preferuje funkciu, jednoduchosť, stabilitu, je mu blízky škandinávsky štýl. Obracia sa do päťdesiatych a šesťdesiatych rokov, avšak produkty skladá s väčším citom. Rebell miluje šport, má rád bavlnu, ľan, umelé vlákna, twil, gabardén, keper, rips, džínsovinu, obojstranné textílie. Výrazné farby kombinuje s pastelovými, preferuje pásiky, kocky, košeľové vzory a kvetinové vzory päťdesiatych a šesťdesiatych rokov.


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46323

Ďalšie dve trendové skupiny My Lady a Aristocrat stelesňujú ušľachtilý výraz a spoločenskú prestíž. Ženská skupiny My Lady (smútok/cnenie/clivota za luxusom, kvalitou a slávou) uprednostňuje hodváb, ľan, kožušiny, žakár, čipku. V interiéri sa uplatňujú ušľachtilé materiály ako palisandrové drevo a slonovina, bohaté štukové ornamenty, v textilných dezénoch šupiny, hady, krokodíly, korytnačky, plisovanie, ažúry a efekt dvojvrstvových materiálov. Trend My Lady sa prezentuje v chladných pastelových farbách kombinovaných s bielou, so zlatou, s hnedou, tyrkysovou a so všetkými odtieňmi zelenej. Trendová skupina Aristocrat (túžba po kvalite, prestíži, tradícii v modernom prostredí je rýdzo mužná. Obľubuje flanel, kašmír, kožu, kov, prírodný kameň. Hľadá všetko, čo je moderné, ušľachtilé, funkčné. Je stelesnením fantázie, kvality, zdržanlivosti. Zbytočne neprovokuje, tmavé farby kombinuje s pastelovými odtieňmi, do prostredia zasadzuje starožitnosti, ako aj moderné umenie.


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46328

Našli ste sa v niektorom zo súčasných trendov? Nenašli? To nič, prechádzka po veľtrhu, našťastie, ukazuje, že firmy síce ponúkajú produkty v duchu trendov, no neprezentujú ich roztriedené podľa jednotlivých skupín. Človek sa tak môže kochať pohľadom na nádherné materiály, dekory, farby, dezény, ako aj dotykom zaujímavých štruktúr či aplikácií (často neznámych a nepochopiteľných) technológií. V tomto roku sa zdalo, že naše interiéry sa premenia na rozkvitnutú lúku. Kvetinám (najmä veľkoplošným) sa nedalo uniknúť – boli na všetkých typoch bytových textílií (na čalúnení, závesovinách, kobercoch, na posteľnej aj stolovej bielizni). Prívaly všadeprítomných kvetín tlmili textílie so širokými vodorovnými pásikmi alebo s kockami. Tohtoročným hitom bola aj strojová výšivka (na čalúnení, závesovinách, na stolovej i posteľnej bielizni) s jej ladnými arabeskami alebo kvadratickými motívmi.

S diamantmi do postele aj do kúpeľne

Nemusíte ich mať na vlastnom tele, ale budete sa do nich utierať, spať a oddychovať v nich (objavovali sa na uterákoch a vankúšoch)! Niektoré firmy deklarovali, že sú to pravé produkty od Swarovského, inokedy to boli rozličné farebné kamienky a koráliky.


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46326

Praktický človek márne premýšľa, prečo sa ako dekor (často iba ako linka, inokedy v podobe orientálneho ornamentu či rozlične posplietaných „S“) používajú brúsené sklíčka, koráliky, zrkadielka či kamienky práve na textile do kúpeľní. Pravda však je, že luxus je tak zjavný na prvý pohľad. Na prvý pohľad však nespoznáte to, že dnes sa kvalitné uteráky a osušky vyrábajú nielen z prvotriednej bavlny, ale aj nových rafinovaných materiálov (napr. SeaCell, ktorého súčasťou sú morské riasy, pozitívne pôsobiace na ľudský organizmus). Nebývalý rozmach zaznamenávajú aj „inteligentné“ textílie (napr. Climarelle, PerfectBalance), reagujúce na teplotu a vlhkosť ľudského tela.


O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch

46327

Drobné sklenené koráliky či rôzne veľké a farebné kamienky sa objavili aj na štrukturálnych tapetách. Tie istotne budú čoskoro oslavovať návrat, lebo okrem dekoratívneho poslania majú aj ďalšie dôležité vlastnosti (napr. izolačné, ohňovzdorné, protiplesňové). V ponuke boli tapety textilné, papierové, zo surového hodvábu, z drevených dýh, čipkové, s lurexovými prvkami, korálikmi, perlička, ako imitácie prírodných koží aj potlačené op-artovými „pschedelickými“ dekormi.

To dobré, čo tohtoročný Heimtextil na neuveriteľne veľkej ploche 32,4 ha odkázal svetu bývania, je, že najlepší svetoví výrobcovia bytového textilu udávajúci kurz ostatným firmám kladú čoraz väčší dôraz na vysokú kvalitu, ušľachtilosť a rafinovanosť textílií na jednej strane a na luxus používateľa na druhej strane.

Kategória: Dekor Dizajn Doplnky Štýl
Tagy: interiérový dizajn
Zdieľať článok

Diskusia