Z desaťročnej stavby dokázali vytvoriť moderný dom s interiérom plným svetla
Pri rekonštrukcii asi desaťročného domu zvolila architektka priam sochársky prístup – opracovala zložité prílepky, osekala zbytočné výstupky, arkiere a balkóniky, aby z komplikovanej hmoty vytesala moderný objekt s triezvymi líniami a premysleným interiérom plným svetla.
„Svetlo pre mňa robí interiér,“ zdôrazňuje architektka Tereza Čudová Ajmová, ktorej prvotným zadaním bola len úprava vnútorných priestorov domu.
„Majitelia kúpili asi desaťročný dom, v ktorom by sa dalo hneď bývať, no pretože majú radi dobrý dizajn, zmena interiéru bola pre nich dôležitá. Keď som však stavbu videla zvonka, vedela som, že by bolo lepšie pristupovať k nej ako k celku – priečilo sa mi investovanie do krásneho interiéru v nepeknom dome. Urobila som teda koncepčnú štúdiu ako by všetko mohlo vyzerať, a keďže sa majiteľom môj návrh páčil, pristúpili na myšlienku kompletnej prestavby,“ spomína na začiatok procesu architektka.
Na hlavnú budovu pôvodne nadväzovali dva malé domčeky s dvoma úrovňami sedlových striech, v ktorých bol bazén a sklad záhradného náradia – tie „zrušila“ architektka ako prvé. Oba prízemné objekty zarovnala do jedného bloku s borovicovou fasádou a spoločnou pultovou strechou. Dnes je v nich hlavná spálňa so šatníkom, kúpeľňou a saunou, miesto ostalo aj na vonkajšiu kuchyňu a sklad náradia.
Tereza „odsekla“ aj balkónik a trojuholníkový arkier, ktorý bol na hlavnej budove v mieste obývačky. „Čo vyčnievalo, to sme zbúrali a zarovnali, aby objekt získal jednoduché tvary. Platí to aj o presahoch striech. Aby dom nevyzeral ako vidiecka chalupa nevhodne zasadená do prímestskej lokality, orezali sme všetky presahy a výsledkom je hladký štít,“ vysvetľuje autorka.
Pri rekonštrukcii asi desaťročného domu zvolila architektka priam sochársky prístup. Zdroj: Filip Šlapal
Priam neľútostný prístup k zbytočne komplikovaným prvkom však Tereza vykompenzovala recykláciou drevených trámov z rozobratých striech.
„Bolo mi ľúto toľkého dreva, väčšinu sme preto využili – v exteriéri na vyvýšené záhony, sčasti na konštrukciu pergoly a urobili sme z neho aj vstupné schody do domu. V interiéri sme na tento prvok nadviazali drevenými stupňami pred oceľovým schodiskom a podobný dizajn má aj konferenčný stolík v obývačke zložený z rovnobežných trámov,“ vymenúva architektka. Jednoducho, ani trám nevyšiel nazmar.
Nový interiér charakterizuje farebne triezvy a decentne zladený základ, ktorý kombinuje čiernu oceľ, prírodné drevo a odtiene sivej. Tieto farby ctia aj dominantné prvky zariadenia, ako je pohodlná priestranná pohovka so sivým poťahom (Mousse od značky Sancal) či elegantný čierny jedálenský stôl (Fold od značky Naughtone, oboje cre8.cz). Neutrálny základ oživuje niekoľko výrazných farebných akcentov, ktoré sa môžu časom meniť – je to osvedčený spôsob, ako vytvoriť nadčasový interiér, ktorý neomrzí. Zdroj: Filip Šlapal
Tereza navrhla do interiéru viacero atypických prvkov, okrem iného aj originálne oceľové schodisko, ktorým nahradila pôvodné murované. „Bol to konštrukčne najnáročnejší prvok,“ hovorí. Podľa detailného nákresu dali všetky diely vyrezať laserom z 12 mm hrubých oceľových plátov, takže sa schodisko dalo zostaviť ako skladačka. No hoci vyzerá vzdušne, oceľ je ťažká, takže celá konštrukcia vážila v skutočnosti vyše pol tony. „Zámočníci vláčili a zvárali jednotlivé diely ručne, pretože žiadna mechanizácia sa dnu nevošla. Myslím, že to bol z ich strany ozajstný ‚majsterštuk‘,“ chváli remeselníkov.
Konštrukčne najnáročnejšie bolo „vzdušné poltonové“ schodisko. Všetky jeho diely boli presne narezané laserom, ľahko pôsobiaca konštrukcia sa tak dala jednoducho zostaviť ako skladačka. Oceľové pláty s hrúbkou 12 mm však majú svoju váhu, takže manipulácia s nimi dala majstrom zabrať. Zdroj: Filip Šlapal
Spomínaná čierna oceľ, prírodné drevo a sivobiele steny vytvárajú (troj)farebne triezvy interiér. „Zámer bol vytvoriť neutrálny základ, ktorý dofarbujú drobné prvky, ako sú napríklad vankúše, ktoré sa dajú meniť,“ vysvetľuje Tereza. Väčšina stien v dome je ladená do siva, rozhodne však nejde o fádne sivé plochy. „Prevažne sú to štuky. Takýto povrch je trochu fľakatý – vidno na ňom ťahy, ako štuku spracovávali remeselníci, čo mu dodáva istú živosť. Naproti tomu maliarska farba vytvorí jednoliatu plochu. Niekde sa však štuka nedala použiť, tam sme zvolili sivobéžovú maľovku.“
Zámer bol vytvoriť neutrálny základ a dofarbiť ho drobnými prvkami, napríklad vankúšmi, ktoré sa dajú meniť.
architektka Tereza Čudová Ajmová
Podobný efekt chcela architektka dosiahnuť aj na vonkajšej omietke. „Mala som predstavu štruktúry, akú vidno na starých stodolách, s prirodzenou nepravidelnosťou ručnej práce. Priamo na stavbe som preto skúšala rôzne postupy, ako omietku narušiť. Podarilo sa to maliarskou štetkou, ktorou potom murári do omietky ‚ťupkali‘, aby vytvorili štruktúru podľa mojich predstáv,“ spomína architektka, „trochu si pri tom ťukali aj na čelo, čo som si to vymyslela, ale urobili to…“ dodáva s úsmevom.
Bolo mi ľúto toľkého dreva z rozobratých striech, preto sme väčšinu z neho v dome znovu využili.
architektka Tereza Čudová Ajmová
Prirodzenosť bola podstatou celého Terezinho návrhu, svetlo nevynímajúc. „Pre mňa je prirodzené svetlo alfou a omegou interiéru. Pri rekonštrukciách preto zvyčajne zväčšujeme okná a snažíme sa dostať prirodzené svetlo aj do miest, kde to väčšina ľudí nerieši. Platilo to aj pre tento dom. Napríklad v detských izbách sme pôvodné tradičné okná s parapetom natiahli až po podlahu a to isté sme urobili aj v obývačke.
K materiálom, ktoré sú príznačné pre celý interiér, patrí aj čierny oceľový plech. Tereza z neho navrhla viacero atypických, na mieru vyrobených kusov zariadenia – napríklad stenu za televízorom, do ktorej dala laserom vyrezať perforovanie, aby nepôsobila príliš masívne, alebo vínotéku, či skôr barový zásobník na víno v kuchyni. Zdroj: Filip Šlapal
Saunu sme zasa zasklili z dvoch strán, aby sme cez ňu vpustili prirodzené svetlo do chodby. Priestor schodiska sme presvetlili motoricky ovládaným strešným oknom práve tak ako kúpeľňu na poschodí.“
V šatníku na poschodí, medzi izbami dvoch dcér, sa strešné okno použiť nedalo, pretože je nad ním malá povala. „Nechcela som, aby bol šatník závislý len od umelého osvetlenia, tak sme doň priviedli svetlo svetlovodom,“ popisuje architektka detaily interiéru, ktorý je dôkladne premyslený až do poslednej kľučky.
V jednoduchosti je krása – kúpeľňa v podkroví je jasným dôkazom pravdivosti tohto tvrdenia. Aj tu sa uplatnila rovnaká striedma farebná škála ako v celom dome. Na to, aby priestor nepôsobil nudne, využila architektka striedanie rôznych štruktúr povrchov a kontrast priamych a oblých línií v jednoduchej geometrii. Samozrejme, že aj tejto miestnosti dopriala veľa svetla. Zdroj: Filip Šlapal
TOP TIP
Potrebujete strešné okno do vlhkého prostredia? Ideálne je také, ktoré má drevený rám potiahnutý bielou polyuretánovou vrstvou, vďaka čomu je nielen odolnejšie proti vlhkosti, ale aj bezúdržbové. Nájdete na www.velux.sk.
Profil
Majitelia
Rodina s dvoma deťmi
Nehnuteľnosť
Rodinný dom s obytným podkrovím s výmerou 200 m2 v okrajovej štvrti Prahy
Autori
Rekonštrukciu domu aj nový interiér navrhla Ing. arch. Tereza Čudová Ajmová z ateliéru ta-architektura, o realizáciu interiéru sa postarala spoločnosť cre8 www.ta-architektura.cz
- Pôvodný stav.
- Pôvodný stav.
- Pri rekonštrukcii asi desaťročného domu zvolila architektka priam sochársky prístup.
- Vchod.
- Ani trám nazmar. Z drevených trámov, ktoré ostali zo zbúraných sedlových striech, navrhla architektka do nového domu niekoľko originálnych prvkov – napríklad vonkajšie schody vedúce k vstupným dverám, na ktoré dizajnom nadväzujú drevené stupne predsadené pred novým oceľovým schodiskom v interiéri.
- Čo vyčnievalo, to zarovnali. Z priestorovo vyhovujúceho, no nepekného domu architektka týmto spôsobom „vytesala“ moderný objekt s jednoduchými čistými líniami. Dom je však vďaka kompletnej rekonštrukcii krásny nielen zvonka, ale aj vnútri, a ponúka príjemné a zároveň zaujímavé bývanie.
- Niekdajšie dva malé domčeky so sedlovými strechami „zarovnala“ Tereza do jedného prízemného bloku s fasádou z borovicového dreva a jednoduchým pultovým zastrešením. Nechýba ani veľká zasklená stena, ktorá spája nové vnútorné priestory so záhradou.
- Prirodzené svetlo v interiéri je alfou a omegou návrhov architektky Terezy Čudovej Ajmovej. Aj táto rekonštrukcia bola preto spojená s výrazným zväčšením zasklených plôch. Prepojenie interiéru s exteriérom však zabezpečuje nielen sklo, ale aj použitie rovnakých princípov, materiálov a dizajnu.
- Ľútosť nad vybúraným drevom premenila architekta na originálne prvky – z niekdajšieho krovu ich navrhla hneď niekoľko v exteriéri aj interiéri domu. Patrí k nim napríklad konštrukcia pergoly, ktorá nadväzuje na terasu pred obývačkou, alebo konferenčný stolík zložený z troch rovnobežných trámov.
- Nový interiér charakterizuje farebne triezvy a decentne zladený základ, ktorý kombinuje čiernu oceľ, prírodné drevo a odtiene sivej. Tieto farby ctia aj dominantné prvky zariadenia, ako je pohodlná priestranná pohovka so sivým poťahom (Mousse od značky Sancal) či elegantný čierny jedálenský stôl (Fold od značky Naughtone, oboje cre8.cz). Neutrálny základ oživuje niekoľko výrazných farebných akcentov, ktoré sa môžu časom meniť – je to osvedčený spôsob, ako vytvoriť nadčasový interiér, ktorý neomrzí.
- K materiálom, ktoré sú príznačné pre celý interiér, patrí aj čierny oceľový plech. Tereza z neho navrhla viacero atypických, na mieru vyrobených kusov zariadenia – napríklad stenu za televízorom, do ktorej dala laserom vyrezať perforovanie, aby nepôsobila príliš masívne, alebo vínotéku, či skôr barový zásobník na víno v kuchyni.
- Konštrukčne najnáročnejšie bolo „vzdušné poltonové“ schodisko. Všetky jeho diely boli presne narezané laserom, ľahko pôsobiaca konštrukcia sa tak dala jednoducho zostaviť ako skladačka. Oceľové pláty s hrúbkou 12 mm však majú svoju váhu, takže manipulácia s nimi dala majstrom zabrať.
- V jednoduchosti je krása – kúpeľňa v podkroví je jasným dôkazom pravdivosti tohto tvrdenia. Aj tu sa uplatnila rovnaká striedma farebná škála ako v celom dome. Na to, aby priestor nepôsobil nudne, využila architektka striedanie rôznych štruktúr povrchov a kontrast priamych a oblých línií v jednoduchej geometrii. Samozrejme, že aj tejto miestnosti dopriala veľa svetla.
- Priestor schodiska presvetľuje motoricky ovládané strešné okno rovnako ako kúpeľňu na poschodí. Sivej stene dodáva živosť štuková povrchová úprava, ktorá nie je farebne jednoliata.
- Výrazná čierna oceľ nechýba ani v kúpeľni, tu však prevažuje vo forme štíhlych rúrok rámov.
- V zrekonštruovanej prízemnej časti domu je dnes spálňa majiteľov so šatníkom, kúpeľňou a saunou. Miesto ostalo aj na vonkajšiu kuchyňu a sklad náradia. Aj v týchto priestoroch vládne jednoduchosť a svetlo.
- Ako dostať denné svetlo do šatníka susediaceho so spálňou? Na prvý pohľad by sa núkalo strešné okno v novej pultovej streche, no Tereza zvolila svetlovod VELUX. A nie náhodou. „Priečka, ktorá oddeľuje šatník od spálne, totiž nesiaha až po strop, takže ak by bolo v šatníku strešné okno, majiteľom by ráno svietilo slniečko až do postele a budilo by ich. Preto sme zvolili svetlovod s tubusom, ktorého spodná hrana siaha nižšie než priečka – privádza tak svetlo len do priestoru šatníka,“ okomentovala premyslený detail architektka.
- Ku kúpeľni pri spálni majiteľov patrí aj sauna. Aby cez ňu mohlo prenikať prirodzené svetlo až do chodby, je zasklená z dvoch strán.
Text: Alena Drtinová, redakčne upravila Erika Kuhnová
Foto: Filip Šlapal
Zdroj: Časopis Môj dom