
Dvojpodlažná chata pri zálive ako pocta lokálnej vidieckej architektúre
Krásne prírodné prostredie lokality Ulvik v západnom Nórsku si vyžiadalo citlivý prístup architektov, ktorý mali na pozemku pri zálive navrhnúť dvojpodlažnú chatu. Rozhodli sa vzdať poctu lokálnej vidieckej architektúre. Ako inšpiráciu použili diela slávneho švajčiarskeho architekta Rudolfa Olgiatiho, ktorý v polovici 20. storočia rozvinul syntézu medzi stavebnými tradíciami klasickej gréckej architektúry a modernou.
V novej stavbe z dielne ateliéru Rever & Drage sa mieša ľudová architektúra s historickými princípmi dizajnu, ako aj s romantickými maľbami nórskeho maliara Hansa Gudeho. Celý pozemok, na ktorom dvojpodlažná chata vyrástla, pretínajú dlhé línie kamenných múrov.
Krásne prírodné prostredie lokality Ulvik v západnom Nórsku si vyžiadalo citlivý prístup architektov.
Harmonizujú s drevenými fasádami samotnej chaty, ktoré majú okrovo-žltú farbu. Architekti o nich hovoria, že na jeseň sú „čistou kamuflážou osikového lesa“.
Kamenné múry prerušuje južná stena budovy. Nemajú len estetickú funkciu, ale slúžia ako extra hrubý a ochranný múr pred dominujúcim vetrom a dažďom, ktorý je pre túto oblasť typický. Nie najpriaznivejšie poveternostné podmienky podčiarkuje aj šikmý nosník na protiľahlej štítovej stene, fungujúci ako dodatočná podpora. Zároveň drží aj drenážnu rúru zo strechy.
Za povšimnutie stojí rôznorodé umiestnenie okien a presklení tak, aby dnu v ktorúkoľvek dennú dobu dopadal dostatok prirodzeného svetla a vždy fungovalo intenzívne prepojenie interiéru s exteriérom. Zdroj: Tom Auger
Usporiadanie ako malá farma
Celé sídlo je vytvorené dvoma budovami, ktoré spája stúpajúca prístupová cesta. Hlavná chata je umiestnená vyššie, bližšie k fjordu sa nachádza menšia hmota – prístavba, taktiež v okrovo-žltej farbe. Hlavná budova spája architektúru tradičných domov na miestnych farmách, ktoré boli zvyčajne natreté bielou farbou, a vzhľad stodoly, tradične odetej do teplej červenej farby.
Chatky sa v tejto pôsobivej prírodnej oblasti začali stavať až v polovici 20. storočia a slúžili na rekreáciu vyššej strednej triedy. Mali fungovať niekde medzi pohodlím domu a drsnosťou stodoly. Tento prechodný stav architekti vniesli aj do kompozície fasády novej chaty – obsahuje niekoľko prvkov typických pre stodoly, ale aj nové, ktoré sa bežne vyskytujú v rodinných domoch.
Fasáda obrátená k fjordu je reprezentatívna
Na nejednoznačný charakter chaty poukazuje tiež fasáda obrátená k fjordu, ktorá je reprezentatívna a zároveň aj skromná, plebejská. „Rímsu nad hlavnými dverami sme zdvihli na parapet, aby signalizovala vstup a dôstojnosť, zatiaľ čo odkvap nad veľkým oknom pôsobí nenápadným dojmom (a zároveň poskytuje oknu úkryt). Subtílnejší betónový oblúk vo vnútri sklenenej fasády vyvažuje šikmý trám zvonku.
Avšak v kontraste s agresivitou dreveného trámu je oblúk stiahnutý v tvare, aby poskytol priestor pre dvere. Zvnútra i zvonku budova kompozične zahŕňa viac bežných prvkov vedľa seba, čím vzniká unikátne riešenie,“ vysvetľujú kompozíciu stavby autori návrhu Tom Auger, Martin Beverfjord, Eirik Lilledrange.
Na hornom podlaží je otvorený priestor spojenej kuchyne, jedálne a obývačky, na ktorý nadväzuje vonkajšia terasa. Cez obe podlažia prechádza krb. Zdroj: Tom Auger
Praktická dispozícia a hra so svetlom
V interiéri dominujú premyslené praktické riešenia, ale ani v tomto smere nehľadajte architektonickú čistotu. Krása je práve v kombinovaní viacerých prístupov. Z dispozičného hľadiska sa na prízemí chaty nachádza dielňa, šatník, schodisko a v druhej časti dve spálne s kúpeľňou a čitárňou. Na hornom podlaží je otvorený priestor spojenej kuchyne, jedálne a obývačky, na ktorý nadväzuje vonkajšia terasa.
Cez obe podlažia prechádza krb. Je tu tiež hlavná spálňa. Pod strechou sa nachádza malý relaxačný priestor s výhľadom na hlavnú dennú zónu. Celý interiér je riešený vo svetlom dreve s akcentmi v čiernej farbe. Za povšimnutie stojí rôznorodé umiestnenie okien a presklení tak, aby dnu v ktorúkoľvek dennú dobu dopadal dostatok prirodzeného svetla a vždy fungovalo intenzívne prepojenie interiéru s exteriérom.
Hlavná budova spája architektúru tradičných domov na miestnych farmách, ktoré boli zvyčajne natreté bielou farbou, a vzhľad stodoly, tradične odetej do teplej červenej farby. Zdroj: Tom Auger
Chata Ulvik
architektonický ateliér: Rever & Drage
autori: Tom Auger, Martin Beverfjord, Eirik Lilledrange
lokalita: Ulvik, Nórsko
plocha: 142 m2
realizácia: 2020
- Hlavná budova spája architektúru tradičných domov na miestnych farmách, ktoré boli zvyčajne natreté bielou farbou, a vzhľad stodoly, tradične odetej do teplej červenej farby.
- Krásne prírodné prostredie lokality Ulvik v západnom Nórsku si vyžiadalo citlivý prístup architektov.
- Za povšimnutie stojí rôznorodé umiestnenie okien a presklení tak, aby dnu v ktorúkoľvek dennú dobu dopadal dostatok prirodzeného svetla a vždy fungovalo intenzívne prepojenie interiéru s exteriérom.
- Na hornom podlaží je otvorený priestor spojenej kuchyne, jedálne a obývačky, na ktorý nadväzuje vonkajšia terasa. Cez obe podlažia prechádza krb.
- Výhľad z jedálne je veľmi pôsobivý.
- Hlavná budova spája architektúru tradičných domov na miestnych farmách, ktoré boli zvyčajne natreté bielou farbou, a vzhľad stodoly, tradične odetej do teplej červenej farby.
- Na nejednoznačný charakter chaty poukazuje tiež fasáda obrátená k fjordu, ktorá je reprezentatívna a zároveň aj skromná, plebejská.
- Hlavná budova spája architektúru tradičných domov na miestnych farmách, ktoré boli zvyčajne natreté bielou farbou, a vzhľad stodoly, tradične odetej do teplej červenej farby.
- Vchod.
- V kontraste s agresivitou dreveného trámu je oblúk stiahnutý v tvare, aby poskytol priestor pre dvere.
- V interiéri dominujú premyslené praktické riešenia.
- Celý interiér je riešený vo svetlom dreve s akcentmi v čiernej farbe.
- Celý interiér je riešený vo svetlom dreve s akcentmi v čiernej farbe.
- Celý interiér je riešený vo svetlom dreve s akcentmi v čiernej farbe.
- V interiéri dominujú premyslené praktické riešenia.
- Celé sídlo je vytvorené dvoma budovami, ktoré spája stúpajúca prístupová cesta.
- Pôdorys.
Sabína Zavarská
Foto: Tom Auger